Vierpaardjes Venlo

Rijk moet meebetalen aan meerkosten ondertunneling Limburgse overweg

De extra kosten voor de ondertunneling van spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo moeten niet vanzelfsprekend alleen door de gemeente en provincie worden gedragen, dat vindt de Tweede Kamer. Dinsdag werd een motie aangenomen die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) opdracht geeft om hierover in gesprek te gaan met de Limburgse overheden. 

De aanleg van een ondertunneling bij de spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo dreigde vertraging op te lopen vanwege discussie over extra kosten. Door een nieuwe wet over externe veiligheid, vallen de kosten mogelijk 5 miljoen euro hoger uit dan eerder geraamd. Zo zouden er onder meer zes extra woningen moeten worden aangekocht om voldoende ruimte te maken voor de tunnel en de veiligheid van omwonenden.

5 miljoen extra

De regio vroeg eerder dit jaar al om 2,5 tot 3 miljoen euro extra van het Rijk. Maar de minister liet in november weten niet meer te willen bijdragen dan de reeds toegezegde 16,5 miljoen euro. Het totaalproject is met de extra kosten geraamd op zo’n 50 miljoen euro waarvan de gemeente 15 miljoen euro en provincie 13,5 miljoen euro bijdragen.

Door de motie van CDA-kamerlid Moustafa Amhaouch moet de minister alsnog in gesprek over het meedelen in de extra kosten en de Kamer hierover tijdens het volgende Algemeen Overleg Spoor in februari 2020 informeren. Amhaouch is van mening dat de als gevaarlijk aangemerkte overweg zowel het nationale treinverkeer (Roermond-Nijmegen) alsook het internationale intercityverkeer (Venlo-Düsseldorf/Duisburg) kan hinderen en onderdeel
uitmaakt van de goederencorridor.

2025 klaar

In de komende twee jaar wordt een definitief plan voor de ondertunneling uitgewerkt. Daarna volgt een aanbestedingsprocedure. In 2022 wordt het werk gegund en in 2025 moet de tunnel klaar zijn.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Rijk moet meebetalen aan meerkosten ondertunneling Limburgse overweg”

Pat Rick|18.12.19|14:53

Waarschijnlijk de dodelijkste overweg van Nederland. Ook door lange wachttijden (zeker als lange goederentreinen de berg naar Duitsland moeten nemen). Het heeft al te lang geduurd en te veel mensenlevens gekost. Wellicht een kandidaat voor de tunnelalliantie? Ook voorbereiden voor verdubbeling Maaslijn

Dit traject wordt steeds belangrijker, zeker als de intercity Eindhoven – Dusseldorf gaat rijden.
Was pas niet aan het traject Venlo-Kaldenkerken ook niet EU geld toegewezen voor verbeteringen?

Michiel de Wijs|18.12.19|15:41

Nou dodelijk, dat valt ook wel mee. Treinen rijden er max. 40 km/h. Als je gewoon stopt voor de gesloten bomen is de straat oversteken gevaarlijker.

Pat Rick|19.12.19|13:58

Het probleem is juist dat treinen zo langzaam rijden en vaak rijden. Bomen zijn vaker dicht dan open waardoor sommigen niet wachten. Volgens omwonenden is het echt gevaarlijk:
https://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/venlo-heeft-irritantste-spoorwegovergang-van-het-land/

Ze hebben een actiegroep gevormd: http://www.vierpaardjes.nl

Regelmatig gebeuren er ongelukken (in het verleden ook met fatale afloop). Bovendien staan hulpdiensten dus lang vast en halen aanrijtijden niet

kees boer|19.12.19|23:06

Dit is toch vanzelfsprekend dat het Rijk daaraan moet meebetalen ?
Als zoiets in de Randstad ligt kan je er donder op zeggen dat dit de hoogste prioriteit aan gegeven wordt

John rdam|24.12.19|02:08

Irritant is iets heel anders dan dodelijk. Ongeduld kan hier wel dodelijk uitpakken. Maar dat lijkt me geen reden om alle irritaties in Nederland met financiële steun van de rijksoverheid te gaan aanpakken ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.