ProRail gunt ontwikkeling ETIS aan InTraffic

InTraffic, onderdeel van de ICT Group, heeft het contract van ProRail gewonnen voor de bouw en het beheer van het ERTMS Trein Informatie Systeem (ETIS). Dit systeem verzorgt de communicatie tussen het European Rail Traffic Management System (ERTMS) en de bestaande treindienstleiding systemen Procesleiding (PRL) en ASTRIS.

InTraffic is specialist in realisatie en onderhoud van complexe informatie- en besturingssystemen voor mobiliteit. Na de ontwikkeling van het systeem, dat twee jaar duurt, neemt InTraffic ETIS ook voor zes jaar in beheer.

Koppeling walsystemen

ETIS is een noodzakelijk systeem om ERTMS-treininformatie te kunnen leveren aan treindienstleiders en om instructies richting de treinen te verzorgen ter ondersteuning van het logistieke proces. Het ERTMS-systeem beveiligt de treinen en voedt ze met informatie uit de infrastructuur, waardoor de veiligheid op het spoor verbetert.

ICT Group heeft bij de inschrijving sterk gestuurd op de juiste samenstelling van het team dat het project gaat doen. Dit team bestaat uit technische specialisten en domeinexperts van InTraffic. Het team gaat te werk volgens de SafeScrum-methode, een agile softwaremethode ontwikkeld voor omgevingen waarin veiligheid cruciaal is, zoals de olie- en gasindustrie, maar ook het spoor.

Cruciaal systeem

Accountmanager Edwin Winterkamp is erg blij met de opdracht. “ProRail is al jaren een grote klant van ons. Wij hebben voor hen onder meer het procesleiding systeem ontwikkeld en hebben dat systeem ook in beheer. Dat wij nu wederom zo’n cruciaal systeem voor hen mogen bouwen en onderhouden, voelt als een groot compliment.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gunt ontwikkeling ETIS aan InTraffic”

asierts|04.07.23|11:06

Misschien goed om dit ff nader te duiden tov ERTMS. De ERTMS-regelgeving bestond oorspronkelijk uit 3, en strikt juridisch genomen zelfs uit 4 subsystemen:
1. ETCS
2. GSM-Rail
3. ETML (European Traffic Management Layer)
… en in feite ook nog de zgn. ERTMS CLASS B systems, oftewel de oude nationale treinbeinvloedingstandaarden.

Door de sterke focus op de ‘vital’ treinbeveiligingstechniek viel het cruciale ETML-subsysteem ‘van de wagen’. ETIS is gewoon een stukje van het niet-ontwikkelde ETML.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail gunt ontwikkeling ETIS aan InTraffic | SpoorPro.nl

ProRail gunt ontwikkeling ETIS aan InTraffic

InTraffic, onderdeel van de ICT Group, heeft het contract van ProRail gewonnen voor de bouw en het beheer van het ERTMS Trein Informatie Systeem (ETIS). Dit systeem verzorgt de communicatie tussen het European Rail Traffic Management System (ERTMS) en de bestaande treindienstleiding systemen Procesleiding (PRL) en ASTRIS.

InTraffic is specialist in realisatie en onderhoud van complexe informatie- en besturingssystemen voor mobiliteit. Na de ontwikkeling van het systeem, dat twee jaar duurt, neemt InTraffic ETIS ook voor zes jaar in beheer.

Koppeling walsystemen

ETIS is een noodzakelijk systeem om ERTMS-treininformatie te kunnen leveren aan treindienstleiders en om instructies richting de treinen te verzorgen ter ondersteuning van het logistieke proces. Het ERTMS-systeem beveiligt de treinen en voedt ze met informatie uit de infrastructuur, waardoor de veiligheid op het spoor verbetert.

ICT Group heeft bij de inschrijving sterk gestuurd op de juiste samenstelling van het team dat het project gaat doen. Dit team bestaat uit technische specialisten en domeinexperts van InTraffic. Het team gaat te werk volgens de SafeScrum-methode, een agile softwaremethode ontwikkeld voor omgevingen waarin veiligheid cruciaal is, zoals de olie- en gasindustrie, maar ook het spoor.

Cruciaal systeem

Accountmanager Edwin Winterkamp is erg blij met de opdracht. “ProRail is al jaren een grote klant van ons. Wij hebben voor hen onder meer het procesleiding systeem ontwikkeld en hebben dat systeem ook in beheer. Dat wij nu wederom zo’n cruciaal systeem voor hen mogen bouwen en onderhouden, voelt als een groot compliment.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gunt ontwikkeling ETIS aan InTraffic”

asierts|04.07.23|11:06

Misschien goed om dit ff nader te duiden tov ERTMS. De ERTMS-regelgeving bestond oorspronkelijk uit 3, en strikt juridisch genomen zelfs uit 4 subsystemen:
1. ETCS
2. GSM-Rail
3. ETML (European Traffic Management Layer)
… en in feite ook nog de zgn. ERTMS CLASS B systems, oftewel de oude nationale treinbeinvloedingstandaarden.

Door de sterke focus op de ‘vital’ treinbeveiligingstechniek viel het cruciale ETML-subsysteem ‘van de wagen’. ETIS is gewoon een stukje van het niet-ontwikkelde ETML.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.