Station Roosendaal

Terugkeer intercity Roosendaal en Antwerpen kan nog jaren duren

De kans bestaat dat de in 2018 opgeheven intercity-verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen op termijn hersteld wordt, maar volgens NS en NMBS kan dit nog jaren duren. In de tussentijd werkt ProRail wel aan de voorbereidingen om het traject tussen Essen en Roosendaal te voorzien van het Belgische treinbeveiligingssysteem TBL+. Hiermee kan er een extra trein worden ingezet naast de huidige stoptrein op het traject.

Spoorbeheerder ProRail zegt nog te wachten op een definitieve opdracht en budget vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de aanpassingen. Dagblad BN/De Stem meldde afgelopen week op basis van uitspraken van een Roosendaalse wethouder dat de intercity-verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen op ‘afzienbare termijn’ hersteld wordt. Volgens zowel de NS als de NMBS, die deze intercity’s zouden moeten inzetten, is het nog lang niet zo ver.

Sinds de ingebruikname van de HSL-spoorboog bij Breda, begin 2018, rijdt de Intercity Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel niet meer via Roosendaal, maar via Breda naar België. Reizigers kunnen nog wel met een stoptrein van de NMBS van Roosendaal naar Antwerpen en andersom of via Breda of Rotterdam met de Intercity Direct of Thalys.

TBL+

Om de directe intercity-verbinding te herstellen, moet onder meer het tracé Essen Roosendaal worden uitgerust met het Belgische beveiligingssysteem TBL+. Daarnaast moet er ook materieel komen dat zowel in Nederland als in België is toegelaten en overweg kan met de verschillende bovenleidingspanning. Pas dan kan de Belgische Intercity van Brussel naar Essen nog één station verder rijden, dat van Roosendaal.

“We wachten nog op de formele opdracht en het bijbehoren­de budget van het ministerie van Infrastruc­tuur en Waterstaat om TBL+ aan te leggen. Ondertussen zijn we al in gesprek hierover met Infrabel. Maar als spoorbeheerder gaan wij natuurlijk niet over de vraag wat voor materieel er ingezet gaat worden op dit traject”, legt ProRail-woordvoerder Rene Vegter uit.

Planstudie

Volgens het ministerie van IenW heeft ProRail de opdracht gekregen om op het traject van Roosendaal tot de grens zo snel mogelijk te voorzien van het Belgische beveiligingssysteem TBL1+. “Op basis van een planstudie, die nog niet volledig is afgerond, wordt het bijbehorende budget toegekend”, zegt woordvoerder Carlijn van Donselaar.

Bij het ministerie is niet bekend wanneer de infrastructuur gereed is voor een snelle verbinding en wat voor materieel er op gaat rijden. “De inzet van het type treinen is aan de vervoerder. In dit geval NMBS. NMBS heeft laten weten haar vloot – ook op dit traject – te vernieuwen.” Navraag bij NMBS leert dat er nog geen concrete plannen zijn om de intercity uit Brussel te laten doorrijden tot Roosendaal.

Stoptrein

De NS laat desgevraagd weten dat er wel gewerkt wordt aan het verbeteren van de verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen, maar dat er daarbij vooralsnog wordt ingezet op het uitbreiden van de huidige dienstregeling. Die bestaat nu uit de NMBS stoptrein die een keer in het uur naar Roosendaal rijdt. Daar moet er in de loop van volgend jaar een bij komen.

“Voor het laten rijden van een intercity zijn veel ingrijpender maatregelen nodig”, aldus NS-woordvoerder Inge Rijgersberg. “Er moet nieuw materieel komen, of een grondige aanpassing aan bestaand materieel. Er is zowel bij ons als bij de NMBS nog niets besteld, dus dat betekent sowieso dat er een jaar of langer overheen gaat. Wanneer het materieel er eenmaal is moet het nog worden toegelaten in beide landen door de desbetreffende instanties, dat zijn ook langdurige trajecten.”

Geen toezegging

NS laat weten op de hoogte te zijn van de wens vanuit ondermeer de politiek en inwoners van Roosendaal en de mogelijkheden voor een intercity-verbinding ook echt serieus te onderzoeken, maar de toezegging dat hij er echt gaat komen en wanneer durft de spoorvervoerder niet te doen.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Terugkeer intercity Roosendaal en Antwerpen kan nog jaren duren”

John rdam|02.12.19|12:27

Het zou een stuk schelen als er een latere trein van Antwerpen naar Essen zou doorrijden tot Roosendaal. Nu is de laatste reismogelijkheid met de IC uit Antwerpen om 21.45. Een belachelijk tijdstip als je een concert bezoekt of een avondje uit bent. En dat alleen maar omdat er toevallig een landsgrens tussen ligt. Vanuit Roosendaal kun je wel nog om middernacht naar Dordrecht en verder. Van NS Internationaal moet je het niet hebben, dus nu maar hopen dat de NMBS de klanten beter gezind is.

kees boer|03.12.19|18:46

Dieptreurig dat dit zo lang moet duren;je zou toch zeggen dat de huidige sneltrein Namen -Essen toch zonder grote problemen kan worden doorgetrokken tot Roosendaal en aldaar laten aankomen en vertrekken van spoor 1 zodat een gescheiden exploitatie is net als in Enschede ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.