Green-train ÖBB

Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal

De beschikbaarheid, punctualiteit, kwaliteit, toegankelijkheid en de prijs van internationale reizigerstreinen moet verbeterd worden met behulp van de Green Deal, het Europese klimaatplan. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een position paper aan het adres van Eurocommissarissen Vălean en Timmermans. Het Nederlandse kabinet is teleurgesteld over de Green Deal omdat international personenvervoer per spoor er volgens haar niet concreet genoeg in is opgenomen.

Volgens minster van Nieuwenhoven van IenW biedt de Green Deal wel aanknopingspunten om de ontwikkeling van (internationaal) personenvervoer per spoor op de Europese agenda te zetten. Zo worden het bereiken van een modal shift van weg naar spoor (goederenvervoer) en Mobility as a Service expliciet vermeld.

In het document benoemt het ministerie een tiental actiepunten voor de Europese Unie en de individuele lidstaten die in de Green Deal zouden moeten worden opgenomen. Onder meer dat EU-lidstaten samen een netwerk moeten definiëren van internationale verbindingen van reizigerstreinen, inclusief nachttreinen. Het uitgangspunt moet zijn om Europese steden met meer dan 250.000 inwoners en belangrijke luchthavens binnen een straal van 600 kilometer met elkaar te verbinden.

Knelpunten

Verder moeten de lidstaten blijven werken aan het invullen van de ontbrekende schakels en het oplossen van knelpunten in het huidige internationale TEN-T spoornetwerk. En daarnaast grensoverschrijdende PSO-contracten ondersteunen met concurrerende aanbestedingen. In deze contracten moeten onder meer grensoverschrijdende ticketverkoop internationale samenwerking met infrastructuurbeheerders, veiligheidsinstanties en regelgevende instanties opgenomen zijn.

Op EU-niveau moeten de beschikbaarheid van data en interoperabiliteit afgedwongen worden voor eenvoudige ticketing en reizigersinformatie. Bijvoorbeeld voor Mobility as a Service. Shift2Rail moet hierbij worden betrokken om de behoeften van reizigers en de markt mee te nemen en te stimuleren in zijn onderzoeken.

Verder stelt IenW voor dat de Europese Commissie op basis van onderzoek, innovatie, bestaande wet- en regelgeving, standaarden en bestaande initiatieven in de sector, wetgeving introduceert voor datastandaarden en open data. Dit vooral om het aanbieden van reserveringen en verkopen van internationale treintickets makkelijker te maken, ook door derden.

Vierde spoorwegpakket

Ook moeten er maatregelen worden genomen om de huur en leasing van rollend materieel te stimuleren. Hierbij kan eventueel een beroep worden gedaan op staatssteun, de Europese Investeringsbank, Eurofima en het Luxemburg rail protocol.

In het position paper worden ook de peilers van het Vierde Spoorwegpakket genoemd. Ondanks dat vanaf juni dit jaar alle Europese lidstaten hier mee gaan werken, benadrukt het ministerie het belang van de technische peiler om rollend materieel voor grensoverschrijdende treinen zo snel en efficient mogelijk toe te laten. De marktpeiler van het pakket moet zorgen voor een gelijk speelveld en geharmoniseerde wet- en regelgeving. Dit om vervoerders tegemoet te komen bij het opzetten van internationale reizigersdiensten.

Tenslotte stelt het ministerie voor dat er in navolging van de aanbevelingen van de Europese toezichtsraad een Europese agenda komt voor internationale hogesnelheidsverbindingen. Samenhangende Europese maatregelen moeten zorgen voor een goed serviceniveau en frequentie op het genoemde netwerk van internationale verbindingen.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Minister: neem internationaal personenvervoer per spoor op in de Green Deal”

John rdam|24.02.20|14:35

Steden met meer dan 250.000 inwoners verbinden? Dan kunnen 14 van de 15 onderwegstations tussen Amsterdam en Berlin geschrapt worden ;-)

Jan Reijnders|24.02.20|15:35

iets anders is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transitoverkeer van vrachtwagens van Duitsland naar Antwerpen-Haven vv dat nu de A67 verstopt, in Antwerpen-Haven of Duitsland op de trein gezet wordt. Dan hoeft die weg niet verbreed te worden en scheelt het enorm veel in stikschotuitstoot, files, ongelukken en lawaai.

Jan Reijnders|24.02.20|15:40

Een ander vervoer per spoor is het goederenvervoer: het zou goed zijn als alle transito vrachtverkeer van Duitsland (en verre achterland), dat non-stop naar Antwerpen-Haven rijdt en dat de A67 verstopt, in Duitsland en Antwerpen-Haven op de trein gezet wordt. Dan scheelt dat veel tijdverlies, stikstofuitstoot, lawaai, files, ongelukken, ergernis, enz.

Pat Rick|24.02.20|17:57

@Jan: dan zouden er nog een paar Betuwe-routes moeten worden gebouwd. En Duitsland is na 30 jaar na de aanvraag door NL bezig om een spoor bij te leggen. bij te De Brabant-route is al vol en in Duitsland na Kaldenkerken maar 1 sporig!

Wat de Nederlandse overheid eigenlijk vraagt is extra geld om de ambities die Van Veldhoven wil (alles onder de 700 km uit het vliegtuig) te financieren. Nu moet wachten op geld uit Brussel betekenen dat projecten dan hierop moeten wachten (Lelylijn+nr Kopenhagen)

Gert-Jan Hondelink|25.02.20|21:55

“In het position paper worden ook de peilers van het Vierde Spoorwegpakket genoemd.”

Wie zijn die peilers? Er is sprake van een technische peiler en van een marktpeiler, maar wat peilen ze eigenlijk?

Marieke van Gompel|26.02.20|12:40

@Gert-Jan Hondelink: Lees meer over de technische en politieke pijler van het Vierde Spoorwegpakket in het volgende artikel:
https://www.spoorpro.nl/management/2019/01/24/eerste-kamer-verdeeld-over-wetsvoorstel-vierde-spoorwegpakket/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.