Fugro RILA platform

Network Rail zet Nederlandse apparatuur in voor perronmetingen

Het Nederlandse technologiebedrijf Fugro gaat in opdracht van Network Rail stationsperrons monitoren. De Britse spoorbeheerder gaf onlangs zijn goedkeuring aan de inzet van het RILA-meetsysteem van Fugro voor dit doel. 

Network Rail maakt al sinds 2013 gebruik van het RILA-systeem (Rail Infrastructure aLignment Acquisition) van Fugro voor infrastructuurmonitoring, maar had tot nu toe nog geen certificering toegekend aan een nieuwe functie. Het systeem werd onlangs uitgebreid met een optie om perrons te meten. Het gaat hierbij om het geautomatiseerd opmeten van de afstand tussen de trein en de perronrand. Dankzij de certificering van Network Rail kunnen de spoorwegingenieurs nu ook gebruik maken van de uitgebreide RILA-dataset.

Sneller en goedkoper

Hiermee kunnen zij een meer gedetailleerde analyse maken van de straal van gebogen perrons. Dit is vooral belangrijk bij de introductie van nieuw rollend materieel. “De goedkeuring van Fugro RILA voor het meten van perrons zorgt voor verbeterde veiligheidsniveaus en maakt het mogelijk om meetgegevens sneller en aanzienlijk goedkoper te verzamelen en verwerken dan conventionele grondmeetmethoden”, aldus Jeroen Huiskamp, ​​Fugro Global Director Rail.

Met het RILA-systeem inspecteert Fugro spoorbanen door onder meer de spoorgeometrie en ballastkwaliteit te meten en de vegetatie te analyseren. De data worden verzameld met behulp van reguliere reizigerstreinen. Deze zijn uitgerust met een reeks op de trein gemonteerde sensoren en een geïntegreerd videosysteem. Op die manier is het mogelijk om de infrastructuur monitoren zonder de treindienstregeling te verstoren.

Veiligheidsrisico’s

“RILA helpt bij het beperken van handmatig onderzoek, en de bijbehorende risico’s voor het personeel. We zijn altijd op zoek naar manieren om het meetproces te verbeteren en willen in de toekomst blijven samenwerken met Fugro om te profiteren van innovaties”, aldus James Sweeney, senior engineer bij Network Rail.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.