Noord/Zuidlijn

‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’

De Amsterdamse Noord/Zuidlijn heeft over tien jaar wellicht een halte op luchthaven Schiphol. Het is de ambitie om metrolijn in het komende decennium namelijk vanaf Amsterdam-Zuid door te trekken naar Hoofddorp. Zeven partijen, waaronder NS, ProRail, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam, hebben daarover gesproken, al zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’”

Pat Rick|13.12.19|11:01

Zaak is om nu door te pakken, want eigenlijk is dit een no-brainer. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/transrapid verbinding en dit is niet om trots over te zijn. A4/A5 prijkt dagelijks bij de fileberichten. Het is zaak om het vergunningentraject zo snel mogelijk op te starten.

Bij de maatschappelijke kosten/baten analyse moeten de kosten voor storingen van de huidige infra veel hoger worden ingeschat, ook omdat de elende voor mensen nu groter is.

Antoine Berben|16.12.19|12:42

Inderdaad een verlenging die er eigenlijk al had mogen zijn, volstrekt logisch dat de metro ook Schiphol aandoet.
Overigens vind ik dat voor dergelijke projecten net als destijds voor de verhoging van de Waaldijken wel een speciale wet gemaakt zou mogen worden die dergelijke projecten vrijwaart van allerlei inspraak en van gezeur.
Het belang is simpelweg te groot.

Rob Grootveld|16.12.19|16:39

Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om tram/trein stellen te ontwikkelen die en door de metrobuis en over het reguliere net kunnen rijden.

Doen ze oa in de regio Karlsruhe als sinds de jaren 90 ……
Als tram onder 750V DC door de stad, als light rail onder 15KV AC over het DB net.

Maken we het ons nu zo moeilijk of is het niet zo simpel als ik hier boven neer zet?

Wiebe Goossen|16.12.19|17:29

Mij staat nog de ondergeklodderde, luidruchtige metro van weleer voor ogen, compleet met ‘passagiers’ van ‘allerlei slag’. Inmiddels schijnt dat enigszins verbeterd te zijn en dus kun je met goed fatsoen op Schiphol verschijnen met de metro, vooral ook omdat de verbindingen met binnenstad en ‘Noord’ erdoor belangrijk zouden verbeteren. Wel is het zaak inderdaad dóór te pakken, zonder allerlei gehannes met PFAS-lieden!

Arco Sierts|17.12.19|10:32

@Rob Grootveld: dit heeft alles te maken met de huidige dienstregelingsplannings-principes (conflictvrij / normatieve tijdsafstand). Hierdoor kom je al snel uit op de noodzaak van separate infra. Technisch zou dat ook best slimmer kunnen. De noodzaak daartoe wordt steeds groter en breder, zie ook Dordrecht-Leiden. Toch kan ik me qua Schiphol ook voorstellen dat men hier in het eindbeeld kiest voor 2 separate systemen. Voor de korte termijn zou het wel een goede tussenoplossingen kunnen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’ | SpoorPro.nl
Noord/Zuidlijn

‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’

De Amsterdamse Noord/Zuidlijn heeft over tien jaar wellicht een halte op luchthaven Schiphol. Het is de ambitie om metrolijn in het komende decennium namelijk vanaf Amsterdam-Zuid door te trekken naar Hoofddorp. Zeven partijen, waaronder NS, ProRail, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam, hebben daarover gesproken, al zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “‘Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Hoofddorp via Schiphol’”

Pat Rick|13.12.19|11:01

Zaak is om nu door te pakken, want eigenlijk is dit een no-brainer. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/transrapid verbinding en dit is niet om trots over te zijn. A4/A5 prijkt dagelijks bij de fileberichten. Het is zaak om het vergunningentraject zo snel mogelijk op te starten.

Bij de maatschappelijke kosten/baten analyse moeten de kosten voor storingen van de huidige infra veel hoger worden ingeschat, ook omdat de elende voor mensen nu groter is.

Antoine Berben|16.12.19|12:42

Inderdaad een verlenging die er eigenlijk al had mogen zijn, volstrekt logisch dat de metro ook Schiphol aandoet.
Overigens vind ik dat voor dergelijke projecten net als destijds voor de verhoging van de Waaldijken wel een speciale wet gemaakt zou mogen worden die dergelijke projecten vrijwaart van allerlei inspraak en van gezeur.
Het belang is simpelweg te groot.

Rob Grootveld|16.12.19|16:39

Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om tram/trein stellen te ontwikkelen die en door de metrobuis en over het reguliere net kunnen rijden.

Doen ze oa in de regio Karlsruhe als sinds de jaren 90 ……
Als tram onder 750V DC door de stad, als light rail onder 15KV AC over het DB net.

Maken we het ons nu zo moeilijk of is het niet zo simpel als ik hier boven neer zet?

Wiebe Goossen|16.12.19|17:29

Mij staat nog de ondergeklodderde, luidruchtige metro van weleer voor ogen, compleet met ‘passagiers’ van ‘allerlei slag’. Inmiddels schijnt dat enigszins verbeterd te zijn en dus kun je met goed fatsoen op Schiphol verschijnen met de metro, vooral ook omdat de verbindingen met binnenstad en ‘Noord’ erdoor belangrijk zouden verbeteren. Wel is het zaak inderdaad dóór te pakken, zonder allerlei gehannes met PFAS-lieden!

Arco Sierts|17.12.19|10:32

@Rob Grootveld: dit heeft alles te maken met de huidige dienstregelingsplannings-principes (conflictvrij / normatieve tijdsafstand). Hierdoor kom je al snel uit op de noodzaak van separate infra. Technisch zou dat ook best slimmer kunnen. De noodzaak daartoe wordt steeds groter en breder, zie ook Dordrecht-Leiden. Toch kan ik me qua Schiphol ook voorstellen dat men hier in het eindbeeld kiest voor 2 separate systemen. Voor de korte termijn zou het wel een goede tussenoplossingen kunnen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.