Tweede Kamer

Tweede Kamer akkoord met haalbaarheidsonderzoek Nedersaksenlijn

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat een haalbaarheidsonderzoek laten doen naar de aanleg van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Enschede en Groningen, de zogenaamde Nedersaksenlijn. De Tweede Kamer ging deze week akkoord met een motie voor dit onderzoek.

Volgens de indiener van de motie, Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie), kan een doorgetrokken spoorverbinding aan de oostelijke grens van Nederland tussen Enschede en Groningen via Coevorden en Emmen zorgen voor versterking van de leefbaarheid en sociaaleconomische ontwikkelingen in de regio.

Bentheimer Eisenbahn

Daarnaast kan het een impuls zijn voor het goederenvervoer. In het onderzoek moet volgens Van der Graaf en mede-indieners Amhaouch (CDA), Schonis (D66) en Ziengs (VVD) de aansluiting voor goederen- en personenvervoer op de Bentheimer Eisenbahn mee worden genomen.

Treinreizigers die vanuit Twente naar Groningen willen, moeten nu via Zwolle en Meppel reizen. Tussen Emmen en Stadskanaal ligt nu geen spoor. Het gaat om een traject van ongeveer 18 kilometer. De kosten voor de aanleg van de verbinding worden geschat op 250 miljoen euro. In het verleden lag er wel een spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal. Deze begin vorige eeuw aangelegde spoorverbinding is na de Tweede Wereldoorlog in gedeeltes gesloten en opgebroken.

kaart Nedersaksenlijn

Tijdswinst

De tijdswinst zou circa 20 minuten zijn, maar daarnaast is een van de argumenten dat de drukke lijn Zwolle-Meppel er mee wordt ontlast. Een directe verbinding tussen de universiteitssteden Groningen en Enschede wordt ook als voordeel genoemd. Naar verwachting is het onderzoek in het najaar van 2020 afgerond en kan de Kamer worden geïnformeerd over de uitkomsten.

In 2016 is er al onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de verbinding door Witteveen en Bos en de Universiteit Twente. Ondanks de lovende resultaten bleken de geschatte kosten van de aanleg, 250 miljoen euro, een te groot struikelblok. Afgelopen jaar kreeg de Christenunie in de Provinciale Staten van Overijssel wel weer een meerderheid bereid tot het uitvoeren van een nieuwe haalbaarheidsstudie.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

11 reacties op “Tweede Kamer akkoord met haalbaarheidsonderzoek Nedersaksenlijn”

Teko Salverda|05.12.19|11:38

Of deze verbinding de kosten wettigt, valt te bezien. Wel staat vast dat hiermee een alternatief wordt geboden voor het geval de verbinding ZL – Gn/Lw in het ongerede raakt.

Pat Rick|05.12.19|13:38

@Teko: inderdaad moet men veel hogere (maatschappelijke) kosten berekenen bij uitval. Kijk naar de Schipholtunnels en hoe vaak dat deze er niet uit hebben gelegen met bijbehorende ellende voor reizigers een medewerkers. Dit alleen al rechtvaardigt doortrekking van de N/Z-lijn.

Nu is het noorden afhankelijk van de bottleneck tussen Zwolle en Meppel.

Pat Rick|05.12.19|13:42

Geweldig idee. Groningen onderzoekt al de opwaardering van de museumlijn Veendam-Musselkanaal en dan is herstel van de missende link logisch: tot Weerdinge en misschien tot Valthe kan men gebruik maken van het oude spoorbedding. Door de eindjes aan elkaar te knopen is er impuls voor de mobiliteit en leefbaarheid voor Noord-Oost Nederland. Emmen wordt bereikbaarder, ook goed voor de dierentuin daar. Als men een spoorweg voor toeristen naar de Eemshaven kan aanleggen, dan moet dit ook wel kunnen

Loek van der Heide|05.12.19|14:57

(onderzoek Nedersachsenlijn Enschede – Groningen)
Uitstekend idee. Deze lijn als v/m onderdeel vd NOLS zou dan AF Veendam-Zuidbroek naar de Eemshaven moeten worden doorgetrokken, als noordelijke, haven aansluitende tak nr Delfzijl en de Eemshaven. Zuidbroek-Delfzijl was n.l. ook een onderdeel vd NOLS structuur…..
Jammer, dat zowel prov. Groningen als Groningen Seaports ‘geen prioriteit toekennen aan het railgoederenvervoer’, ((reactie vhnGroningerngedepouteerde dienaangaand) op vragen

Willem Karssenberg|06.12.19|00:15

Vanaf Weerdinge zijn delen van het voormalige tracé inmiddels bebouwd. Daarnaast hoopt Ter Apel op aansluiting, dus verbinding via Valthe, Exloo en Buinen lijkt niet logisch.
Mij lijkt het logischer dat de lijn delen van de N391 gaat volgen tussen Emmen en Ter Apel.

Marc Busio|06.12.19|13:47

Het staat bij voorbaat al vast dat deze lijn niet rendabel te krijgen is. Hij loop door dunbevolkt gebied en kan in reistijd niet concurreren met de bestaande lijn Zwolle-Groningen via Meppel. Bovendien wordt deze momenteel aangepast nabij Zwolle om de dienstregeling robuuster te maken (viersporig met een dive-under). Het geld kan beter besteed worden op plaatsen waar de trein wel het verschil maakt en dat is nu eenmaal in de Randstad met zijn overvolle wegen.

Pat Rick|09.12.19|11:25

@Marc Busio: wat een onzin! het hele OV is niet rendabel en afhankelijk van subsidies: Amsterdamse GVB heeft nog steeds 10% subsidie nodig en de rest van het OV nog meer. Volgens jouw redenering zou er geen OV meer mogen realiseren, want alle OV is niet rendabel. En er wordt al te veel geld verspild in de Randstad (Uithoflijn, Hoekselijn).

Overigens is winst 20 min volgens artikel en het viersporige stuk(je) is maar 2 a 3 kilometer tot Herfte, net buiten Zwolle. Overgrote deel blijft kwetsbaar

Marc Busio|09.12.19|15:43

Inderdaad, er wordt heel wat af gesubsidieerd in het ov, maar als het publiek er goed gebruik van maakt heb ik daar geen enkel probleem mee. En dat is in Amsterdam nu eenmaal veel meer het geval dan in het noorden des lands. De kracht van het ov zit hem in het vervoeren van grote passagiersstromen op plaatsen waar de wegen al overvol zijn. Daar voegt het ov iets toe en niet aan de rand van het land waar het de concurrentie met het autoverkeer toch niet aankan, zowel in reistijd als kosten.

Pat Rick|12.12.19|15:12

Niet iedereen rijdt auto en zeker aan de randen van het land wordt het percentage ouderen groter. Een groep die vaak niet de luxe heeft van de auto. Dat deze groepen zich verwaarloosd voelt zie je ook terug in verkiezingsuitslagen: extreme partijen (zowel links als rechts) scoren hierdoor goed in de randen van Nederland.

En de randstad kan niet zonder het platteland, maar andersom wel. Ik hoop dat extreme boeren deze stelling niet gaan bewijzen de komende tijd.

Ronny Roelevink|30.12.19|13:41

Als het verbeteren van station Schiphol al rond de 200 miljoen mag kosten ( om pakweg 20.000 extra reizigers aan te kunnen) dan lijkt me 250 miljoen voor de saksenlijn een schijntje. Het zou voor de bv Nederland sowieso beter zijn om wat meer te investeren buiten de Randstad in plaats van met veel peperduur kunst en vliegwerk die overvolle regio draaiende te houden.

Ronny Roelevink|30.12.19|13:47

Het weer in gebruik nemen van het traject Veendam-Stadskanaal staat al vast. Als het verbouwen van station Schiphol al rond de 200 miljoen mag kosten, lijkt me de investering in de Saksenlijn een schijntje. Voor de bv Nederland zou het goed zijn om niet alleen te focussen op de overvolle Randstad, die alleen met peperduur kunst en vliegwerk draaiende te houden is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.