Station Oss

Perronaanpassing station Oss als eerste gegund

Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere gaat komend jaar de perrons aanpassen op station Oss. Het bedrijf won de aanbesteding van ProRail waar zich in totaal vier bedrijven voor inschreven. Met het aanpassen van de hoogte en de afstand tot het spoor van de perrons is een investering van 309.000 euro gemoeid.

De verbouwing in Oss maakt deel uit van het landelijke project ‘Toegankelijkheid aanpassen perronhoogte (P76)’. Dit houdt in dat de perrons van meerdere stations worden aangepast aan de Europese P76 Norm. Deze schrijft onder meer voor dat perrons 76 centimeter hoog moeten zijn, gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaaf. De afstand van de rand van het perron tot het hart van het spoor moet 1.700 millimeter zijn. ProRail trekt de komende jaren 40 miljoen euro uit voor de aanpassingen. In de meeste gevallen moeten de keerwanden, jukken en de bestrating van de perrons worden vervangen.

Uitzondering

ProRail startte in september met de aanbestedingsprocedure, de gegunde opdracht in Oss is als eerste bekend gemaakt. Veel van de perrons in Nederlandse treinstations voldoen al aan de P76 Norm. De perrons die ProRail nog wil laten aanpassen, variëren in hoogte tussen 500 en 1000 millimeter. Opvallend is dat er voor de reizigersperrons op de Noordelijke Nevenlijnen op verzoek van concessieverleners een uitzondering wordt gemaakt. Daar mogen de perrons 800 millimeter hoog zijn.

Naast het op hoogte brengen van de perrons bestaan de werkzaamheden uit het rechtzetten en vervangen van keerwanden voor een heel perron, het vervangen van de bestrating van perrons en bij het totaal vervangen van de perrons het vervangen van de perron outillage en het aanbrengen van verlichting en omroepsystemen. De werkzaamheden worden zo veel mogelijk gecombineerd met die aan het spoor of de bovenleidingen ter plaatse om buitendienststellingen zo veel mogelijk te beperken.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Perronaanpassing station Oss als eerste gegund”

Arco Sierts|07.11.19|23:01

Ik blijf me verbazen over de ronduit bizarre bedragen aan belastinggeld die hiermee gemoeid zijn. Want waar hebben we het hier nou over?!? Zand, stoeptegels, betonelementen en wat zitbankjes! Hier worden een aantal handige jongens schathemeltjerijk – of er wordt gruwelijk burocratisch-inefficient gewerkt zodat het meeste geld al verdampt is aan blabla-overhead voordat er buiten ook maar 1 stoeptegel verplaatst is. Enkele reis Nationale Rekenkamer aub.

Marc Busio|10.11.19|13:10

Inderdaad, absurde bedragen. En dat komt door gebrek aan concurrentie. Ik lees nooit eens dat zo’n opdracht naar een buitenlandse aannemer gaat. Alles wat er op- en aan het spoor gebouwd wordt is een Nederlands onderonsje met het torenhoge Nederlandse prijsniveau tot gevolg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.