Frankfurt (Main) Hauptbahnhof

Europese Commissie: Spoorsector moet haast maken met digitalisering

De Europese Commissie heeft hoge verwachtingen van de digitalisering van het spoor, maar krijgt de indruk dat iedereen in de sector lijkt te wachten op de ander om de eerste stap te zetten. Daarnaast vreest Brussel voor een brede variatie aan technische oplossingen in plaats van één systeem. “We kunnen geen vijftien jaar uittrekken voor het afbreken van obstakels die interoperabiliteit in de weg staan om vervolgens nieuwe te bouwen door te kiezen voor verschillende technische oplossingen”, aldus Elisabeth Werner van DG Move.

De Europese Commissie werkt aan een nieuw strategisch plan voor mobiliteit en verkeer voor de komende vijf jaar. Daarin zal een belangrijke rol zijn weggelegd voor het spoor als schakel in het naadloze mobiliteitsysteem. Elisabeth Werner, directeur Landtransport bij het Directoraat Generaal voor Mobiliteit en Verkeer (DG MOVE) van de Europese Commissie, lichtte de visie van de Commissie op de toekomst van spoorwegen toe op het 9e International Railway Summit dat plaatsvond in Warschau.

Nieuwe strategie en nieuwe technologieën

“We zien graag dat het spoor een veel grotere rol gaat spelen in de mobiliteit van de toekomst. de trein is veilig, schoon, energie efficient en in staat om zware goederen en grote hoeveelheden mensen te vervoeren. Het spoor werkt zowel in steden als op de lange afstanden. Maar op dit moment is de trein vaak nog niet aantrekkelijk genoeg in vergelijking met de auto of vrachtwagen, niet snel genoeg in vergelijking met het vliegtuig.”

“We zien veel nieuwe technologie op ons afkomen die beschikbaar wordt als jullie kans zien om deze barrières te slechten en het spoor soepel te integreren in het mobiliteitssysteem. Het spoor zal nooit in staat zijn om reizigers helemaal van deur tot deur te brengen. Daarom is de samenwerking en integratie met de rest van het mobiliteitssysteem essentieel om deur tot deur dienstverlening te kunnen bieden. Data is hiervoor de sleutel, we hebben 5G nodig, kunstmatige intelligentie, data delen om het spoor aan te kunnen sluiten, het toegankelijk te maken, kosten te reduceren en de capaciteit beter te kunnen managen.”

Tekst loopt door onder de foto.

Elisabeth-Werner-DG-Move

Elisabeth Werner van DG Move op het 9e International Railway Summit in Warschau.

Van 5G naar ATO en energiebesparing

“Laat ik beginnen met infrastructuur en capaciteitsmanagement. De eerste game-changer is een state-of-the-art radio communicatie systeem dat het hele spectrum kan optimaliseren en daarnaast betrouwbaar en veilig is, ook cyber veilig. Voor ons en voor het spoor zien wij 5G als een oplossing. Dat is waar we naartoe gaan. Ik wil de UIC bedanken voor zijn inspanningen in een vroeg stadium in deze richting. De mobiele communicatiesystemen van de toekomst zullen uiteindelijke het huidige GSM-R systeem vervangen na 2025. We zijn van plan om dit op zo’n manier te doen dat de huidige apparatuur zo veel mogelijk kan worden behouden, omdat we ons heel bewust zijn van de kosten. We gaan een technische specificatie voor interoperabiliteit opnemen in het pakket dat we in 2022 gaan presenteren.”

“We kijken ook naar de ruimtevaart-technologie die al beschikbaar is. Voor Europa zijn dat Galileo en EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) omdat deze systemen de precisie en betrouwbaarheid kunnen vergroten. Zij maken een geavanceerd treincontrol systeem mogelijk, maar ook een goed volgsysteem en een traffic management systeem. We verwachten significante voordelen in capaciteit, veiligheid, maar het mogelijk maken van slimme contracten, slimme tracking and tracing van assets voor goederen maar ook voor de spoorweg assets, en dan natuurlijk betrouwbaardere dienstverlening als we deze specifiek locatiesystemen hebben. Voor de EU maakt dit het mogelijk om eindelijk ons beroemde ERTMS uit te rollen. Dit om de capaciteit optimaal te benutten, vertragingen aan te pakken, verstoringen te voorkomen en er opnieuw voor te zorgen dat spoorlijnen met elkaar en andere modaliteiten worden verbonden. Dit is mogelijk als je een echt traffic management systeem hebt.”

Tekst loopt door onder de foto.

ICE 4 rijdt over Bartelsgrabenbrug

ICE4 hogesnelheidstrein steekt de Bartelsgrabenbrug over.

“De volgende stap is het automatiseren van treinen met een traffic management systeem dat het mogelijk maakt om de capaciteit beter te benutten. Dit keer kunnen we een stap verder gaan door meer treinen tegelijkertijd op hetzelfde spoor te laten rijden met een kortere onderlinge afstand. We kunnen ook automatische terminals krijgen en we geloven dat dit vroeg of laat gaat gebeuren. Dit maakt ook veel flexibelere systemen mogelijk omdat we meer informatie krijgen over de beschikbaarheid van de infrastructuur. Op die manier kunnen we bijna real-time service hebben in een aantal gevallen.”

“Maar vergeet niet dat we ook voldoende aandacht moeten besteden aan de besparing op energieverbruik. Omdat de treinen veel gelijkmatiger gaan rijden. Schattingen variëren van een energiebesparing van 20 procent op lange afstanden tot 15 procent op metrolijnen. Dat zal de operationele kosten en niet alleen die nog eens verlagen. Dus deze drie ontwikkelingen, de toekomstige radiocommunicatie, de satelliet en een modulair systeem voor rail traffic management ERTMS en dan ATO tot een Grade of Automation 2, zal opgenomen worden in onze voorstellen voor de secundaire wet- en regelgeving in 2020. Het werk gaat verder met Shift2Rail dat komt met een volledige set specificaties voor volledig geautomatiseerde treinen in de komende jaren.”

Intelligent data

“Voor ons, in het middelpunt van al deze technologie, ligt een softer element van innovatie en dat is digitaal werk en digitaal werken. Ik heb het over het delen en gebruiken van data. Niet alleen de interoperabiliteit van data in de technische zin van het format de data, maar de eigenlijke mindset om die data beschikbaar te stellen aan iedereen die het kan gebruiken. Ik wil het hier hebben over het data milieu en de innovaties die daar gaande zijn, die van waarde kunnen zijn voor het spoor maar breder gaan dan alleen de spoorsector.”

“We werken bij de Europese Commissie al langer aan een kader voor intelligente traffic systemen en intelligente data systemen. We hebben dit jaar voor het eerst multimodale reisinformatie service systeem komt beschikbaar. Mu kijken we vanzelfsprekend naar de dynamische data, de real-time data, de capaciteit, de prijzen en de stoelen die beschikbaar zijn in de trein. Wanneer je weet waar de trein is, wanneer hij aankomt, hoeveel plekken er vrij zijn, welke goederen hij aan boord heeft, dan ga je dit delen met de gebruikers van de trein, dat kunnen zowel reizigers als goederen vervoerders zijn.”

Tekst loopt door onder de foto.

Kaartenautomaat DB

Kaartautomaat op Duits treinstation.

Ticketing en Mobility as a Service

“Ticketing is, geloven wij, essentieel wanneer we een echt alternatief willen bieden waarvoor mensen hun auto’s laten staan en gebruik gaan maken van het spoor en spoorweg-gerelateerde diensten. Betere ticketsystemen zijn een duidelijke eis van reizigers omdat het hen niet uitmaakt met bedrijf ze reizen. Het enige wat we willen is reizen van A naar B, mogelijk op een snellere, goedkopere of een duurzame manier, in een ideale wereld deze drie gecombineerd wanneer je naar trein gaat. Jammer genoeg zijn er nog een groot aantal hordes te nemen. De Commissie heeft dit vorig jaar onderzocht.  We concludeerden dat deze obstakels vooral van commerciële aard zijn. I weet dat er veel in de sector wordt ondernomen om deze weg te nemen, maar we hebben het hier al jaren over en we zijn er nog lang niet.”

“In de Europese Green Deal, waarmee we echt een alternatief willen bieden aan mensen, is dit een onderwerp waar de Europese Commissie intensiever naar wil gaan kijken in de nabije toekomst. er zijn voor de hand liggende verbanden met het concept van Mobility as a Service. En ik ben er absoluut van overtuigd dat het spoor hier onderdeel van uit zou moeten maken. Daarom kijken we naar ticketing als onderdeel van de transport strategie die we eind dit jaar willen presenteren. Daarin willen we onderzoeken of inmenging van de EU noodzakelijk is. Dat hoeft niet met wetten en regels te zijn, maar we willen er wel zeker van zijn dat deze ticketing zeer binnenkort beschikbaar is.”

Tekst loopt door onder de foto.

controlekamer rangeerterrein DB

Het controlecentrum van het Maschen rangeerterrein in Duitsland.

Revolutie in goederenvervoer

“Hetzelfde geldt voor spoorgoederenvervoer. Ook daar is een revolutie gaande. In de zin dat documenten gedigitaliseerd worden. Het concept van de eenmalige invoer van informatie is er eindelijk doorgevoerd. We hebben een nu een invulscherm. Voorlopig is dit het EU Single Window voor de scheepvaart. Maar we zien geen enkele reden om dit alleen voor de scheepvaart te gebruiken, zeker niet met alle goederen die over het spoor vanuit Azië komen. Het is een hele goede zaak dat het werken met een scherm wordt uitgebreid naar het spoor. dat geldt ook voor de electronic freight transport information, community systems en het multimodale transport document voor vrachtgoederen.”

Hoge verwachtingen

“Ten slotte wil ik nog meegeven dat we erg hoge verwachtingen hebben van de digitalisering om het spoor te integreren in naadloze transportsystemen. Het gebeurt in alle modaliteiten en het spoor zou hierin niet achter moeten blijven. Het probleem is niet dat de technologie niet beschikbaar is, die is er. Er zijn hele goede ideeën, er zijn hele goede producten. De moeilijkheid is dat het ontzettend lang duurt om ze systeem breed uit te rollen. Dit omdat iedereen lijkt te wachten op de ander om de eerste stap te zetten en het als eerste te integreren. De prioriteit voor toekomstige acties zou wat ons betreft moeten zijn dat we voorbij de infrastructuur gerelateerde barrières kijken voor een connected systeem.”

“En absoluut cruciaal, we moeten er voor zorgen dat wat we overeenkomen in de zin van nieuwe connected technologie werkt als een systeem-brede oplossing. We kunnen geen vijftien jaar uittrekken voor het afbreken van obstakels die interoperabiliteit in de weg staan om vervolgens nieuwe te bouwen door te kiezen voor verschillende technische oplossingen. We moeten dat nu doen en niet pas later. Mijn slotpleidooi aan u is: werk met ons samen, reguleer ons, werk met het Europees spooragentschap ERA, werk met Shift2Rail, werk met UIC. Hoe internationaler, hoe beter het zal zijn voor het spoor. Maar we hebben deze moderne oplossingen wel snel nodig.”

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.