Green-train ÖBB

Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal

Bron: ÖBB

De beschikbaarheid, punctualiteit, kwaliteit, toegankelijkheid en de prijs van internationale reizigerstreinen moet verbeterd worden met behulp van de Green Deal, het Europese klimaatplan. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een position paper aan het adres van Eurocommissarissen Vălean en Timmermans. Het Nederlandse kabinet is teleurgesteld over de Green Deal omdat international personenvervoer per spoor er volgens haar niet concreet genoeg in is opgenomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal”

John rdam|24.02.20|14:35

Steden met meer dan 250.000 inwoners verbinden? Dan kunnen 14 van de 15 onderwegstations tussen Amsterdam en Berlin geschrapt worden ;-)

Jan Reijnders|24.02.20|15:35

iets anders is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transitoverkeer van vrachtwagens van Duitsland naar Antwerpen-Haven vv dat nu de A67 verstopt, in Antwerpen-Haven of Duitsland op de trein gezet wordt. Dan hoeft die weg niet verbreed te worden en scheelt het enorm veel in stikschotuitstoot, files, ongelukken en lawaai.

Jan Reijnders|24.02.20|15:40

Een ander vervoer per spoor is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transito vrachtverkeer van Duitsland (en verre achterland), dat non-stop naar Antwerpen-Haven rijdt en dat de A67 verstopt, in Duitsland en Antwerpen-Haven op de trein gezet wordt. Dan scheelt dat veel tijdverlies, stikstofuitstoot, lawaai, files, ongelukken, ergernis, enz.

Pat Rick|24.02.20|17:57

@Jan: dan zouden er nog een paar Betuwe-routes moeten worden gebouwd. En Duitsland is na 30 jaar na de aanvraag door NL bezig om een spoor bij te leggen. bij te De Brabant-route is al vol en in Duitsland na Kaldenkerken maar 1 sporig!

Wat de Nederlandse overheid eigenlijk vraagt is extra geld om de ambities die Van Veldhoven wil (alles onder de 700 km uit het vliegtuig) te financieren. Nu moet wachten op geld uit Brussel betekenen dat projecten dan hierop moeten wachten (Lelylijn+nr Kopenhagen)

Gert-Jan Hondelink|25.02.20|21:55

“In het position paper worden ook de peilers van het Vierde Spoorwegpakket genoemd.”

Wie zijn die peilers? Er is sprake van een technische peiler en van een marktpeiler, maar wat peilen ze eigenlijk?

Marieke van Gompel|26.02.20|12:40

@Gert-Jan Hondelink: Lees meer over de technische en politieke pijler van het Vierde Spoorwegpakket in het volgende artikel:
https://www.spoorpro.nl/management/2019/01/24/eerste-kamer-verdeeld-over-wetsvoorstel-vierde-spoorwegpakket/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal | SpoorPro.nl
Green-train ÖBB

Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal

Bron: ÖBB

De beschikbaarheid, punctualiteit, kwaliteit, toegankelijkheid en de prijs van internationale reizigerstreinen moet verbeterd worden met behulp van de Green Deal, het Europese klimaatplan. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een position paper aan het adres van Eurocommissarissen Vălean en Timmermans. Het Nederlandse kabinet is teleurgesteld over de Green Deal omdat international personenvervoer per spoor er volgens haar niet concreet genoeg in is opgenomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal”

John rdam|24.02.20|14:35

Steden met meer dan 250.000 inwoners verbinden? Dan kunnen 14 van de 15 onderwegstations tussen Amsterdam en Berlin geschrapt worden ;-)

Jan Reijnders|24.02.20|15:35

iets anders is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transitoverkeer van vrachtwagens van Duitsland naar Antwerpen-Haven vv dat nu de A67 verstopt, in Antwerpen-Haven of Duitsland op de trein gezet wordt. Dan hoeft die weg niet verbreed te worden en scheelt het enorm veel in stikschotuitstoot, files, ongelukken en lawaai.

Jan Reijnders|24.02.20|15:40

Een ander vervoer per spoor is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transito vrachtverkeer van Duitsland (en verre achterland), dat non-stop naar Antwerpen-Haven rijdt en dat de A67 verstopt, in Duitsland en Antwerpen-Haven op de trein gezet wordt. Dan scheelt dat veel tijdverlies, stikstofuitstoot, lawaai, files, ongelukken, ergernis, enz.

Pat Rick|24.02.20|17:57

@Jan: dan zouden er nog een paar Betuwe-routes moeten worden gebouwd. En Duitsland is na 30 jaar na de aanvraag door NL bezig om een spoor bij te leggen. bij te De Brabant-route is al vol en in Duitsland na Kaldenkerken maar 1 sporig!

Wat de Nederlandse overheid eigenlijk vraagt is extra geld om de ambities die Van Veldhoven wil (alles onder de 700 km uit het vliegtuig) te financieren. Nu moet wachten op geld uit Brussel betekenen dat projecten dan hierop moeten wachten (Lelylijn+nr Kopenhagen)

Gert-Jan Hondelink|25.02.20|21:55

“In het position paper worden ook de peilers van het Vierde Spoorwegpakket genoemd.”

Wie zijn die peilers? Er is sprake van een technische peiler en van een marktpeiler, maar wat peilen ze eigenlijk?

Marieke van Gompel|26.02.20|12:40

@Gert-Jan Hondelink: Lees meer over de technische en politieke pijler van het Vierde Spoorwegpakket in het volgende artikel:
https://www.spoorpro.nl/management/2019/01/24/eerste-kamer-verdeeld-over-wetsvoorstel-vierde-spoorwegpakket/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.