Spoorwerkers zetten de trein weer op de rails, foto: ProRail

Grote schade door ontsporing intercity, tot maandag geen treinverkeer

De ontsporing van een intercitytrein donderdagmiddag tussen Den Haag Centraal en Ypenburg heeft grote schade heeft aangericht, waardoor de herstelwerkzaamheden veel tijd zullen vergen. Daardoor is er tot maandagochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Den Haag. Dat meldt vrijdag ProRail na een spoorinspectie.

Van donderdag op vrijdag hebben spoorwerkers de hele nacht hard doorgewerkt om de ontspoorde trein af te kunnen voeren. Stap voor stap is het treindeel dat ruim uit het spoor stond opgetild en weer in het spoor gezet. Toen de trein was verwijderd, bleek er flinke schade aan het spoor te zijn.

De trein heeft over tientallen meters spoor en spoordelen beschadigd. Het voertuig beschadigde tijdens de ontsporing drie wissels. Ook moeten 19 ES-lassen worden vervangen. “Dat is tijdrovend en omvangrijk werk waar veel inzet van specialistische spoorwerkers en machinerie voor nodig is”, aldus ProRail.

Spoorwerkers zetten de trein weer op de rails, foto: ProRail
Spoorwerkers zetten de trein weer op de rails. Foto: ProRail

Ontsporing

De passagierstrein liep donderdagmiddag door nog onbekende reden uit de rails. Daarbij raakte niemand gewond. De reizigers werden per trein geëvacueerd om hun reis te kunnen vervolgen. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doet onderzoek naar de oorzaak van het incident en is ter plaatse geweest. Ook ProRail heeft het incident in onderzoek. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is ter plaatse gegaan en bepaalt later of aanvullend onderzoek nodig is.

Door de ontsporing rijden er naar verwachting tot maandagochtend vijf uur geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. NS adviseert reizigers Zoetermeer, Den Haag Ypenburg, Voorburg en Den Haag Centraal gebruik te maken van de tram. Reizigers tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal/Amersfoort Centraal kunnen het beste via Schiphol Airport reizen. Reizigers tussen Den Haag Centraal en Gouda kunnen omreizen via Rotterdam Centraal.

Lees ook:

Ontsporing NS-trein bij Den Haag: passagiers ongedeerd

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Grote schade door ontsporing intercity, tot maandag geen treinverkeer”

Gert-Jan Hondelink|04.01.20|17:37

Het is mij een raadsel waarom deze stremming 89 uur moet duren. Bij het ernstigste spoorwegongeval in Nederland op 8 januari 1962 bij Harmelen met 93 doden en 150 gewonden was de materiële schade gigantisch en véél omvangrijker dan bij deze ontsporing: van de ene trein de loc en 5 rijtuigen verwoest en de overige 6 rijtuigen beschadigd; van de andere trein het voorste 4-wagenstel verwoest; de sporen ter hoogte van Hmla over 100-en meters beschadigd evenals alle 4 wissels – (wordt vervolgd)

Gert-Jan Hondelink|04.01.20|17:38

(vervolg) plus de 4 overloopwissels in de sporen Hmla-Ut; diverse portalen vernield; de bovenleiding boven 4 sporen over 100-en meters beschadigd; relaishuis met daarin opgestelde relais vernield. Maar de bergings-, opruimings- en herstelwerkzamheden werden voortvarend ter hand genomen zodat na een stremming van slechts 32 uur het treinverkeer kon worden hervat. De focus was toen gericht op het zo snel mogelijk hervatten van de treindienst,
en dat schijnt tegenwoordig niet het geval te zijn.

Gert-Jan Hondelink|04.01.20|17:43

(vervolg) zie verder mijn reactie onder de tab “OVPro”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.