Waalhaven blustest, foto: ProRail

Beperkingen emplacement Waalhaven blijven voorlopig van kracht

Goederenvervoerders mogen voorlopig nog niet rangeren met gevaarlijke stoffen op goederenemplacement Waalhaven Zuid. Dat maakte de gemeente Rotterdam donderdagmiddag bekend. Volgens Omgevingsdienst DCMR en Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond heeft ProRail een aantal bijbehorende documenten nog niet aangeleverd om de betrouwbaarheid en robuustheid van het systeem goed te kunnen beoordelen. 

ProRail testte maandag 13 januari een verbeterde versie van het tijdelijk blussysteem. Ditmaal functioneerde het systeem wel. Toch gaan omgevingsdienst DCMR en veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond nog niet akkoord met het (deels) hervatten van rangeerbewegingen met wagons met gevaarlijke stoffen. Uit een brief van de gemeente Rotterdam blijkt dat ProRail de documenten nog moet aanleveren waar de Veiligheidsregio in november om gevraagd heeft. Volgens ProRail stelde het bevoegd gezag aanvullende eisen die voor aanvang van de test nog niet bekend waren.

Montagevoorschriften

Uit de ontbrekende papieren moet blijken of of alle aangebrachte slangen, koppelingen een verbindingsstukken de benodigde waterdruk aankunnen en volgens de montagevoorschriften zijn aangebracht. Gemeente en veiligheidsregio gaan pas akkoord met het opheffen van de beperkingen op Waalhaven als deze documenten door ProRail zijn aangeleverd en positief worden beoordeeld.

Maar zelfs wanneer de papieren in orde zijn bevonden, mag slechts een deel van het emplacement worden gebruikt om wagons met gevaarlijke stoffen te rangeren. Dit omdat uit de test bleek dat het tijdelijke, bovengrondse blussysteem nog niet de volle breedte van het rangeerterrein kon bestrijken. Daarnaast zullen er een aantal voorwaarden zijn verbonden aan het rangeren op het deel waar dit straks wel mag. Zo moet er een vorstregime worden vastgesteld. Dit omdat er met ijs in de slangen niet kan worden geblust. Daarnaast willen gemeente en veiligheidsregio een strikt regime voor onderhoud en inspectie van de tijdelijke installatie.

Definitieve installatie

Verder moet ProRail haast maken met een definitieve installatie waarvan de leidingen onder de grond liggen. De gemeente Rotterdam wil binnen twee weken een planning hebben waarin staat wat de opleveringsdatum is van deze permanente, ondergrondse blusvoorrziening.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.