Uithoornlijn

Vervoerregio Amsterdam gunt bouw Uithoornlijn aan Dura Vermeer

Vervoerregio Amsterdam gaat de overeenkomst voor de aanleg van de Uithoornlijn aan met Dura Vermeer. Deze aannemer wordt verantwoordelijk voor het verder uitwerken van het ontwerp en de daadwerkelijke bouw van de nieuwe tramverbinding tussen Amstelveen Zuid en het centrum van Uithoorn. De nieuwe tramlijn gaat rijden vanaf 2024, krijgt lijnnummer 25 en doet drie haltes aan in Uithoorn.

De bouw van de Uithoornlijn start naar verwachting in 2021. Dura Vermeer werkt dit jaar het ontwerp uit en daarna starten de voorbereidende werkzaamheden.

Aanbesteding

De aanbesteding voor de aanleg van de Uithoornlijn duurde ongeveer een jaar en werd begeleid door de gemeente Amsterdam, Metro en Tram. Er werd gekozen voor de zogenaamde concurrentiegerichte dialoog, waarbij de aannemers hun kennis en ervaring met dergelijke complexe infraprojecten toe konden passen bij de Uithoornlijn.

Gemeente Uithoorn, provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam selecteerden gezamenlijk de winnende partij door de inschrijvingen te beoordelen op de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Dura Vermeer had in haar plan van aanpak onder meer aandacht voor de beheersing van het ontwerpproces, de uitvoering en de planning. Maatregelen om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het OV tijdens de aanleg van de tramlijn te beperken wogen zwaar mee in de beoordeling.

Vertegenwoordigers van de Vervoerregio Amsterdam en Dura Vermeer zullen op 11 maart de overeenkomst ondertekenen.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Vervoerregio Amsterdam gunt bouw Uithoornlijn aan Dura Vermeer”

Marc Busio|20.02.20|11:30

Uithoorn…….lijkt wel een beetje op Uithof. Een tramlijn……….op de plaats waar nu nog een busbaan ligt. En…….een Nederlandse aannemer. Als dat geen kostenoverschrijding van vele miljoenen gaat worden!

Mario Van der Ent|20.02.20|12:31

De foto boven dit artikel toont een hoog perron, zoals dat voor de sneltram 51 naar Amstelveen Zuid werd gebruikt. Het worden nu toch lage perrons – ook naar Uithoorn – voor gewone trams?

Wiebe Goossen|20.02.20|12:36

Het is wel te hopen dat nu geen der gebruikelijke protestjes voor grote vertraging gaan zorgen en dat nu voortvarend gaat worden aangepakt! Zulke ‘geweldige ideeën’ hebben nogal eens de neiging halverwege te verzanden in ‘kijken wat nog mogelijk is’ en ‘half werk’……

Garnon Nathaniel|20.02.20|14:00

@Mario Van der Ent
Dat is een hekwerk wat jij ziet. Het perron is gewoon laag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.