brug_westermarkt Amsterdam

GVB bereidt aanbesteding slijtvaste spoordelen voor

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in de komende jaren de tramsporen aan de Nieuwezijds Voorburgwal opnieuw inrichten en vervangen. Het GVB wil daarvoor slijtvaste Dilidur spoordelen gebruiken. Om meer te weten te komen over het ontwerpen, fabriceren en leveren van deze onderdelen is de vervoerder een marktconsultatie gestart.

De Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam wordt aan de Noordzijde opnieuw ingericht tussen de Paleisstraat en de Martelaarsgracht. Dit traject maakt onderdeel uit van project ‘De Oranje Loper’ van de gemeente Amsterdam waarbij de hele verbinding tussen het Centraal Station en het Mercatorplein in Amsterdam-West (via de route van tramlijn 13) opnieuw wordt ingericht. Naast de tramsporen worden er onder meer ook negen bruggen vervangen of gerenoveerd.

Programma van Eisen

Bij de vervanging van het tramspoor gaat het om drie elektrisch bediende wissel, drie mechanisch bediende wissels, twee kruisingen en circa 140 m1 bogen en rechtstand (zes spoordelen). Dit moeten volgens het Programma van Eisen (PvE) van het GVB allemaal slijtvaste spoordelen zijn. Verder is in het PvE te lezen dat bij alle spoordelen de railkop gelijk moet zijn aan de railkop van het 60R2 railprofiel. Dit geldt niet alleen voor het bereden profiel maar ook voor de kopbreedte.

De levensduur van de spoordelen moet minimaal 20 jaar zijn en ze moeten onder alle weersomstandigheden functioneren bij een buitenluchttemperatuur tussen -25 en +40 graden celsius. De belasting van het spoor is een passage van zestig trams per uur bij een snelheid van 25 kilometer per uur in combinatie met een aslast van 120 kN. De materiaalspecificatie voor Dillidur gelden voor het eindproduct, ná bewerking en montage. Het hele bewerkingsproces moet dus zodanig ingericht zijn dat deze materiaaleigenschappen gewaarborgd blijven, aldus het GVB.

In 2021 van start

De marktconsultatie wordt naar verwachting medio februari afgerond, waarna de aanbesteding van dit project van start gaat. De uitvoering van de herinrichting van de Nieuwezijds Voorburgwal Noord staat gepland voor 2021.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.