Hitteschouw, bron: ProRail

ProRail: Spoor is niet berekend op extreem weer

Het Nederlandse spoor is niet berekend op de extreme weersomstandigheden die klimaatverandering met zich meebrengt. Grote investeringen zijn nodig om het spoor te beschermen tegen de hevige regenbuien, de lange periodes van droogte en de hoge temperaturen, waar Nederland tussen nu en 2050 vaker mee te maken gaat krijgen.

Dat zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail in een interview met dagblad Trouw. “Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst”, zegt Hazelaar. “Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar.”

ProRail vreest enerzijds voor hittedagen die kunnen leiden tot spoorspattingen en overbelaste bovenleidingen door op volle toeren draaiende airco’s in treinen. Aan de anders kant kunnen hevige regenbuien en lange periodes van droogte zorgen voor verzakkingen van het spoor.

Overwegen

Heftige regenbuien zijn nu al een probleem en dat wordt alleen maar erger, zegt Jak. “Denk bijvoorbeeld aan een bui, waarbij er in twee uur tijd 70 millimeter regen valt. Lokaal kan heftige regenval leiden tot wateroverlast in onze elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Die installaties werken dan niet meer.” Onveilig is dat niet, benadrukt Hazelaar. “ Een overweg gaat dan automatisch dicht, dus er dreigt niet direct gevaar. Maar niemand kan de overweg dan meer passeren.”

Het aantal storingen op het spoor zal door klimaatverandering toenemen als er niet fors wordt geïnvesteerd, zeggen Hazelaar en Jak. Hoeveel geld er precies nodig is, is volgens hen een politiek vraagstuk. “We moeten ons afvragen hoe klimaatbestendig we het spoor willen hebben”, zegt Jak.

Op afrekenen

ProRail stelt voor om de storingen in twee categorieën in te delen. “Storingen die te voorkomen zijn, daar moeten wij op afgerekend worden. Maar storingen die worden veroorzaakt door extreme weersomstandigheden, daarvan begrijpt iedereen met gezond verstand dat we het spoor daarvoor lastig kunnen beschermen.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.