Perron, spoortunnel, station Delft

Arcadis en Strukton realiseren interlockingssysteem Rijswijk-Delft

Spooraannemer Strukton en ingenieursbureau Arcadis gaan in opdracht van ProRail het interlockingssysteem op het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam installeren. Dat meldt Arcadis in een persbericht waarbij geen financiële details worden prijsgegeven. 

Vanaf 2025 moeten er elk uur acht intercity’s en zes sprinters tussen Den Haag en Rotterdam rijden, als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Arcadis gaat het ontwerp maken voor het interlocking-treinbeveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat de treinen veilig kunnen rijden.

Tunnelbuizen in dienst

Naast het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam (Kandelaarweg) maakt ook het station in Delft onderdeel uit van de ontwerpopdracht. Gelijktijdig met de installatie van het interlockingssysteem worden ook de twee extra tunnelbuizen in dienst genomen.

Op dit moment rijden er al treinen door de twee van de vier spoortunnels. Met de start van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op dit traject zal er ook treinverkeer door de andere twee tunnels gaan rijden. Volgens Arcadis gaat het om een “complexe operatie waarbij de keuken zoveel mogelijk open blijft”.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.