wifi-antennes in SBB trein

Nieuw antennesysteem verbetert wifi in Britse treinen

Om de wifi-verbinding in Britse treinen te verbeteren, heeft het onderzoeksteam van de Schotse Heriot-Watt Universiteit een nieuw soort antenne. Deze maakt een einde aan het probleem van notspots, plekken onderweg met een slechte verbinding, met behulp van satellietcommunicatie. Het prototype van deze antenne wordt voor het einde dit jaar getest in een trein van een van de Britse spoorvervoerders.

Britse reizigers maken samen 1,8 miljard treinreizen per jaar. Volgens een enquete van uSwitch, lukt het tweederde van de reizigers niet om verbinding te maken met het wifi-systeem in de trein, terwijl de overige inzittenden ook problemen, en storingen ervaren. Zelfs met berichtenservices als WhatsApp. De slechte verbinding wordt veroorzaakt door het gebruik van  de supersnelle glasvezel breedband technologie die niet altijd beschikbaar is in buitengebieden.

“In steden is er continue een goede verbinding dankzij een groot netwerk van antennes. In buitengebieden zijn deze antennes minder sterk vertegenwoordigd. Vooral langs spoorlijnen. Dit zorgt ervoor dat het signaal regelmatig verloren gaat. Het uitbreiden van het grondnetwerk om de verbinding in dunbevolkte gebieden te verbeteren is echter heel kostbaar en dan nog onbetrouwbaar voor gegevensoverdracht,” aldus Samuel Rotenberg, een van de betrokken onderzoekers van de Heriot-Watt Universiteit.

Satelliet communicatie

Als oplossing voor dit probleem ontwikkelde het onderzoeksteam van de Heriot-Watt Universiteit een antenne die bestaat uit een plat paneel en gebruik maakt van een draadloze internetverbinding via satelliet communicatie. “Het voordeel van het gebruik van satellieten, zowel Geostationair (GEO) als Low Earth Orbit (LEO), is dat de verbinding naadloos is voor alle reizigers. Onafhankelijk van het aantal mensen dat tegelijk verbinding maakt in de trein,” aldus Rotenberg. Volgens de onderzoeker zijn de nieuwe antennes wel “groot, zwaar en schotelvormig. Ze zijn dus niet erg aerodynamisch of praktisch om op een hoge-snelheidstrein te monteren.”

Tegelijkertijd benadrukt Professor George Goussetis, hoofdonderzoeker op het project dat de nieuwe techniek niet alleen voordelen heeft voor de reizigers, maar ook voor de vervoerders. “Onze technologie heeft als bijkomend voordeel dat het de beveiliging van voertuigen verbetert, een continue real-time datastroom verzorgt en in het geval van onvoorziene problemen helpt bij de ondersteuning van het rijdend personeel aan boord van de trein.”

Infinect

Voor de verdere ontwikkeling van de oplossing en de financiering ervan heeft het onderzoeksteam een bedrijf opgericht genaamd Infinect. Het heeft al een aantal beurzen van de het European Space Agency, het Department for Transport (T-TRIG award) en via het High Growth Spin-Out Programme gerund door Scottish Enterprise.

Samuel Rotenberg, mede-oprichter en hoofdingenieur van Infinect, is ook genomineerd voor een plek in het prestigieuze ICURe Innovation to Commercialisation programma, gefinancierd door Innovate UK. “Deze game-changing technologie is het eerste Heriot-Watt project dat deel uit maakt van het ICURe programma dat zich richt op de ondersteuning wetenschappelijke onderzoekers op hun zoektocht naar commercialisatie”, zegt Paul Devlin, hoofd commercialisatie van de Heriot-Watt Universiteit.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.