Station Schiphol

Rijk investeert half miljard euro in uitbreiding Station Schiphol

Treinstation Schiphol gaat voor een half miljard euro op de schop. De aankomsthal krijgt toegangspoortjes en wordt flink vergroot. Er komt ook een nieuw busstation, meldt het AD op basis van plannen die de krant heeft ingezien.

Het Rijk, ProRail, NS, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam zijn het zo goed als eens over een grote uitbreiding van het uit 1995 stammende treinstation Schiphol. De facelift is nodig, omdat het aantal treinreizigers op Schiphol al jaren groeit en de situatie in de grote hal en op de perrons zeer onoverzichtelijk is. Regelmatig moeten roltrappen afgesloten worden omdat er meer reizigers zijn dan het perron toelaat.

Veiligheidsrisico’s

‘Ook op Schiphol Plaza en in het busstation is het druk en ontstaan knelpunten met capaciteit en veiligheidsrisico’s’, valt in de plannen te lezen. Nu al maken circa 95.000 mensen per dag gebruik van het station, over tien jaar zijn dat er naar verwachting 130.000.

Inmiddels is er bijna overeenstemming over een plan met als doel trein- en luchtreizigers op Schiphol te scheiden. De aankomsthal boven de perrons, Schiphol Plaza, krijgt een aanbouw. Zo ontstaat ruimte voor een apart treinreizigersgedeelte dat alleen met toegangspoortjes toegankelijk zal zijn. Momenteel is Schiphol nog het enige treinstation zonder poortjes. Dat is NS en ProRail al jaren een doorn in het oog. Een deel van de horeca- en retailzaken moet weg of wordt verplaatst.

Fietsenstalling

Verder komt er een nieuw overkapt buseiland met twintig haltes dat vlak voor het Sheraton hotel komt te liggen. Ook het busstation krijgt ov-poortjes. Om de aankomsthal te ontlasten, krijgt ieder ondergronds treinperron een directe verbinding naar de bussen. Een fietsenstalling met 500 plekken, uitbreidbaar naar 800, is eveneens voorzien. De verbouwing zou in 2022 van start moeten gaan en drie jaar later klaar zijn. Station Schiphol blijft in de tussentijd open. Komende weken wordt de knoop doorgehakt, laat minister Cora van Nieuwenhuizen via haar woordvoerster weten, schrijft de krant.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Rijk investeert half miljard euro in uitbreiding Station Schiphol”

Teko Salverda|07.11.19|12:27

Nu nog een 5e en 6e spoor van Rieker Polder naar Schiphol met zijn 6 perronsporen. Inderdaad, erg duur.

Jan Adriaanse|07.11.19|13:25

Schiphol is beslist niet het enige treinstation in Nederland zonder poortjes!

Jan Adriaanse|07.11.19|13:26

Schiphol is beslist niet het enige station in Nederland zonder poortjes. Daarvan zijn er nog tientallen (en wellicht nog meer).

Pat Rick|07.11.19|14:53

@Teko: het is beter om het geld van the 5e en 6e dure spoor (door inpassingproblemen) te gebruiken voor doortrekking van NZ-lijn. Bijvoorbeeld door een tunnel onder De Nieuwe Meer naar het OV-knooppunt Schiphol-Noord. De transportcapaciteit van metro is veel groter dan hoofdspoor: door metro kan het aantal spoorreizigers verdubbelen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.