Noord/Zuidlijn

‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’

De Amsterdamse Noord/Zuidlijn heeft over tien jaar wellicht een halte op luchthaven Schiphol. Het is de ambitie om metrolijn in het komende decennium namelijk vanaf Amsterdam-Zuid door te trekken naar Hoofddorp. Zeven partijen, waaronder NS, ProRail, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam, hebben daarover gesproken, al zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan.

De verlenging van de lijn zal naar verwachting zeker drie miljard euro gaan kosten. Vorige maand vroegen NS en ProRail al om een totaalbedrag van twintig miljard euro voor investeringen in het spoor en OV en het doortrekken van deze metrolijn was één van de plannen op de wensenlijst. De metrolijn moet op het nieuwe traject vrijwel overal bovengronds gaan rijden, parallel aan de A4.

Financiële steun

De verschillende partijen zouden allemaal bereid zijn hun portemonnee hiervoor te trekken. Maar vooral het Rijk zal een fors bedrag in dit project moeten steken. Dit bedrag kan komen uit het Investeringsfonds dat het Rijk al heeft aangekondigd. In dit fonds zitten miljarden die bedoeld zijn voor knelpunten in de Nederlandse economie. Het geld in dit fonds kan mede worden geïnvesteerd in infrastructuur.

Ook NS maakt zich hard voor deze metrolijn, hoewel de spoorvervoerder hier niet zelf rijdt. Het vervoer van GVB op de langere metrolijn wordt dus niet als concurrentie gezien en daar is de gemeente Amsterdam erg verheugd over. Maar NS-topman Roger van Boxtel vertelt in de krant voordelen te zien in het creëren van meer ruimte op het spoor in de Schipholtunnel. Dit spoor nodig is voor de internationale treinverbindingen en snellere treinen naar het noorden en oosten van Nederland.

Bereikbaarheid

Dit plan is een van de ambities van de OV-sector om te zorgen dat Nederland op termijn niet vastloopt. De Mobiliteitsalliantie waarschuwt daar al langer voor en vraagt al jaren om forse investeringen in de mobiliteit van Nederland. Zelfs premier Rutte ging in gesprek met de vier grote steden. En minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei deze week: “Dit is een van de vele wensen om de bereikbaarheid in Nederland op een duurzame wijze te verbeteren.” Er zijn dus nog steeds verschillende opties waarnaar wordt gekeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’”

Pat Rick|13.12.19|11:01

Zaak is om nu door te pakken, want eigenlijk is dit een no-brainer. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/transrapid verbinding en dit is niet om trots over te zijn. A4/A5 prijkt dagelijks bij de fileberichten. Het is zaak om het vergunningentraject zo snel mogelijk op te starten.

Bij de maatschappelijke kosten/baten analyse moeten de kosten voor storingen van de huidige infra veel hoger worden ingeschat, ook omdat de elende voor mensen nu groter is.

Antoine Berben|16.12.19|12:42

Inderdaad een verlenging die er eigenlijk al had mogen zijn, volstrekt logisch dat de metro ook Schiphol aandoet.
Overigens vind ik dat voor dergelijke projecten net als destijds voor de verhoging van de Waaldijken wel een speciale wet gemaakt zou mogen worden die dergelijke projecten vrijwaart van allerlei inspraak en van gezeur.
Het belang is simpelweg te groot.

Rob Grootveld|16.12.19|16:39

Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om tram/trein stellen te ontwikkelen die en door de metrobuis en over het reguliere net kunnen rijden.

Doen ze oa in de regio Karlsruhe als sinds de jaren 90 ……
Als tram onder 750V DC door de stad, als light rail onder 15KV AC over het DB net.

Maken we het ons nu zo moeilijk of is het niet zo simpel als ik hier boven neer zet?

Wiebe Goossen|16.12.19|17:29

Mij staat nog de ondergeklodderde, luidruchtige metro van weleer voor ogen, compleet met ‘passagiers’ van ‘allerlei slag’. Inmiddels schijnt dat enigszins verbeterd te zijn en dus kun je met goed fatsoen op Schiphol verschijnen met de metro, vooral ook omdat de verbindingen met binnenstad en ‘Noord’ erdoor belangrijk zouden verbeteren. Wel is het zaak inderdaad dóór te pakken, zonder allerlei gehannes met PFAS-lieden!

Arco Sierts|17.12.19|10:32

@Rob Grootveld: dit heeft alles te maken met de huidige dienstregelingsplannings-principes (conflictvrij / normatieve tijdsafstand). Hierdoor kom je al snel uit op de noodzaak van separate infra. Technisch zou dat ook best slimmer kunnen. De noodzaak daartoe wordt steeds groter en breder, zie ook Dordrecht-Leiden. Toch kan ik me qua Schiphol ook voorstellen dat men hier in het eindbeeld kiest voor 2 separate systemen. Voor de korte termijn zou het wel een goede tussenoplossingen kunnen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.