Een schuilhutje voor spoorwerkers, foto: ProRail

Schuilhutje spoorwerkers overgebracht naar Spoorwegmuseum

Een van zes overgebleven schuilhutjes die Nederlandse spoorwerkers in de twintigste eeuw gebruikten, is vorige week donderdag overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dat heeft spoorbeheerder ProRail bekendgemaakt.

Spoorwerkers maken al jarenlang gebruik van een schaftkeet met verwarming en toiletten. In de twintigste eeuw ging dat er anders aan toe. Medewerkers van BAM troffen het schuilhutje voor spoorwerkers in de bossen bij Hilversum aan. Dat gebeurde tijdens werkzaamheden voor de aanleg van een busbaan langs het spoor voor het project HOV ’t Gooi.

Betonnen bogen

Op basis van het betonijzer dat is gebruikt, is vastgesteld dat de betonnen bogen tussen 1920 en 1960 zijn gemaakt. Volgens ProRail is het nog onduidelijk wanneer de hut precies is gebouwd en door wie. Mogelijk is het hutje ook gebruikt om te schuilen tijdens beschietingen in de Tweede Wereldoorlog. Het Spoorwegmuseum roept mensen die meer weten over deze of andere schuilhutten langs het spoor, hierover contact op te nemen.

De hut is gemaakt van de spoormaterialen ‘splitbak-elementen’. Dit zijn prefab betonnen bogen die oorspronkelijk zijn bedoeld om een ovale bak op de grond mee te maken, waarin grond of split werd bewaard.  Dit materiaal werd gebruikt om de spoorbaan te onderhouden. De betonnen bogen zijn in Hilversum rechtop tegen elkaar aan gezet, waardoor een soort bovengrondse, korte tunnel ontstond.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.