Hoekse Lijn voor het eerst open voor passagiers

‘Kostenoverschrijding Hoekse Lijn loopt verder op’

De kostenoverschrijding van de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding valt nog hoger uit dan eerder werd geraamd. Dat meldt onderzoekscollectief Spit op basis van een in samenwerking met OPEN Rotterdam, WOS en Schie uitgevoerde reconstructie. Hieruit blijkt dat de kosten 175 miljoen euro hoger uitvallen. Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeente Rotterdam en de RET zegt in een reactie dat de berekeningen niet kloppen.

In december 2017 maakte toenmalig wethouder Pex Langenberg bekend dat de kosten van van de ombouw van de Hoekse Lijn 90 miljoen hoger uitvielen dan eerder werd gedacht. Hij noemde als oorzaken onder meer de late oplevering van de software van de spoorbeveiliging van leverancier Bombardier en fouten in de planning en aansturing.

Extra kosten

Dit had als gevolg dat twee directeuren van het project werden gehaald. Later moest ook de wethouder zelf het veld ruimen vanwege de vertragingen en de kostenoverschrijdingen. De onderzoekscommissie Hoekse Lijn concludeerde in een rapport dat al in een vroeg stadium bekend was dat de beoogde opleverdatum niet zou worden gehaald. Langenberg zou te laat actie hebben ondernomen om hier actief op te sturen. De metroverbinding werd na twee jaar vertraging op 30 september vorig jaar geopend voor reizigers.

Bij de opening van de metrolijn meldde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) dat de totale investering 462 miljoen euro bedroeg. Volgens de reconstructie van het onderzoekscollectief is dat niet alles. Zo zou MRDH in daarnaast in 2017 ruim 18 miljoen euro hebben betaald aan ProRail om het spoor richting Hoek van Holland over te nemen. Ook de tussentijdse verhogingen van het budget door MRDH zijn niet meegeteld, evenals 6 miljoen euro aan extra vertragingskosten.

De totale investering loopt daardoor volgens Spit op tot circa 500 miljoen euro. Daarbovenop komt nog de 80 miljoen euro die vervoersbedrijf RET heeft geleend bij de Europese Investeringsbank (EIB) voor zestien nieuwe metrostellen die op het omgebouwde treinspoor gaan rijden. Het bedrag kan bovendien nog verder oplopen tijdens de verlenging van het traject tot aan het strand van Hoek van Holland. Daarnaast ontvangt tankopslagbedrijf Vopak een nog onbekende financiële compensatie, omdat het vanwege problemen met de vergunning niet met goederentreinen naar zijn terminal in Vlaardingen kan rijden.

Reactie

Woordvoerders van de gemeente Rotterdam, MRDH en RET zeggen dat in de reconstructie een onjuiste voorstelling van zaken wordt gegeven. De 18 miljoen euro die aan extra kosten wordt opgevoerd die de MRDH aan ProRail betaalde voor overname van het spoor zou niet kloppen omdat het Rijk deze kosten vergoedde. Ook de aanschaf van de nieuwe voertuigen via de EIB zou onterecht worden opgevoerd als meerkosten. “Het zijn kosten die al bekend waren maar niet gelden als kosten voor de ombouw.” De schadevergoeding van Vopak zat volgens de woordvoerders in de originele raming van 462 miljoen euro.

De gemeente Rotterdam, MRDH en RET geven verder aan dat er met de komst van de Hoekse Lijn “een snellere en kwalitatief betere verbinding” is gerealiseerd waar mensen in de regio vanaf dag één “massaal gebruik van maken”. In november werden op werkdagen “gemiddeld 27.000 in- en uitstappers geteld” terwijl er werd verwacht was “dat er drie jaar voor nodig zou zijn dit aantal te halen”.

Lees ook:

Wethouder Langenberg stapt op vanwege spoordebacle Hoekse Lijn
Rapport Hoekse Lijn: wethouder handelde te laat
Hoekse Lijn kost 90 miljoen extra, directeur en projectleider van project gehaald

 

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Kostenoverschrijding Hoekse Lijn loopt verder op’”

Henk Angenent|20.01.20|14:18

Het is maar net wat je allemaal meetelt…

Henk Angenent|20.01.20|14:21

En Bombardier moet zich eens gaan afvragen of het wel helemaal goed gaat met het bedrijf. De software-afdeling was al niet best (Hoekselijn, Traxx’en voor HSL), maar vorige week las ik ook over honderden rijtuigen voor de New Yorkse metro met technische problemen.

Günther Beekink|20.01.20|14:30

Ze moeten eens ophouden met dat gezeik over de kostenpost.
Als je het beter kunt doe het dan, het is een oude spoorlijn, dus je weet nooit wat je tegen komt en dat kan je niet begroten.
Ziek wrijven.

Pat Rick|23.01.20|17:47

@Guenther: Nederland mag verwachten dat geld goed besteed wordt. Dus mag je best een post onvoorzien hebben, maar wel alles proberen mee te nemen. Het kan niet zo zijn dat posten bewust worden weggelaten om het project doorgang te laten vinden en dan steeds meerkosten te incasseren, waardoor het vertrouwen van de bevolking afneemt. Er is zoiets als goed bestuur en diverse wethouders zijn al naar huis gestuurd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.