Groningen Europapark

Station Groningen Europapark krijgt extra perronkap

Station Groningen Europapark werd onlangs uitgebreid met een extra spoor en perron. Deze week kreeg het station er ook een perronkap bij. De uitbreiding Groningen Europapark maakt deel uit van het project Groningen Spoorzone en moet er voor zorgen dat het station klaar is voor toekomstige extra reizigers.

De perronkap werd in vier losse delen per vrachtwagen van de werkplaats naar het station gebracht. Ieder deel weegt 20 ton, is 24 meter lang en 5 meter breed. Het transport vereiste vier begeleide vrachtwagenritten verspreid over twee dagen. Een kraan en de nodige medewerkers van Strukton zorgden voor een goed verloop van het lossen van de transporten. De treinen konden gewoon blijven rijden, het hijsen van de perronkapdelen gebeurde wanneer er geen treinen langskwamen.

Brede uitdaging

Vooral de breedte van het transport zorgde voor een uitdaging op de route. Om de transporten te kunnen laten passeren, werd in overleg met de gemeente een deel van de parkeerplaatsen langs de route afgezet. De eerste twee delen van de perronkap kwamen op vrijdag 31 januari vroeg in de ochtend aan. Ze werden met een hijskraan vanaf de vrachtwagen naar hun definitieve plek gehesen. Op maandag 3 februari kwamen de andere twee delen op de bouwplaats om in te hijsen en te plaatsen. In de middag lagen alle delen op hun plek. De komende weken vinden er afrondende werkzaamheden plaats aan de perronkap, zoals het aanbrengen van dakbedekking en glas

Groningen Spoorzone

De uitbreiding van station Groningen Europapark is onderdeel van het project Groningen Spoorzone. Daarin werkt ProRail samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, de gemeente Groningen en NS aan aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.