Geert Pauwels, Libor Lochman, Philippe Citroën European Railway Award 2020

Award winnende Lineas-topman: Green Deal kans voor modal shift

Lineas-topman Geert Pauwels heeft dinsdagavond in Brussel de European Railway Award 2020 gewonnen. De bestuurder ontving de prijs vanwege de succesvolle omvorming van een verlieslijdende divisie van de Belgische spoorwegen naar een winstgevende private spoorgoederenvervoerder. Pauwel riep de aanwezigen op om met de Green Deal de kans te grijpen om de komende tien jaar de modal shift door te zetten.

De European Railway Award is een gezamenlijk initiatief van de Gemeenschap van Europese Spoorwegen CER) en de vereniging van de Europese spoorwegindustrie (UNIFE).

Weerstand

Pauwels werd in 2009 algemeen directeur van de Belgische spoorgoederenvervoerder. Het bedrijf had in 2009  een verlies van 160 miljoen euro op een omzet van 340 miljoen. “Toen ik bij het bedrijf binnenkwam, was er veel weerstand om te veranderen. Niemand had daar zin in. We hadden te maken met de vakbonden, de politiek en betrokkenen die de status quo wilden behouden. Maar we konden de status quo niet behouden omdat we afstevenden op een faillissement.”

“We zijn op een bepaald moment informatie gaan delen over het dreigende faillissement en hebben openlijk gesproken over het gezamenlijk doel dat we hadden om te overleven. Toen we onze medewerkers meegaven dat we moesten overleven, begonnen ze langzaam maar zeker schouder aan schouder te werken om het tij te keren.”

In 2015 privatiseerde Pauwels het bedrijf met investeringen van de private equity-groep Argos Wityu. “We hebben kunnen overleven door de privatisering van het bedrijf en de passie van de medewerkers om het bedrijf weer winstgevend te maken.” Na de privatisering nam de winstgevendheid van het spoorbedrijf verder toe.

Lineas groei

Green Xpress Network

De topman breidde het netwerk van de spoorvervoerder uit met de lancering van het Green Xpress Network. Dit is  een netwerk van snelle, rechtstreekse, frequente en betrouwbare spoorverbindingen tussen economische centra in Europa. Met de Xpress-producten wordt ingezet op het het bundelen van verschillende soorten vrachten dat gaat van staal, scheikundige stoffen en consumentengoederen, tot pallets en containers.

“We hadden een echt goed product nodig om de klant te overtuigen om de verschuiving van de weg naar het spoor te maken. Het product dat we daarvoor aanboden voldeed niet. Alleen met een goed product vindt er een modal shift plaats”, aldus Pauwels. We zullen de modal shift in Europa blijven nastreven, ons Green Xpress Network verder uitbreiden en onze klanten helpen om hun supply chain te optimaliseren, met een positieve impact op het klimaat en de mobiliteit.”

European Railway Award

Directeur Libor Lochman van CER sprak Pauwel toe bij de uitreiking van de award. “De succesvolle privatisering van Lineas, het innovatieve spooraanbod van deze operator en de duidelijke visie rond de modal shift zijn inspirerend. Geert Pauwels heeft het voortouw genomen om de positieve impact van het spoor aan te tonen, niet alleen als transportoplossing, maar ook als antwoord op maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en het fileprobleem.”

Pauwels: “Ik ben bijzonder trots. Dit is een erkenning voor het harde werk van al onze collega’s, het vertrouwen van onze aandeelhouder en het geloof van onze klanten in wat we doen.

Bij de uitreiking van de award riep de Lineas-topman de besluitvormers binnen en buiten de sector op om zich achter de modal shift te scharen. “Het moet nu gebeuren. We hebben tien jaar tijd om de radicale overstap naar duurzaam transport te maken en onze klimaatdoelstellingen haalbaar te houden. Laten we met de Green Deal de kans grijpen om de juiste context te creëren voor de modal shift.”

“Laat ons het spoor opnieuw uitvinden en de status quo in de transportwereld in twijfel trekken. Iedereen die hier aanwezig is, zou zich achter de doelstelling van de modal shift moeten scharen: spoorondernemingen, infrastructuurbeheerders, beleidsvormers, iedereen. Ik hoop dat het spoor tegen 2030 de ruggengraat van het Europese transportsysteem is.”

Lees ook:

Lineas-topman: rijden trein moet net zo makkelijk zijn als truck
Lineas breidt spoordiensten uit met verbinding Antwerpen-Lyon
B Logistics laat ‘juk’ verlieslatend staatsbedrijf achter met nieuwe naam
NMBS Logistics komt in handen van buitenlandse investeerder
Nieuwe spoorverbindingen zorgen voor winst NMBS Logistics

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.