Green-train ÖBB

‘Gelijk speelveld voor alle modaliteiten van cruciaal belang European Green Deal’

Het spoor zal een leidende rol gaan spelen bij het realiseren van de Europese Green Deal. Maar om de ambitie van een volledig emissieloze economie tegen 2050 te verwezenlijken, moet de spoorsector kunnen vertrouwen op eerlijke tarieven in vergelijking met andere vervoersvormen, vindt CER-directeur Libor Lochman.

De topman van de Europese branchevereniging van spoor- en infrastructuurbedrijven (CER) laat in een gesprek met zustervakblad RailTech.com weten het doel van de Green Deal absoluut realistisch te vinden. “Op dit moment maakt 80 procent van de spoorwegdiensten gebruik van elektrische energie”, aldus Lochman. Hij noemt daarbij onder meer Nederland als voorbeeld voor het gebruik van groene energie.

Windmolens

“Sinds januari 2017 wordt er daar windenergie gebruikt voor het aandrijven van de treinen. Het Nederlandse voorbeeld wordt gevolgd door de spoorwegmaatschappijen van Duitsland en Oostenrijk die zich ook richten op groene energie. Anderzijds zien we een toename van de belangstelling voor waterstofenergie en batterijen als een alternatief voor dieseltractie”, zegt Lochman. Deze bewegingen zijn volgens hem een bevestiging van het spoorwegpotentieel bij het koolstofarm maken van de EU-economie.

“Er lijkt misschien geen direct verband te zijn tussen de gebruiksvergoedingen van het spoor en de Europese Green Deal. Maar wanneer Europa de rol van de spoorwegen wil versterken, vanuit het perspectief van de economie, het bedrijfsleven, de aantrekkelijkheid voor de klanten, moet Brussel het operationele kader scheppen. En een deel van dit spel zou ook de vermindering van de gebruiksvergoeding voor het spoor kunnen zijn. Dit is vooral van belang voor het goederenvervoer per spoor. Dit laatste vereist een specifiek masterplan waarin de overwegingen met betrekking tot de toegangskosten voor het spoor zijn opgenomen”, aldus de CER-directeur.

Vervuiler betaalt

Tegelijkertijd vraagt Lochman aandacht voor een ander probleem dat een grote impact zal heeft op het ontsluiten van het potentieel van de spoorwegen en hun rol in de EU Green Deal. De internalisering van externe kosten. “Als we groene mobiliteit willen ontwikkelen, moeten we de principes van de gebruiker- en de vervuiler betaalt in alle modaliteiten invoeren. Dat is van cruciaal belang voor de Europese Green Deal en, natuurlijk, voor het concurrentievermogen van de spoorwegsector”, vindt Lochman.

Het systeem van gebruiksvergoedingen zal een ​​zeer belangrijk onderdeel van dit proces moeten zijn. De CER heeft al verschillende beleidsdocumenten en aankondigingen over dit onderwerp gepubliceerd. Lochman zegt zich te realiseren dat het bereiken van een gelijk speelveld vooral tussen het spoor en de weg erg moeilijk is: “Het is een lange termijn-visie, een toekomstdroom. Maar we moeten al alles aan doen om hem waar te maken.”

Wilt u meer weten over de samenhang tussen de Europese Green Deal en de spoorwegsector? Libor Lochman gaat er dieper op in tijdens zijn presentatie op de Track Access Charges Summit 2020 op 21-22 april in Riga, Letland. Bekijk het programma op de website van het evenement.

Onderwerpen: ,

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.