Bombardier ERTSM Zweden

Zweden stelt uitrol ERTMS twee jaar uit

De planning voor het installeren van ETCS Level 2 in het zuiden van Zweden is twee jaar naar achteren geschoven, dat maakte de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket deze week bekend. Het uitstellen van de operatie volgt op onderzoek en discussies tussen de Zweedse infrabeheerder en spoorvervoerders.

De werkzaamheden starten nu in 2023 en moeten in 2029 klaar zijn, ook twee jaar later dan gepland. Het opschuiven van de startdatum geeft spoorvervoerders volgens Trafikverket meer tijd om ouder materieel uit te faseren en relatief nieuwe treinen van een retrofit ETCS te voorzien. Volgens de inframanager heeft de verschuiving geen gevolgen voor de kosten die met het project gemoeid zijn.

Andere projecten

De nieuwe planning heeft vooral gevolgen voor de trajecten Stockholm – Göteborg, Mjölby – Malmö richting  Denemarken en de westkust-route van Trelleborg tot de grens met Noorwegen bij Kornsjö via Helsingborg en Göteborg. In het zuiden van Zweden lopen al een aantal grote infrastructuurprojecten of staan op de planning langs de trajecten die met ETCS worden uitgerust. De aanleg van het nieuwe systeem moet daar worden afgestemd op deze werkzaamheden. Verder is er nog een beter gedetailleerde planning nodig voor de grotere stations en andere kritische knooppunten.

Spoorkaart Zweden ERTMS

Volgens Trafikverket maakten spoorvervoerders zich zorgen over over de noodzaak om regionale treinen uit te rusten met ETCS die trajecten waar al eerder treinen rijden met dit systeem aan boord. De nieuwe planning moet de druk op deze trajecten verlichten. Aan de andere kant moeten er ook onderdelen van het project naar voren gehaald worden. Zo moeten de Zweden in de buurt van Malmö rekening houden met de aansluiting op het Deense spoornet bij Øresund. Dit omdat de Denen hun ERTMS-planning juist naar voren haalden.

Regio Stockholm

Voor het traject Norrköping – Linköping is nog geen planning gemaakt omdat deze samenloopt met het Ostlänken HSL-project. Daarnaast moet er nog een samenhangend programma worden bedacht om de regio Stockholm over te zetten op ERTMS. “We zijn doorlopend in dialoog met alle belanghebbenden in de spoorsector en nemen hun opmerkingen serieus”, legt Trafikverket projectmanager Patrik Assarsjö uit.

“Daarnaast moeten we het programma ook afstemmen op andere lopende infrastructuurprojecten en een extra buffer creëren voor de implementatie. ERTMS is een groot en complex project dat nog een aantal jaren zal doorlopen. We moeten inspelen op de actuele realiteit. De nieuwe planning zorgt voor betere voorwaarden waaronder de sector kan zorgen voor een soepele uitrol.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Zweden stelt uitrol ERTMS twee jaar uit”

Pat Rick|17.01.20|11:05

Zweden heeft inderdaad gedateerd uitziend spoorwegmaterieel. Sommige locs schijnen uit 1967 te komen.

Maar de Deense aanpak is dus een beter: sneller en kosteneffectiever. Waarschijnlijk kan Nederland hier wat van leren. En materieel is minder oud dan in Zweden.

Deense spoorwegen zijn ontzettend goed georganiseerd. Men kan plaatsen reserveren op treinen (wordt aangegeven boven de stoel), wat eigenlijk code-sharing met luchtvaartmaatschappijen mogelijk maakt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.