Meettrein Infranord, foto: ProRail

ProRail en Deltares tekenen overeenkomst voor aanpak slappe ondergrond

ProRail en Deltares gaan nieuwe kennis uitwisselen en tools ontwikkelen om risico’s en de onzekerheden van de ondergrond van het spoor in kaart te brengen en aan te pakken. Daartoe hebben de organisaties woensdag een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Een instabiele ondergrond van het spoor kan ervoor zorgen dat het baanlichaam van het spoor onstabiel wordt. Onlangs werd bekend dat diverse baanvakken in Nederland in slechte constructieve staat verkeren. Hoewel dit niet direct voor veiligheidsrisico’s zorgt, kan dit wel effect hebben op het onderhoud van het spoor en het reizigerscomfort.

Toename treinverkeer

De komende jaren gaan steeds meer reizigers- en goederentreinen rijden. ProRail verwacht dat door deze toename de conditie van het spoor en de ondergrond onder druk kunnen komen te staan. “Meer en zwaardere treinen hebben soms ook effect op de omgeving, doordat er trillingen voelbaar zijn. De ondergrond speelt hierin een grote rol maar is tegelijkertijd een onzekere factor waar nog onvoldoende van bekend is”, meldt de spoorbeheerder in een persbericht.

Deltares en ProRail werken al een aantal jaren samen bij het in kaart brengen van de risico’s en de onzekerheden van de ondergrond van het spoor. Dat doen zij bijvoorbeeld door op diverse plekken trillingshinder en de stabiliteit te onderzoeken. Bij een slappe ondergrond moet er veel meer onderhoud aan het spoor worden gepleegd. Wissels gaan veel vaker stuk en er ontstaan sneller scheuren in spoorstaven.

Slimme software

Door de beschikbare meetgegevens te koppelen aan slimme software gaan ProRail en Deltares toetsen of de voorspellingen over verminderde stabiliteit van de ondergrond kloppen. Arjen Zoeteman van ProRail en Joris van Ruijven van Deltares zijn initiatiefnemers van de samenwerkingsovereenkomst. “Deze overeenkomst helpt ons om elkaar makkelijker en sneller te vinden en nieuwe kennis en tools te ontwikkelen waar ProRail zijn werkproces mee kan verbeteren en optimaliseren”, licht Van Ruijven toe.

Zoeteman vult aan: “ProRail en Deltares vinden het belangrijk om onderzoek te doen in nauwe samenwerking met marktpartijen, andere kennisinstellingen en universiteiten. Zo komt alle kennis samen en komen we tot innovatieve oplossingen. Dit leidt tot toepasbare kennis voor ProRail en daarmee tot verbetering en optimalisatie van de betrouwbaarheid van het spoor.”

Lees ook:

Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.