Brandweeroefening Waalhaven

Goederenvervoerders geven ProRail onvoldoende

De waardering van ProRail door reizigersvervoerders als NS, Arriva en Keolis is in het afgelopen jaar toegenomen van een 6,8 naar een 7. Bij goederenvervoerders daalde de tevredenheid over de dienstverlening van de spoorbeheerder juist. Dat blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van Kantar in opdracht van ProRail. 

Van de goederenvervoerders krijgt ProRail een 5,4 tegenover een 6 in 2018. Volgens ProRail zelf is de onvoldoende vooral te danken aan de problemen met de blusvoorziening op goederenemplacement Waalhaven. De huidige blusvoorzieningen voldoen hier niet aan de milieuvergunning. Daarom mogen er sinds september vorig jaar al geen treinen met gevaarlijke stoffen meer worden opgesteld of locomotieven gewisseld van deze treinen. Deze activiteiten worden sindsdien verschoven naar andere rangeerterreinen. Goederenvervoerders moesten daarom afgelopen jaar, maar ook nu nog veel extra kosten maken en handelingen verrichten.

Achterstallig onderhoud

Naast de problemen op rangeerterrein Waalhaven werden goederenvervoerders in 2019 ook regelmatig geconfronteerd met ongeplande buitendienststellingen als gevolg van achterstallig onderhoud. ProRail heeft de zeventien grootste infra-knelpunten in 2019 naar eigen zeggen met spoed aangepakt en voor Kerstmis hersteld.

De klanttevredenheidscijfers zijn opgebouwd uit een oordeel over de prestaties van ProRail in het algemeen en over vooraf afgesproken prestaties. Waardering van de goederenklanten is er wel voor de afdelingen Accountmanagement en Incidentenbestrijding. De terminals en verladers die goederen van de vrachtschepen op de treinen plaatsen, geven ProRail een 6,1. Het voornaamste kritiekpunt is ook hier het achterstallige onderhoud in de Rotterdamse haven. De medewerkers van ProRail krijgen een 6,8.

Reizigersvervoerders

ProRail als geheel en de verschillende afdelingen en processen, krijgen van de reizigersvervoerders een cijfer variërend van een 6,0 tot een 7,4. Het gemiddelde cijfer komt daarmee uit op een 7. Over het algemeen zijn reizigersvervoerders volgens de onderzoekers tevreden over de deskundigheid van de medewerkers van ProRail.  Verbeterpunten zijn: meer innovatie en meer samenwerking in de hele spoorsector om de stijging van het reizigersvervoer in goede banen te leiden. ProRail belooft, mede naar aanleiding van het onderzoek, meer aandacht voor het onderhoud aan het spoor en beter contact met zijn klanten.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Goederenvervoerders geven ProRail onvoldoende”

Raymond Van Den Hoven|05.03.20|18:37

Ze beloven meer aandacht voor het spoor????? Is dat niet een KERNtaak van Prorail? Wat doen ze dan wel in de tijd dat ze er geen aandacht aan geven?

Raymond Van Den Hoven|05.03.20|18:38

Ze beloven meer aandacht voor het spoor? Is dat niet de KERNtaak van Prorail?? Wat doen ze dan in de tijd dat ze er geen aandacht aan geven???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.