Een trein van Connexxion en een containertrein op station Amersfoort

Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer

De fundering van het Nederlandse spoor is niet berekend op de verwachte toename van het treinverkeer in 2030. Zo’n tachtig procent van de ondergrond van het Nederlandse spoor dateert nog uit het stoomtijdperk, zegt professor Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft in een interview met de Telegraaf.

Volgens Dollevoet zijn er miljarden extra nodig om het spoor klaar te maken voor de toename van het treinverkeer in 2030. Naar schatting zal het aantal treinreizigers tot 2030 met 30 tot 40 procent toenemen. Om dit op te kunnen vangen zijn volgens de spoorprofessor miljarden aan extra investeringen nodig om het spoor geschikt te maken voor meer en snellere treinen.

Een slappe ondergrond van het spoor kan ervoor zorgen dat het baanlichaam van het spoor onstabiel wordt. Een groot deel van de ondergrond van het Nederlandse spoor bestaat uit slappe ondergrond zoals klei en veen. Als er meer en snellere treinen over het spoor gaan rijden, verzakt de grond sneller dan verwacht.

Slappe ondergrond

Het is niet de eerste keer dat de spoorprofessor de noodklok luidt over dreigende verzakkingen op het spoor. Al in 2014 waarschuwde Dollevoet dat spoorverzakkingen een negatief effect hebben op de beschikbaarheid van reizigers- en goederentreinen, veiligheid en de onderhoudskosten van het spoor. De professor wakkert de discussie nu opnieuw aan vanwege de verwachte toename van het treinverkeer en de plannen die zijn gemaakt om dit te kunnen opvangen. In 2016 stelde spoorbeheerder ProRail al vier ton beschikbaar voor vierjarig onderzoeksprogramma naar spoorverzakkingen, waarbij het wetenschappelijke deel werd uitgevoerd door de TU Delft.

Enkele weken geleden ondertekenden ProRail en Deltares een samenwerkingsovereenkomst om nieuwe kennis uit te wisselen en tools te ontwikkelen om risico’s en onzekerheden van de ondergrond van het spoor aan te pakken.

Vorige maand werden ook de onderzoeksresultaten van een studie uitgevoerd door Arcadis en gevalideerd door APPM bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van de diverse baanvakken niet voldoet aan de gestelde eisen. Daardoor is het niet mogelijk om op deze trajecten bijvoorbeeld de snelheid te verhogen of treinen met meer passagiers of hogere frequenties te laten rijden.

Meer politieke aandacht

Dollevoet vindt dat er in de politiek meer aandacht moet komen voor de zwakke ondergrond van het Nederlandse spoor. Hij waarschuwt dat preventief onderhoud moet zorgen dat de spoorsector stremmingen voor is. Dat zou volgens hem bijvoorbeeld kunnen door zijwaarts extra cementspecie in het baanlichaam te spuiten. Ook moet volgens hem de waterhuishouding worden aangepast.

In het onderzoek van Arcadis werden diverse trajecten genoemd waar actie nodig is waaronder Utrecht – Leiden, Utrecht – Schiphol, Schiphol – Den Haag – Rotterdam, Zwolle – Kampen en Sneek – Mantgum. Bij het eerstgenoemde traject zijn plannen gemaakt voor een ‘Versnelde Intercity’-variant. Onderdeel hiervan is het verhogen van de frequentie tussen Leiden en Utrecht van twee intercity’s per uur naar twee intercity’s en twee sprinters per uur. Dit is echter niet mogelijk als de baanstabiliteit niet wordt aangepakt.

Snelle intercity naar Groningen

Ook de snelle intercityverbinding vanuit Breda via de Randstad naar Groningen kan er niet komen als er geen ondergrond-verstevigende maatregelen worden genomen, aldus de spoorprofessor. NS heeft bij treinfabrikant Alstom 99 Nieuwe Generatie Intercitytreinen (ICNG) besteld die 200 kilometer per uur kunnen rijden. De spoorvervoerder wil deze ook gaan inzetten naar het noorden van Nederland. Snellere treinen hebben echter meer impact op de bodemstabiliteit.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer”

Jan Oosterlaak|03.12.19|16:51

Vertel ik al ruim 20 jaar, maar mijn ervaring kost natuurlijk geen miljoen euro.

Pat Rick|04.12.19|11:22

Nog een reden om de Lelylijn aan te leggen: leg deze meteen aan zodat er met hoge snelheden gereden kan worden. En maak deze dan de nieuwe ruggegraat voor de verbinding met het noorden met om sommige plaatsten 4 sporen.

Het zal ook spoorknoop Zwolle ontlasten

H Spijksma|06.12.19|19:58

Dat is natuurlijk al lang bekend in het vakgebied “Baan”. Ballast werd verbeterd en er werden beton dwarsliggers toegepast. Gevolg: nog meer druk op de al gammele aarden baan.We hebben vele jaren kans gezien om de schade te beperken door het uitvoeren van doelgericht onderhoud. Waar echter de treinfrequentie sterk is verhoogd lukt dat niet meer. Het is nu zaak om technisch de ligging onder controle te krijgen door een geheel andere aanpak, mogelijk dezelfde als bij de aanlag HSL.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.