Station Steendijkpolder op de Hoekse Lijn, bron: RET

MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s

Bron: RET

Viersporigheid tussen Leiden en Dordrecht, lightrailcorridors Den Haag, Zoetermeer-Rotterdam, Rotterdam-Zuid en een deels automatische metro in Rotterdam moet ervoor zorgen dat er tussen 2025 en 2040 een schaalsprong kan worden gemaakt in het openbaar vervoer in Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen van MRDH, de gemeente Rotterdam en de RET zijn vrijdag gepresenteerd bij de officiële opening van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s”

Pat Rick|04.11.19|14:43

Rijswijk – Schiedam staat al op het PHS om 4-sporig te worden.

MRDH doet het veel beter dan A’dam om de voorsteden met metro te verbinden: er is een visie die uiteindelijk wordt gerealiseerd om de voorsteden met de centra te verbinden. Wat dat betreft heeft A’dam zich blind gestaard op de NZ-lijn en zou nu meteen moeten doorpakken met lijnen naar Schiphol/Hoofddorp, Havenstad/Zaanstad, Tuindorp/Landsmeer

En inderdaad is het goed om snel te zijn, want de molens draaien langzaam.

John rdam|04.11.19|15:13

Viersporigheid Leiden – Rotterdam ligt er al grotendeels. Maar is volledig gebouwd op spoortechniek, verweven met het hoofdrailnet, met integraal gebruik door IC, Sprinter en HS-treinen.
RET bewijst dat je met licht metromaterieel en met eenmensbediening een stuk efficienter kunt opereren dan NS met zijn zware Sprinters met een meestal overbodige conducteur. Maar het opknippen van de bestaande viersporigheden in 2 sporen trein en 2 sporen metro is een heel ingewikkelde en dure operatie.

John rdam|04.11.19|15:22

Vergezichten met metro’s doen het altijd lekker. Ondertussen lijkt de tram als goedkoop en fijnmazig alternatief bij MRDH en RET geheel buiten beeld. Een ondergrondse metro Zuidplein-Kralingse Zoom is prima voor ontsluiting Feijenoord City. Dat wordt dus een tunnel onder de rivier, want een beweegbare brug in die metrolijn is niet gewenst. Dat is voor voetgangers/fietsers een onaantrekkelijke nieuwe oeververbinding. In de stad hoort dus ook een brug, met tram, van De Esch naar Station Zuid!

Paul van Hoogstraten|04.11.19|15:41

Wat is er nodig om planners en beslissers er toe te krijgen om het gemis van een rail verbinding tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard te doen inzien? En er naar te laten handelen. De overbelaste A29 en de onderhoudsgevoelige Heinenoordtunnel, om niet te spreken van de 20.000 forenzen, schreeuwen om een oplossing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s | SpoorPro.nl
Station Steendijkpolder op de Hoekse Lijn, bron: RET

MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s

Bron: RET

Viersporigheid tussen Leiden en Dordrecht, lightrailcorridors Den Haag, Zoetermeer-Rotterdam, Rotterdam-Zuid en een deels automatische metro in Rotterdam moet ervoor zorgen dat er tussen 2025 en 2040 een schaalsprong kan worden gemaakt in het openbaar vervoer in Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen van MRDH, de gemeente Rotterdam en de RET zijn vrijdag gepresenteerd bij de officiële opening van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s”

Pat Rick|04.11.19|14:43

Rijswijk – Schiedam staat al op het PHS om 4-sporig te worden.

MRDH doet het veel beter dan A’dam om de voorsteden met metro te verbinden: er is een visie die uiteindelijk wordt gerealiseerd om de voorsteden met de centra te verbinden. Wat dat betreft heeft A’dam zich blind gestaard op de NZ-lijn en zou nu meteen moeten doorpakken met lijnen naar Schiphol/Hoofddorp, Havenstad/Zaanstad, Tuindorp/Landsmeer

En inderdaad is het goed om snel te zijn, want de molens draaien langzaam.

John rdam|04.11.19|15:13

Viersporigheid Leiden – Rotterdam ligt er al grotendeels. Maar is volledig gebouwd op spoortechniek, verweven met het hoofdrailnet, met integraal gebruik door IC, Sprinter en HS-treinen.
RET bewijst dat je met licht metromaterieel en met eenmensbediening een stuk efficienter kunt opereren dan NS met zijn zware Sprinters met een meestal overbodige conducteur. Maar het opknippen van de bestaande viersporigheden in 2 sporen trein en 2 sporen metro is een heel ingewikkelde en dure operatie.

John rdam|04.11.19|15:22

Vergezichten met metro’s doen het altijd lekker. Ondertussen lijkt de tram als goedkoop en fijnmazig alternatief bij MRDH en RET geheel buiten beeld. Een ondergrondse metro Zuidplein-Kralingse Zoom is prima voor ontsluiting Feijenoord City. Dat wordt dus een tunnel onder de rivier, want een beweegbare brug in die metrolijn is niet gewenst. Dat is voor voetgangers/fietsers een onaantrekkelijke nieuwe oeververbinding. In de stad hoort dus ook een brug, met tram, van De Esch naar Station Zuid!

Paul van Hoogstraten|04.11.19|15:41

Wat is er nodig om planners en beslissers er toe te krijgen om het gemis van een rail verbinding tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard te doen inzien? En er naar te laten handelen. De overbelaste A29 en de onderhoudsgevoelige Heinenoordtunnel, om niet te spreken van de 20.000 forenzen, schreeuwen om een oplossing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.