Station Nijmegen, foto: ANP

Burgemeester Nijmegen: ‘Ons station kan meer gebruiken dan een likje verf’

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

Ondanks dat het station van Nijmegen geen schoolvoorbeeld is van het station van de toekomst, was de Gelderse stad afgelopen week wel de gastheer van het Nationaal Stationscongres. Dat blijkt uit uitspraken als: “Ons station kan wel wat meer gebruiken dan alleen een likje verf” en “bij station Nijmegen is de kans dat je doodgereden wordt door een bus het grootst.” 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

8 reacties op “Burgemeester Nijmegen: ‘Ons station kan meer gebruiken dan een likje verf’”

Wiebe Goossen|03.02.20|13:23

Een dergelijke aanpak zou best eens school kunnen gaan maken. Ook voor ‘kleinere’ stations, waar in de avonduren bar weinig te doen is. Je kunt er niet veel anders dan dom staan te ‘schilderen’ als je de bus nét voor je neus ziet wegrijden óf een flinke tijd moet afwachten tot de volgende bus gaat…

Antoine Berben|03.02.20|13:47

Overigens vind ik niet dat station Nijmegen (wanneer komt nu eindelijk eens die toevoeging CS) er op zich niet zo slecht uitziet als door de koptekst wellicht kan worden gesuggereerd.
Nochtans was het oorspronkelijk stationsgebouw dat in 1944 werd gebombardeerd vreselijk veel mooier dan het huidig pand terwijl ook de na-oorlogse bouw wat dat betreft zelfs nog meer karakter had.
De vraag is wel of het na-oorlogse gebouw nu nog nuttig zou zijn.

Chris Laarman|03.02.20|13:59

“Vooral dat laatste was volgens Guit lastig in een stad waar de VVD in de raad zit en de auto heilig is.”

Doet aan het betoog niets af, maar ik hoop, dat Guit niet “Gemeenteraad” bedoelde, maar “College van Burgemeester en Wethouders”.

Pat Rick|03.02.20|15:10

Wie heeft de busbaan gepland en gebouwd? De gemeente Nijmegen. Het is niet zo dat dat zomaar is gebeurd, dus moet de gemeente eerst de hand in eigen boezem steken

Men had recht op een groter en mooier station als de lijn naar Kleef zou worden gerealiseerd, want dit is extra (internationaal) verkeer. De Duitsers stonden al klaar om de knoop door te hakken, maar Nijmegen trok zijn steun in. Nu krijgen ze een extra perroneiland voor PHS en hogere freq Schiphol, maar verandert er niks fundamenteels

Jorrit Broekman|04.02.20|05:02

Erg onveilig station in Nijmegen..voetgangers moeten eerst over busbaan daarna over fietspad. En dat lijkt gewoon een pleintje. Echt een andere “veilige plek is er niet om over te steken”. Dan nog het bus gedeelte. Zelfs ik raak in paniek bij het moment mijn bus te halen..waar staat de bus en hoe kom ik daar zonder een andere bus tegen het lijf te lopen?!! Laat staan voor ouderen, visueel of lichamelijk gehandicapten. Het is bijna een sport je bus te halen of veilig van het station af te komen..

Ron Gerritsen|04.02.20|12:36

Het busstation in Nijmegen is zeer onveilig. Vooral omdat je de bussen van voren moet benaderen en ze kunnen zomaar vol gas wegrijden terwijl jij net de oversteek naar een bus waagt. En denk maar niet dat alle chauffeurs rekening met je houden, ze durven zelfs nog te toeteren als je in de weg loopt. Even wachten terwijl jij net naar de bus rent doen ze al helemaal niet. Het is een wild-west op het stationsplein, je moet rennen voor je leven. Dat er niet meer ongelukken gebeuren is een wonder.

Pat Rick|05.02.20|15:51

Bij de aanleg van het nieuwe perroneiland kan men beter de reizigerspassage over de sporen aanleggen (zoals in Den Bosch) ipv eronder. En deze passage laten doorlopen over de busbaan.

Want het is nog prijziger om de busbaan te verleggen

Jules Vismale|26.08.20|22:26

Hopelijk maken ze gewoon een replica van het vooroorlogse station van Nijmegen (1894-1944) dat de huidige drukte daar veel beter had aangekund dan dat prutsgebouw wat er al bijna 70 jaar staat! Het is veel te klein geworden voor de treinreizigers, heeft totaal geen enkele schoonheid en is nog zwaar verouderd ook!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Burgemeester Nijmegen: ‘Ons station kan meer gebruiken dan een likje verf’ | SpoorPro.nl
Station Nijmegen, foto: ANP

Burgemeester Nijmegen: ‘Ons station kan meer gebruiken dan een likje verf’

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

Ondanks dat het station van Nijmegen geen schoolvoorbeeld is van het station van de toekomst, was de Gelderse stad afgelopen week wel de gastheer van het Nationaal Stationscongres. Dat blijkt uit uitspraken als: “Ons station kan wel wat meer gebruiken dan alleen een likje verf” en “bij station Nijmegen is de kans dat je doodgereden wordt door een bus het grootst.” 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

8 reacties op “Burgemeester Nijmegen: ‘Ons station kan meer gebruiken dan een likje verf’”

Wiebe Goossen|03.02.20|13:23

Een dergelijke aanpak zou best eens school kunnen gaan maken. Ook voor ‘kleinere’ stations, waar in de avonduren bar weinig te doen is. Je kunt er niet veel anders dan dom staan te ‘schilderen’ als je de bus nét voor je neus ziet wegrijden óf een flinke tijd moet afwachten tot de volgende bus gaat…

Antoine Berben|03.02.20|13:47

Overigens vind ik niet dat station Nijmegen (wanneer komt nu eindelijk eens die toevoeging CS) er op zich niet zo slecht uitziet als door de koptekst wellicht kan worden gesuggereerd.
Nochtans was het oorspronkelijk stationsgebouw dat in 1944 werd gebombardeerd vreselijk veel mooier dan het huidig pand terwijl ook de na-oorlogse bouw wat dat betreft zelfs nog meer karakter had.
De vraag is wel of het na-oorlogse gebouw nu nog nuttig zou zijn.

Chris Laarman|03.02.20|13:59

“Vooral dat laatste was volgens Guit lastig in een stad waar de VVD in de raad zit en de auto heilig is.”

Doet aan het betoog niets af, maar ik hoop, dat Guit niet “Gemeenteraad” bedoelde, maar “College van Burgemeester en Wethouders”.

Pat Rick|03.02.20|15:10

Wie heeft de busbaan gepland en gebouwd? De gemeente Nijmegen. Het is niet zo dat dat zomaar is gebeurd, dus moet de gemeente eerst de hand in eigen boezem steken

Men had recht op een groter en mooier station als de lijn naar Kleef zou worden gerealiseerd, want dit is extra (internationaal) verkeer. De Duitsers stonden al klaar om de knoop door te hakken, maar Nijmegen trok zijn steun in. Nu krijgen ze een extra perroneiland voor PHS en hogere freq Schiphol, maar verandert er niks fundamenteels

Jorrit Broekman|04.02.20|05:02

Erg onveilig station in Nijmegen..voetgangers moeten eerst over busbaan daarna over fietspad. En dat lijkt gewoon een pleintje. Echt een andere “veilige plek is er niet om over te steken”. Dan nog het bus gedeelte. Zelfs ik raak in paniek bij het moment mijn bus te halen..waar staat de bus en hoe kom ik daar zonder een andere bus tegen het lijf te lopen?!! Laat staan voor ouderen, visueel of lichamelijk gehandicapten. Het is bijna een sport je bus te halen of veilig van het station af te komen..

Ron Gerritsen|04.02.20|12:36

Het busstation in Nijmegen is zeer onveilig. Vooral omdat je de bussen van voren moet benaderen en ze kunnen zomaar vol gas wegrijden terwijl jij net de oversteek naar een bus waagt. En denk maar niet dat alle chauffeurs rekening met je houden, ze durven zelfs nog te toeteren als je in de weg loopt. Even wachten terwijl jij net naar de bus rent doen ze al helemaal niet. Het is een wild-west op het stationsplein, je moet rennen voor je leven. Dat er niet meer ongelukken gebeuren is een wonder.

Pat Rick|05.02.20|15:51

Bij de aanleg van het nieuwe perroneiland kan men beter de reizigerspassage over de sporen aanleggen (zoals in Den Bosch) ipv eronder. En deze passage laten doorlopen over de busbaan.

Want het is nog prijziger om de busbaan te verleggen

Jules Vismale|26.08.20|22:26

Hopelijk maken ze gewoon een replica van het vooroorlogse station van Nijmegen (1894-1944) dat de huidige drukte daar veel beter had aangekund dan dat prutsgebouw wat er al bijna 70 jaar staat! Het is veel te klein geworden voor de treinreizigers, heeft totaal geen enkele schoonheid en is nog zwaar verouderd ook!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.