Gerben Schimmel, CBR

‘Spoorsector moet zich niet druk maken om ProRail als zbo’

De omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan stuit nog altijd op veel weerstand vanuit de spoorbranche. Zo bleek ook dinsdag tijdens het drukbezochte SpoorPro Seminar over dit onderwerp in Amersfoort. Ervaringsdeskundige Gerben Schimmel van het CBR vraagt zich af waar iedereen zo bang voor is. “Ik gun ProRail juist een zbo-status.”

Volgens Schimmel, manager strategie en beleid bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), ook een zbo, is de huidige aandeelhoudersrol van de overheid onmogelijk. Vooral vanwege de Raad van Commissarissen die tussen het ministerie en ProRail in staat. “Ik gun ProRail een zbo-status. Waarom? Omdat het veel soepeler werkt. Beter dan de huidige rare hybride situatie van bedrijfsleven en overheid. ProRail is gewoon een publieke dienstverlener, een nuts-bedrijf dat geld krijgt van het ministerie. Daar hoort goede governance bij.” Als voormalig directielid bedrijfsvoering, organisatie en informatiebeleid bij het ministerie heeft Schimmel in het verleden te maken gehad met ProRail en de aandeelhoudersvergaderingen.

Formeel communiceren

Hoe je met elkaar omgaat is volgens Schimmel veel belangrijker dan de juridische vorm waarin de samenwerking gegoten is. “Je moet samen zorgen dat het werkt. In een informele organisatie gun je elkaar wat, help je elkaar, los je problemen samen op. Dat is heel wat anders dan dat formeel juridische debat dat je kunt voeren over de staat van de uitvoering en de zbo-constructie. Het is een realiteit dat uitvoeringsinstanties onder druk staan, dus is het logisch dat ministeries en politiek meer greep willen.”

Het CBR zelf is ook een van die uitvoeringsinstanties die onder hoge maatschappelijke druk staan. Schimmel ging even kort in op de problemen met medische keuringen voor oudere rijbewijshouders. “Het CBR is een van de slechts functionerende zbo’s zou je kunnen zeggen, maar dat is niet waar.  De problemen met de keuringen zeggen niet alles. We bestaan uit vier divisies. Drie ervan functioneren goed. We doen 1,5 miljoen examens per jaar. Bij de medische keuringen is duidelijk wat misgegaan. De directie die daarvoor verantwoordelijk was is nu ook weg. En er wordt hard aan gewerkt om de problemen op te lossen.

Oplossing voor welk probleem

Schimmel was een van de zes sprekers op seminar, waar ondanks wat afzeggingen vanwege het coronavirus zo’n 150 mensen op kwamen. Onder meer Loco secretaris-generaal Jan Hendrik Dronkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam de plannen voor de omvorming toelichten. Door de zaal werd veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vragen te stellen aan Dronkers. Een terugkerend thema was voor welk probleem de omvorming nu een oplossing is.

OV-deskundige Wijnand Veeneman van de TU Delft bracht eerder op de dag al in kaart dat het bij ProRail vooral gaat om problemen uit het verleden, zoals de Fyra-affaire en door ProRail gemaakte kosten die de toenmalige minister niet kon verantwoorden. “Destijds is besloten om de privatisering niet direct terug te draaien, maar eerst orde op zaken te stellen en met noodmaatregelen de acute problemen op te lossen. Dat heeft goed uitgepakt, want ProRail functioneert nu goed. De omvorming lijkt nu vooral een maatregel te zijn om problemen in de toekomst te voorkomen”, Aldus Veeneman.

Ook Dronkers erkende dat ProRail er nu goed voorstaat. Volgens hem is dit daarmee het moment bij uitstek om in te grijpen. “Het kan nog beter, en het moet ook beter om goed in te kunnen spelen op de te verwachten groei van het aantal reizigers. We willen dat het spoor meer gebruik gaat maken van de technische innovaties die er zijn.”

Later meer over de presentaties van Jan Hendrik Dronkers en onder meer Chris Verstegen van ProRail en Jacco van der Tak van NS.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.