Theo Benjert van de gemeente Rotterdam op het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid

‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’

Vanaf januari volgend jaar zal het mogelijk zijn om geluidsschermen op een afstand van 1,7 meter bij het spoor te plaatsen. Dat verwacht geluidsadviseur Theo Benjert van de gemeente Rotterdam die de afgelopen jaren betrokken was bij een onderzoek naar minigeluidsschermen langs de metroverbinding Hoekse Lijn. Daaruit bleek dat de minischermen op 1,7 meter afstand voor een aanzienlijke geluidsreductie zorgden, in sommige gevallen zelfs tot 7,5 decibel extra reductie ten opzichte ven berekende waarden.

Benjert presenteerde enkele weken geleden tijdens het SpoorPro Seminar over Trillingen en Geluid de onderzoeksresultaten. “Wij zijn heel content met het resultaat. We hebben het bewijs dat het dicht op het spoor plaatsen van de minischermen effect heeft. Met dit rapport hebben we een goede basis.”

Rekenmodel

Het ‘Reken- en meetvoorschrift geluid 2012’ schrijft nu nog voor dat de geluidsschermen in het rekenmodel op minstens 2,5 meter afstand van het spoor moet worden geplaatst. Dit heeft als gevolg dat het geluidsreducerende effect van het dichterbij plaatsen van het scherm tot nu toe niet mocht worden meegenomen in de berekeningen.

De onderzoekers hebben nu aangetoond dat het dichterbij plaatsen van het scherm een positief effect heeft op de geluidreductie. “We hebben het rapport naar de commissie van het reken- en meetvoorschrift gestuurd van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In januari volgend jaar zal het minischerm in het meetvoorschrift worden opgenomen.”

Tekst loopt door onder de grafiek.
In deze grafiek zijn berekeningen met een scherm van 0,9 meter (ten opzichte van bovenkant spoor) gedaan.

Geluidsschermen

Voor het proefproject werden bij de Merellaan in Maassluis, geluidsschermen van één meter hoog (ten opzichte van bovenkant spoor) op een afstand van 1,7 meter van het spoor geplaatst. De geluidsschermen werden door spoorleverancier ETS Spoor aan het project Hoekse Lijn geleverd. “De voordelen van deze minischermen zijn dat er minder ruimte nodig is voor de plaatsing, ze zijn goedkoper dan hoge schermen en ze hebben een esthetische meerwaarde omdat reizigers en omwonenden er nog overheen kunnen kijken.”

Bij de tests werd gekeken naar de railruwheid, het geluidsniveau en de afstand. Er werden twee doorsnedes gemaakt, één met scherm en één zonder scherm. De meetopstellingen bevonden zich aan één zijde van het spoor en er werd volgens drie methoden gemeten.

De proeven werden uitgevoerd met de SG3, het nieuwste metromaterieel van de Rotterdamse stadsvervoerder RET. “De omstandigheden om proeven uit te voeren waren erg goed, omdat de lijn nog niet geopend was. We hebben met snelheden van 80, 90 en 100 kilometer per uur gereden. En we hebben meerdere passages over beide spoorrichtingen gemeten. Het voorste spoor, wat dichterbij het scherm en het achterste spoor wat verder van het scherm.”

Een geluidsscherm van ETS Spoor langs de Hoekse LijnDe minigeluidsschermen bij de metroverbinding Hoekse Lijn.

Doel tests

“Het doel van de tests was om te onderzoeken hoe de praktijk zich verhoudt tot de berekeningen. Uit de experimenten bleek dat de geluidsreductie gelijk of hoger was dan berekend. In sommige gevallen liep de geluidsreductie zelfs op tot 7,5 decibel, wat een groot verschil is.”

De belangrijkste conclusies zijn volgens Benjert dat de gemeten reductie gelijk of hoger is dan de eerdere berekeningen. Bij het voorste spoor werden er verschillen tot 7,5 decibel en bij het achtergelegen spoor verschillen tot 1,5 decibel gemeten. “Een verklaring daarvoor is dat er een soort top op het scherm ligt, wat zo’n tien centimeter door steekt. Dit maakt de afstand tot het scherm nog wat korter, waardoor de reductie nog iets positiever is uitgevallen”, aldus Benjert.

Gemeten en berekende geluidsreductie, bron: gemeente Rotterdam

Uitkomst

Als gevolg van de positieve uitkomst van het onderzoek zal het het Reken- en meetvoorschrift geluid zodanig worden aangepast dat er ook met de minischermen op korte afstand van het spoor gerekend mag worden. Dat zal er toe leiden dat dit type geluidsschermen vaker kan worden toegepast op het Nederlandse spoor.

Lees ook:

ProRail en gemeente Rotterdam combineren studies naar minischermen spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’”

general mobil|14.11.19|11:46

Mooi.
Hoe gaat het dan met onderhoud.
Storing .
Dan hebben we nog 20 cm over om ons te bewegen.
1.50 in de min male maat van af het spoor.
Of te wel 2.25 hart maat.
Dus er mag dan dus niemand meer komen.
Alles in de nacht.
Of buiten dienst stelling.
Want regels zijn regels.
Van achter het scherm is geen optie.
Wand dan steekt je hoofd en gereedschappen in het profiel.

Arco Sierts|14.11.19|12:06

Deze oplossing had ik ook al bedacht en voorgesteld voor de HSL-Oost en Traject-Oost. Vanzelfsprekend was dat onmogelijk & augeschlossen, want zo werkt het altijd bij ProRail: regels zijn regels (… en rede & redenen sind VERBOTEN – tenzij je een groot EN gecertificeerd IB bent)

Om het ‘regeltjesprobleem’ op te lossen had ik voorgesteld om de perronwand vanaf Velperpoort door te trekken naar Arnhem. Nou, dat was helemaal bizar. Jaaaaren later werd die oplossing bij Ypenburg gewoon toegepast.

Arco Sierts|14.11.19|12:17

@general mobil : de oplossing is verbluffend simpel: je loopt OVER het geluidsscherm. En tussen de sporen kan je evt ook een verhoogd schouwpad annex geluidsdemper aanleggen > nog meer geluidsdemping!

Enneh… Er was toch ook zo’n slimme innovatie, genaamd ‘Mobiele Werkplaats’? Dan werk je naast veilig ook nog droog! Of is die supperslimme innovatie ook alweer verroest, vergeten of vermorzeld door technoburocraten?

Albert Gerritsen|15.11.19|08:19

Ik reageer niet snel op dit soort zaken, maar laat dat nu even los. Onbegrijpelijk dat zoiets als wereldprimeur gepresenteerd wordt! Tijdens mijn studie begin 80-er jaren werd mij al geleerd dat hoe dichter een scherm op de bron staat (het spoor) en gericht op de grotere geluidproducent (wiel-rail contact) hoe effectiever een scherm is!! Dat natuurkundige gegeven is niet gewijzigd, blijkbaar had het even tijd nodig om te bezinken? Positief afsluiten;mooie oplossing, weg met al die hoge schermen!

Bram Wesselo Sr.|18.11.19|09:30

Binnenkort wordt het dorp Tricht (W Betuwe) door een geluidsmuur van 725m langs het spoor visueel gescheiden. Alleen reizigers in de bovenste etage van dubbeldekkers kunnen nog over de muur kijken. Voor alle anderen en de dorpsbewoners ten oosten en westen van de muur wordt het zicht geblokkeerd.
Er is bezwaar gemaakt, maar de betrokken verantwoordelijken (Prorail, het ministerie van I&W en de lokale politiek) wenden louter procedures en de kennis van toen aan om hun plannen toch uit te voeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.