Het XL reisinformatiescherm op Rotterdam Centraal, foto: NS

Rotterdam Centraal krijgt kingsize reisinformatiebord

NS en ProRail zijn dit weekend gestart met het plaatsen van de gemoderniseerde variant van het blauwe klapperbord op Rotterdam Centraal. Dit XL-reisinformatiebord wordt op woensdag 18 december in Rotterdam in gebruik genomen.

Volgens NS hebben veel mensen aangegeven het klapperbord graag terug te willen zien. Op dit bord werden voorheen alle vertrektijden van de treinen en de vertraging getoond. NS besloot dat het reisinformatiebord terug zou komen, maar dan wel een moderne variant. Het nieuwe XL-reisinformatiebord is een digitaal scherm en zal dus ook niet langer ‘klapperen’.

Grootte

Het nieuwe scherm op Rotterdam Centraal wordt 9.50 bij 1.80 meter groot. Hierop worden alle vertrektijden getoond van het komende half uur. 
Op Rotterdam Centraal komt het scherm voor de poortjes bij het Service Center aan de centrumzijde van het station. Bij de keuze van deze locatie is rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal. Het is bovendien de looproute van de meeste reizigers vanaf de metro en trams naar de treinen.

Na de testperiode is het nieuwe digitale scherm vanaf woensdag 18 december beschikbaar voor reizigers. Vervolgens krijgt Den Haag Centraal eind dit jaar ook een groot reisinformatiescherm. Dit krijgt wel andere afmetingen, namelijk een grootte van 7 bij 2 meter.

Utrecht Centraal krijgt volgend jaar ook een XL-reisinformatiescherm. Daarvoor moet de vergunning nog rond komen. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV speciaal ontworpen voor de verschillende stations.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Rotterdam Centraal krijgt kingsize reisinformatiebord”

John rdam|02.12.19|12:32

hehe, eindelijk. Bij de opening van het station in 2014 was ook al bekend dat veel reizigers zo’n informatiebord heel erg misten. Waarom moet besluitvorming dan toch ruim 5 jaar duren? De argumenten zijn dezelfde als in 2014 en de techniek was toen ook al beschikbaar. Bevestigt weer dat de dynamiek in de spoorsector wel wat spaanse pepers kan gebruiken.

Teko Salverda|02.12.19|16:22

@John: Inderdaad. Maar nog steeds missen overstappers ter hoogte van de middelste 100 m van elk perron de informatieborden van alle vertrekkende treinen. Aan beide kanten verderop hangen ze wel, maar die zijn vanuit het midden van een perron niet te zien.

Teko Salverda|02.12.19|16:23

In de tunnel is er maar één informatiebord, onder spoor 9 en verscholen achter de lift. Eentje van dit formaat had in de stationshal al aardig in de behoefte aan informatie kunnen voorzien. Dan was er geld over gebleven om op elk perron twee exemplaren bij te plaatsen. In de pilaren zitten al bevestigingsgaten (kijk maar eens vlak bij de gele vertrekstaten).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.