Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat

Het baanvak tussen Leiden en Utrecht verkeert in slechte constructieve staat en voldoet niet aan het verbouw- en afkeurniveau. Om de baan wel aan deze normen te laten voldoen, is een fors pakket aan maatregelen nodig. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Arcadis en gevalideerd door APPM. Volgens ProRail is het spoor op dit moment wel veilig berijdbaar, omdat de treinen in de huidige dienstregeling niet op volledige baanvaksnelheid rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat”

Henk Angenent|11.11.19|14:00

Het wordt tijd dat het baanvak integraal dubbelsporig is. Het verbindt het qua reizigersaantal eerste en vijfde station van Nederland. Het is een schandaal dat deze verbinding niet eerder is aangepakt.

Herman van Doorn|11.11.19|17:40

Het wordt tijd ? Het getuigt van weinig visie van onze bestuurders op alle niveaus dat het al niet uitgevoerd is. Wanneer je een goed product biedt is het railvervoer ‘booming businuss’. Maar dat komt waarschijnlijk erst im fragen wanneer het aanbesteed wordt !

Peter Kleton|11.11.19|18:28

Zou het niet goedkoper zijn om een hele nieuwe dubbelsporige lijn aan te leggen op een goede ondergrond ,parallel aan de bestaande ?
Van Woerden tot de Kanaalbrug in Leiden is 30km .Er ligt wel een aardgasleiding ,maar verder is er ( nu nog ) ruimte voor.
Peter

Bas van Pelt|11.11.19|18:46

zou eens mooi zijn als ze aan een machinist ( op dit moment alleen NS ) zouden vragen hoe hij er over denkt baanvak ligt erbij zoals je in 1920 zou verwachten een moeras waar een baanvak in ligt. maar zoals altijd de managers denken er anders over

André de Zwart|11.11.19|20:02

Heel fijn dat Bodegraven en Woerden dan minderwaardige stations worden. Het is er elke morgen al proppen in de trein en dan moet deze wellicht ook nog eens extra stoppen Leidsche rijn! Eens per half uur een trein die stopt in Bodegraven is gewoon niet voldoen, zeker niet als er straks een sprinter rijdt die minder capaciteit heeft dat de huidige dubbeldekker intercity. Zo wordt het OV echt niet aantrekkelijker.

Ron Middelkoop|12.11.19|03:53

Kan ik wel veilig zitten??

kees boer|03.12.19|20:06

IK deel de meningen van Henk Angement en Herman van Doorn,ik heb er geen woorden voor dat het dieptreurig is;volgens een meerjarig planning zou dit baanvak reeds in 1998 dubbelsporig zijn en komt ook nog bij dat met het afketsen van de Rijn Gouwe Lijn ,maar voor een tunnelproject ter plaatse tussen de A4 en A44 is er wel geld;nou dat steekt !

Harmen Breedeveld|27.09.20|16:34

Nu al creeert het spoor Leiden-Alphen onacceptabel veel booggeluid op in de bocht direct na Leiden centraal. Meer dan duizend mensen wonen in de buurt van dit spoordeel.

Hogere snelheden voor treinen betekent langer en harder remmen. Daarmee wordt de overlast alleen maar erger.

Ik heb geen illusies: ons woongenot wordt vrolijk opgeofferd door de NS, ProRail en reizigers.

Maar: de nieuwe EU directief KNOSSOS is veel strenger ten opzichte van booggeluid. Dit geeft hoop. Ik zal ervoor vechten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat | SpoorPro.nl

Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat

Het baanvak tussen Leiden en Utrecht verkeert in slechte constructieve staat en voldoet niet aan het verbouw- en afkeurniveau. Om de baan wel aan deze normen te laten voldoen, is een fors pakket aan maatregelen nodig. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Arcadis en gevalideerd door APPM. Volgens ProRail is het spoor op dit moment wel veilig berijdbaar, omdat de treinen in de huidige dienstregeling niet op volledige baanvaksnelheid rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “Onderzoek: baanvak Leiden-Utrecht in slechte constructieve staat”

Henk Angenent|11.11.19|14:00

Het wordt tijd dat het baanvak integraal dubbelsporig is. Het verbindt het qua reizigersaantal eerste en vijfde station van Nederland. Het is een schandaal dat deze verbinding niet eerder is aangepakt.

Herman van Doorn|11.11.19|17:40

Het wordt tijd ? Het getuigt van weinig visie van onze bestuurders op alle niveaus dat het al niet uitgevoerd is. Wanneer je een goed product biedt is het railvervoer ‘booming businuss’. Maar dat komt waarschijnlijk erst im fragen wanneer het aanbesteed wordt !

Peter Kleton|11.11.19|18:28

Zou het niet goedkoper zijn om een hele nieuwe dubbelsporige lijn aan te leggen op een goede ondergrond ,parallel aan de bestaande ?
Van Woerden tot de Kanaalbrug in Leiden is 30km .Er ligt wel een aardgasleiding ,maar verder is er ( nu nog ) ruimte voor.
Peter

Bas van Pelt|11.11.19|18:46

zou eens mooi zijn als ze aan een machinist ( op dit moment alleen NS ) zouden vragen hoe hij er over denkt baanvak ligt erbij zoals je in 1920 zou verwachten een moeras waar een baanvak in ligt. maar zoals altijd de managers denken er anders over

André de Zwart|11.11.19|20:02

Heel fijn dat Bodegraven en Woerden dan minderwaardige stations worden. Het is er elke morgen al proppen in de trein en dan moet deze wellicht ook nog eens extra stoppen Leidsche rijn! Eens per half uur een trein die stopt in Bodegraven is gewoon niet voldoen, zeker niet als er straks een sprinter rijdt die minder capaciteit heeft dat de huidige dubbeldekker intercity. Zo wordt het OV echt niet aantrekkelijker.

Ron Middelkoop|12.11.19|03:53

Kan ik wel veilig zitten??

kees boer|03.12.19|20:06

IK deel de meningen van Henk Angement en Herman van Doorn,ik heb er geen woorden voor dat het dieptreurig is;volgens een meerjarig planning zou dit baanvak reeds in 1998 dubbelsporig zijn en komt ook nog bij dat met het afketsen van de Rijn Gouwe Lijn ,maar voor een tunnelproject ter plaatse tussen de A4 en A44 is er wel geld;nou dat steekt !

Harmen Breedeveld|27.09.20|16:34

Nu al creeert het spoor Leiden-Alphen onacceptabel veel booggeluid op in de bocht direct na Leiden centraal. Meer dan duizend mensen wonen in de buurt van dit spoordeel.

Hogere snelheden voor treinen betekent langer en harder remmen. Daarmee wordt de overlast alleen maar erger.

Ik heb geen illusies: ons woongenot wordt vrolijk opgeofferd door de NS, ProRail en reizigers.

Maar: de nieuwe EU directief KNOSSOS is veel strenger ten opzichte van booggeluid. Dit geeft hoop. Ik zal ervoor vechten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.