spoorwerkers

ProRail verwacht minder hinder ondanks meer werk

Ondanks dat er dit jaar veertigduizend uur gewerkt gaat worden aan het spoor (7 procent meer dan in 2019) verwacht ProRail dat dit 3 procent minder hinder gaat opleveren voor reizigers. Een van de grootste projecten is namelijk de verbouwing van het opstelterrein Lelystad.

De meeste hinder, in de vorm van geschrapte treinen, wordt verwacht tijdens werkzaamheden op de drukke trajecten die langs Geldermalsen, Zwolle en Groningen – Assen lopen. Deze buitendienststellingen komen echter niet terug in de top 5 ‘meeste uren werk’. Voor dit jaar heeft ProRail ruim duizend buitendienststellingen op de planning staan. Deze trein vrije periodes duren gemiddeld langer dan voorheen. Ondermeer vanwege de aanhoudende moeilijkheden die aannemers hebben bij het vinden van personeel dat ’s nachts en in de weekenden wil werken.

Langer werk

De de gemiddelde duur van de werkzaamheden omhoog gaat bij een relatief kleine toename van de hinder komt volgens ProRail omdat het grootste project dit jaar de verbouwing van opstelterrein Lelystad is. Volgens de spoorbeheerder hebben de aannemers daar in totaal 6.460 uur werk voor gepland staan. Op het vernieuwde en uiteindelijk grotere opstelterrein kunnen vervoerders straks meer treinen kwijt. Doordat de werkzaamheden op een opstelterrein plaatsvinden, is er geen hinder voor reizigers.

De top 5 van langstdurende projecten waar aannemers aan het werk zijn, bestaat verder uit werkzaamheden voor spoorverdubbeling op het traject Zwolle – Herfte en de bouw van een ‘dive-under’ bij Herfte. In totaal staan hier 1.816 uren voor ingepland. Op nummer drie staat de bouw van een nieuw service- en opstelterrein voor de treindienst Gouda – Alphen aan den Rijn met 1.112 uren. Voor het project Groningen Spoorzone staan dit jaar 1.048 uren op de planning en voor spoorvernieuwing in Limburg 928 uren.

Masterplan

In totaal staan er dit jaar veertig grote spoorprojecten gepland en honderdvijfentwintig middelgrote en kleinere projecten. Naast de werkzaamheden aan het spoor, wordt er ook gewerkt aan achttien verschillende stations. Ook dit zorgt voor hinder bij reizigers. Voor toekomstige werkzaamheden aan het spoor gaat ProRail werken met een masterplan waarmee 5 tot 10 jaar vooruit wordt gepland. Deze afgelopen zomer gepresenteerde TWAS (Toekomstgericht Werken Aan het Spoor) moet zorgen voor een stabiele planning. ProRail wil op die manier betere afspraken kunnen maken met zijn klanten, de vervoerders en verladers. Maar ook met zijn eigen leveranciers, de aannemers, leveranciers en ingenieursbureaus.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail verwacht minder hinder ondanks meer werk”

Tonny Schonewille|15.01.20|06:20

Laat me niet lachen. Vorige jaar heb ik 25 keer in een treinvervangendr bus gezeten en dit jaar zijn de planningen nog extremer met letterlijk weken van buitendienststellingen. Amateurs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.