ProRail-directeur Pier Eringa, foto: ProRail

Terugblik 2019 deel 1: ProRail neemt afscheid van Eringa, NS van oud materieel

Het jaar 2019 was al een paar maanden gevorderd toen het bericht naar buiten kwam dat ProRail-topman Pier Eringa het bedrijf ging verlaten. Over de exacte vertrekdatum was veel verwarring, onder meer bij ProRail zelf. Verder werd het jaar dat nu op zijn einde loopt, gekenmerkt door hoofdpijndossiers als de Hoekse Lijn, de Uithoflijn en het Kamperlijntje die konden worden gesloten. Dit doordat er daadwerkelijk treinen gingen rijden. Verder werden er dit jaar opnieuw belangrijke stappen gezet met ATO en ERTMS. 

ERTMS was ook een van de meest besproken thema’s tijdens RailTech Europe. Het tweejaarlijkse internationale vakevenement voor de spoorsector trok begin maart bijna 10.000 bezoekers. Ook de bijbehorende vier congresdagen konden rekenen op een grote schare belangstellenden. Nieuw dit jaar waren de 100 gratis workshops die gedurende de drie beursdagen de hele dag door werden gegeven in drie verschillende ruimten. Ook de staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven bezocht de beurs en gaf een vlammend betoog over internationaal treinreizen.

Pietje Bell

Ook ProRail-topman Pier Eringa bezocht het evenement meerdere dagen, maar toen kon nog niemand vermoeden dat hij dezelfde maand nog zijn vertrek zou aankondigen. Een persbericht vanuit ProRail zorgde voor verwarring. Daarin werd gemeld dat hij in ieder geval zou aanblijven tot 2021, maar eerder die dag kwam het bericht vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat Eringa 2019 niet eens zou volmaken. Het afscheidsfeestje vond uiteindelijk in september plaats.

ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

Een groot deel van de spoorsector betreurt dat de ‘Pietje Bell van het spoor’ de branche verlaat. Zijn mediagenieke uitspraken zetten ProRail op de kaart als trots bedrijf, met heldere doelen en soms onorthodoxe methoden om ze te bereiken. Een voorbeeld was het plaatsen van betonblokken voor een overweg die op de nominatie stond om af te sluiten, maar vanwege langslepende processen en conflicten nog steeds open was. Zijn taken werden eerst tijdelijk en daarna definitief overgenomen door operationeel directeur John Voppen.

Sloop

Een van de best gelezen berichten dit jaar was het verslag van de ontmanteling van NS-locomotieven. Veel spoorliefhebbers zien met lede ogen aan dat de Nederlands grootste spoorvervoerder overbodig geworden materieel naar de sloop stuurt. In dit geval ging het om relatief jonge locomotieven uit de 1700-serie. Veel SpoorPro-lezers vragen zich af waarom deze, uit de jaren negentig stammende locs van het spoor moeten. De verklaring is simpel: er is geen markt voor. Niet in Nederland en daarbuiten al helemaal niet.

Ze werden destijds gebouwd volgens de specifieke eisen van de NS en het Nederlandse spoor. Ombouwen voor gebruik in het buitenland wordt door potentiële kopers als te duur geacht. Aannemer Strukton zag begin dit jaar nog wel een toekomst voor een elektrische locomotief uit de verwante 1600-serie als werktrein. Vooralsnog op bovenleidingspanning, maar in de toekomst gaat deze loc ook op accu’s rijden.

Ook de verkoop van het ongeveer uit dezelfde periode stammende Buffel-dieselmaterieel, vind aanvankelijk wel een koper, maar dreigt nu ook door problemen met de compatibiliteit met buitenlandse sporen op de sloop te eindigen. Volgens de NS hebben zich inmiddels wel nieuwe geïnteresseerde partijen gemeld, dus wellicht loopt het toch nog goed af met de DM90-treinen.

In de buurt van een van de trajecten waar dit materieel in het verleden werd ingezet, vond in maart dit jaar een ATO-proef plaats van de provincie Groningen, Arriva, Stadler en ProRail. Zowel vervoerder, treinenbouwer als spoorbeheerder zien grote mogelijkheden in Automatic Train Operation. Een week lang werden er in de nacht testen uitgevoerd met ATO tussen Groningen en Zuidhorn. Tijdens de test werd ATO Grade of Automation level 2 (GoA2) beproefd. Hierbij neemt de trein bepaalde rijtaken over van de machinist, maar de machinist is wel in de cabine aanwezig en houdt toezicht.

SNG gaat vanzelf

Volgens de betrokken partijen is dit een eerste stap om constanter en punctueler te rijden. Hoeveel tijdswinst het precies oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen moet blijken uit vervolgtesten. Dat die er komen in 2020 is zeker en kunnen worden gezien als het bewijs dat de test in maart dit jaar een succes waren. Nadat Arriva de Nederlandse primeur had van de zelfrijdende reizigerstrein, kondigde NS in november aan ook testen te gaan doen. In de nacht van 10 op 11 december reed een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) een aantal keren op en neer tussen Kampen Zuid en Swifterband. Ook deze test verliep goed en leverde volgens NS veel waardevolle data op. Ook hier vond het experiment plaats onder Grade of Automation level 2 (GoA2).

NS voerde een test met ATO uit op de Hanzelijn, foto: NS

ATO was dit jaar ook het thema van het Intelligent Rail Summit in Parijs. Arriva lichtte er een tipje van de sluier van zijn ATO-test, maar vooral de Russische spoorwegen RCZ verrasten de deelnemers aan het congres met de grote stappen die dit bedrijf zet bij de toepassing van ATO. In 2017 werd er voor het eerst getest met een op afstand bestuurbare goederentrein en dit jaar maakte de eerste reizigerstrein in de buurt van Moskou zijn eerste autonome ritten. Het land heeft haast, want de RCZ wil in 2021 de eerste autonome reizigerstrein opnemen in de dienstregeling.

In deel 2 van het SpoorPro jaaroverzicht dat volgende week verschijnt komen onder meer ERTMS, de nieuwe rol van ERA, het onderzoek naar de incidenten op Kijfhoek en de verschillende maatregelenpakketten om spoorvervoer te verbeteren aan bod.

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.