sneeuw-ijsvrij maken van een wissel op station amsterdam. Foto: ProRail

Plan om spoor klimaatbestendig te maken eind 2021 klaar

Spoorbeheerder ProRail komt naar verwachting eind 2021 met een definitief advies over wat nodig is om het Nederlandse spoor voldoende bestand te maken tegen extreem weer. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat als reactie op kamervragen over dit onderwerp.

De vragen waren een reactie op een bericht in Trouw waarin Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail de noodklok luiden over het effect van extreme weersomstandigheden op het spoor. VVD-kamerlid Rutger Schonis vroeg zich af of de minister op de hoogte is van de zorgen van ProRail over hevige regenbuien en extreme hitte.

Assetmanagement

Van Nieuwenhoven erkent dat extremer weer nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee kan brengen voor het onderhoud en de beschikbaarheid van het spoor. “Ik heb ProRail gevraagd om de gevoeligheid van het spoornetwerk en de gevolgen en risico’s voor het assetmanagement in kaart te brengen op de aspecten hitte, droogte, extreme regenbuien en wateroverlast.”

“In haar beheerplan voor 2020 en 2021 heeft ProRail toegezegd de effecten van de klimaatveranderingen en met name het optreden van extreme weersomstandigheden en de risico’s voor het spoornetwerk te onderzoeken en mij daarover te adviseren”, aldus de minister. “In afwachting van dit advies kan ik nog geen uitspraak doen over mogelijke effecten, risico’s en kosten.”

Adaptatiestrategie

De eerste inzichten die leiden tot een adaptatiestrategie voor het spoornetwerk komen naar verwachting eind 2020. Een definitief advies over het beheersen van de effecten van de klimaatveranderingen en de extreme weersomstandigheden voor het spoor met bijbehorende maatregelen wordt eind 2021 verwacht.

Extreem weer zorgt voor specifieke problemen. Zo kan hevige regenval leiden tot overlast op sporen, perrons, emplacementen en in tunnels. Bij hitte is er gevaar voor spoorspattingen, rijdraadbreuken en storingen in relaiskasten. Droogte kan leiden tot het verzakken van spoorbanen in veengebieden en tot natuur- en bermbranden.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.