Pintsch seinen op rangeerterrein

ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch

Spoorbeheerder ProRail laat vanaf volgend jaar een groot deel van zijn seinen langs het spoor vervangen. Te beginnen op het traject Amsterdam Utrecht. Ook bij de werkzaamheden rondom PHS Amsterdam worden nieuwe seinen geplaatst. De circa 1.900 nieuwe seinen worden geleverd door de Duitse leverancier Pintsch.

De nieuwe seinen worden volgens Pintsch, dat een Nederlandse vestiging heeft in Utrecht, kleiner en compacter dan de huidige seinen. Dit heeft als voordeel dat ze makkelijker te plaatsen zijn tussen bestaande sporen. Ook zijn deze seinen beter zichtbaar, doordat ze lager komen te hangen. Een wens die vanuit de machinisten kwam.

Een lamp

Een van de meest in het oog springende verschillen tussen de nieuwe seinen en de bestaande is dat ze gebruikmaken van één lamp die alle drie de kleuren (rood, geel en groen) bevat. Nu zijn daar nog drie aparte lampen voor nodig. Dergelijke seinen zijn er volgens Pintsch op dit moment nog niet in Nederland.

Voor het bedrijf betekent dit het eerste raamcontract met ProRail. “Hopelijk is dit het begin van een mooie structurele samenwerking met ProRail”, aldus Alex den Hollander, contractmanager bij Pintsch. “Wij staan te trappelen om aan de slag te gaan” Pintsch levert de komende acht jaar de seinen, gevolgd door nog twintig jaar levering van reserveonderdelen.​​​​​​​ PHS Amsterdam en de seinen tussen Amsterdam en Utrecht zijn als eerste aan de beurt. In de loop van 2021 is daar het eerste sein te zien.

Lichtlaboratorium

Volgens Paul Hendriks, manager treinbeveiliging bij ProRail viel de keuze op Pintsch vanwege de grote hoeveelheid ervaring van het bedrijf in de spoorwereld en met name op het gebied van verlichting. Onder meer Deutsche Bahn is een van de afnemers. “Dat ze hun eigen geaccrediteerd lichtlaboratorium hebben is ook mooi meegenomen.” Bij de gunning van het contract werd gekeken naar prijs, duurzaamheid en planning.​​​​​​​

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch”

Arco Sierts|27.02.20|20:22

Opmerkelijk dat de seinen op Asd-Ut als eerste aan de beurt zijn. Die zijn immers nog relatief nieuw, want geplaatst tijdens de ombouw naar viersporigheid. Is er toen inferieure kwaliteit geleverd? Zoniet, wat is dan de reden om tot vervanging over te gaan? Dat lijken me tamelijk wezenlijke vragen.

Henk Derksen|28.02.20|09:13

hoop wel dat het led verlichting is en geen lamp als in de tekst genoemd, en o ja seinen met 1 lamp hadden we in het verleden ook klein en slecht zichtbaar

Ronald Helder|02.03.20|11:07

Arco,

de seinen op Asd-Ut staan er al weer 15 jaar, en hebben een technische levensduur die al voorbij is. Gelukkig is er nog geen verhoogde uitval, maar zeker theoretisch kan dit zomaar starten.

Henk,
uiteraard hebben de seinen leds en geen gloeilampen. De helderheid is juist gespecificeerd en zou hetzelfde moeten worden als van de huidige ledseinen.

Eric Baars|12.03.20|20:34

De led seinen op het traject asd-ut zijn van het type VLA. Dit zijn 1e generatie led seinen die op 110 volt werken en alleen op dat traject toegepast. Alle andere led seinen werken op 12 volt. Meest voor de hand liggende reden zal zijn de beschikbaarheid van reserve delen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.