Theo Benjert van de gemeente Rotterdam op het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid

‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’

Foto: Marieke van Gompel

Vanaf januari volgend jaar zal het mogelijk zijn om geluidsschermen op een afstand van 1,7 meter bij het spoor te plaatsen. Dat verwacht geluidsadviseur Theo Benjert van de gemeente Rotterdam die de afgelopen jaren betrokken was bij een onderzoek naar minigeluidsschermen langs de metroverbinding Hoekse Lijn. Daaruit bleek dat de minischermen op 1,7 meter afstand voor een aanzienlijke geluidsreductie zorgden, in sommige gevallen zelfs tot 7,5 decibel extra reductie ten opzichte ven berekende waarden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’”

general mobil|14.11.19|11:46

Mooi.
Hoe gaat het dan met onderhoud.
Storing .
Dan hebben we nog 20 cm over om ons te bewegen.
1.50 in de min male maat van af het spoor.
Of te wel 2.25 hart maat.
Dus er mag dan dus niemand meer komen.
Alles in de nacht.
Of buiten dienst stelling.
Want regels zijn regels.
Van achter het scherm is geen optie.
Wand dan steekt je hoofd en gereedschappen in het profiel.

Arco Sierts|14.11.19|12:06

Deze oplossing had ik ook al bedacht en voorgesteld voor de HSL-Oost en Traject-Oost. Vanzelfsprekend was dat onmogelijk & augeschlossen, want zo werkt het altijd bij ProRail: regels zijn regels (… en rede & redenen sind VERBOTEN – tenzij je een groot EN gecertificeerd IB bent)

Om het ‘regeltjesprobleem’ op te lossen had ik voorgesteld om de perronwand vanaf Velperpoort door te trekken naar Arnhem. Nou, dat was helemaal bizar. Jaaaaren later werd die oplossing bij Ypenburg gewoon toegepast.

Arco Sierts|14.11.19|12:17

@general mobil : de oplossing is verbluffend simpel: je loopt OVER het geluidsscherm. En tussen de sporen kan je evt ook een verhoogd schouwpad annex geluidsdemper aanleggen > nog meer geluidsdemping!

Enneh… Er was toch ook zo’n slimme innovatie, genaamd ‘Mobiele Werkplaats’? Dan werk je naast veilig ook nog droog! Of is die supperslimme innovatie ook alweer verroest, vergeten of vermorzeld door technoburocraten?

Albert Gerritsen|15.11.19|08:19

Ik reageer niet snel op dit soort zaken, maar laat dat nu even los. Onbegrijpelijk dat zoiets als wereldprimeur gepresenteerd wordt! Tijdens mijn studie begin 80-er jaren werd mij al geleerd dat hoe dichter een scherm op de bron staat (het spoor) en gericht op de grotere geluidproducent (wiel-rail contact) hoe effectiever een scherm is!! Dat natuurkundige gegeven is niet gewijzigd, blijkbaar had het even tijd nodig om te bezinken? Positief afsluiten;mooie oplossing, weg met al die hoge schermen!

Bram Wesselo Sr.|18.11.19|09:30

Binnenkort wordt het dorp Tricht (W Betuwe) door een geluidsmuur van 725m langs het spoor visueel gescheiden. Alleen reizigers in de bovenste etage van dubbeldekkers kunnen nog over de muur kijken. Voor alle anderen en de dorpsbewoners ten oosten en westen van de muur wordt het zicht geblokkeerd.
Er is bezwaar gemaakt, maar de betrokken verantwoordelijken (Prorail, het ministerie van I&W en de lokale politiek) wenden louter procedures en de kennis van toen aan om hun plannen toch uit te voeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’ | SpoorPro.nl
Theo Benjert van de gemeente Rotterdam op het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid

‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’

Foto: Marieke van Gompel

Vanaf januari volgend jaar zal het mogelijk zijn om geluidsschermen op een afstand van 1,7 meter bij het spoor te plaatsen. Dat verwacht geluidsadviseur Theo Benjert van de gemeente Rotterdam die de afgelopen jaren betrokken was bij een onderzoek naar minigeluidsschermen langs de metroverbinding Hoekse Lijn. Daaruit bleek dat de minischermen op 1,7 meter afstand voor een aanzienlijke geluidsreductie zorgden, in sommige gevallen zelfs tot 7,5 decibel extra reductie ten opzichte ven berekende waarden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Minigeluidsscherm dichterbij spoor vanaf 2020 toegestaan’”

general mobil|14.11.19|11:46

Mooi.
Hoe gaat het dan met onderhoud.
Storing .
Dan hebben we nog 20 cm over om ons te bewegen.
1.50 in de min male maat van af het spoor.
Of te wel 2.25 hart maat.
Dus er mag dan dus niemand meer komen.
Alles in de nacht.
Of buiten dienst stelling.
Want regels zijn regels.
Van achter het scherm is geen optie.
Wand dan steekt je hoofd en gereedschappen in het profiel.

Arco Sierts|14.11.19|12:06

Deze oplossing had ik ook al bedacht en voorgesteld voor de HSL-Oost en Traject-Oost. Vanzelfsprekend was dat onmogelijk & augeschlossen, want zo werkt het altijd bij ProRail: regels zijn regels (… en rede & redenen sind VERBOTEN – tenzij je een groot EN gecertificeerd IB bent)

Om het ‘regeltjesprobleem’ op te lossen had ik voorgesteld om de perronwand vanaf Velperpoort door te trekken naar Arnhem. Nou, dat was helemaal bizar. Jaaaaren later werd die oplossing bij Ypenburg gewoon toegepast.

Arco Sierts|14.11.19|12:17

@general mobil : de oplossing is verbluffend simpel: je loopt OVER het geluidsscherm. En tussen de sporen kan je evt ook een verhoogd schouwpad annex geluidsdemper aanleggen > nog meer geluidsdemping!

Enneh… Er was toch ook zo’n slimme innovatie, genaamd ‘Mobiele Werkplaats’? Dan werk je naast veilig ook nog droog! Of is die supperslimme innovatie ook alweer verroest, vergeten of vermorzeld door technoburocraten?

Albert Gerritsen|15.11.19|08:19

Ik reageer niet snel op dit soort zaken, maar laat dat nu even los. Onbegrijpelijk dat zoiets als wereldprimeur gepresenteerd wordt! Tijdens mijn studie begin 80-er jaren werd mij al geleerd dat hoe dichter een scherm op de bron staat (het spoor) en gericht op de grotere geluidproducent (wiel-rail contact) hoe effectiever een scherm is!! Dat natuurkundige gegeven is niet gewijzigd, blijkbaar had het even tijd nodig om te bezinken? Positief afsluiten;mooie oplossing, weg met al die hoge schermen!

Bram Wesselo Sr.|18.11.19|09:30

Binnenkort wordt het dorp Tricht (W Betuwe) door een geluidsmuur van 725m langs het spoor visueel gescheiden. Alleen reizigers in de bovenste etage van dubbeldekkers kunnen nog over de muur kijken. Voor alle anderen en de dorpsbewoners ten oosten en westen van de muur wordt het zicht geblokkeerd.
Er is bezwaar gemaakt, maar de betrokken verantwoordelijken (Prorail, het ministerie van I&W en de lokale politiek) wenden louter procedures en de kennis van toen aan om hun plannen toch uit te voeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.