Ricardo certification verhuist naar Utrecht

Ricardo verhuist Britse accreditatie naar Nederland

Als voorbereiding op de naderende Brexit zag certificerende instelling Ricardo Certification zich genoodzaakt om zijn Britse accreditatie naar Nederland te verplaatsen. Het bedrijf kan zo zijn dienstverlening veilig stellen. “We weten natuurlijk nog niet precies volgens welk scenario de Brexit gaat plaatsvinden. Maar in het geval van een harde Brexit, en die kans is aanzienlijk, vervalt de Europese geldigheid van door de Britse overheid afgegeven accreditaties”, legt Jos van Gisbergen, accreditation-manager van Ricardo Certification, uit.

Ricardo Certification in Utrecht is een Notified Body (NoBo) die bevoegd is om treinen en infrastructuur te toetsen tegen Technische Specificaties (TSI’s) in Europese wet- en regelgeving en van een EG-keuringscertificaat te voorzien. Oorspronkelijk was de NoBo voor alle Europese dochterondernemingen van Ricardo Certification gecentraliseerd in het Verenigd Koninkrijk. “Om helemaal zeker te zijn dat wij in alle gevallen verder kunnen, wilden we die accreditaties naar het Europese continent halen. We werken nu dus met door de Nederlandse Raad voor Accreditatie afgegeven accreditaties zodat wij ook na de Brexit op mogen blijven treden als certificerende instantie in Europa.” Het verwerven van een accreditatie, en ook het omzetten daarvan, is een uitgebreid en langdurig proces. Ricardo Certification is door ILT medio juni 2019 aangemeld als NoBo. Daarnaast is het bedrijf in Nederland erkend Assessment Body (AsBo) volgens de Europese CSM verordening.

4e spoorwegpakket

Parallel aan de nieuwe accreditatie als NoBo is in Europa het 4de spoorwegpakket van kracht geworden. Ricardo Certification is met de nieuwe accreditatie tevens bevoegd om onder de nieuwe richtlijn te certificeren. “We zijn daarmee één van de eerste NoBo’s in de EU die deze bevoegdheid nu al bezitten.”

Het verhuizen van de accreditatie naar Nederland heeft volgens Van Gisbergen geen gevolgen voor de organisatie. “We deden dit werk al vanuit Utrecht. De samenstelling van het team, de processen en de dienstverlening naar onze klanten blijft dus hetzelfde. In de markt was wel onzekerheid of wij konden blijven certificeren bij een Brexit, maar dat risico is nu dus volledig afgedekt.”

Tientallen projecten

Ricardo Certification is een onafhankelijke entiteit binnen de Ricardo Groep en omvat alle werkzaamheden op het gebied van testen en certificeren. Ricardo Certification is EN17020, EN17025 en EN17065 geaccrediteerd en verzorgt testen en certificering van grote projecten met spoorinfrastructuur in zeven Europese landen en van tientallen treintypen voor (inter-)nationaal reizigers- en goederenvervoer. Wereldwijd werken zo’n 150 medewerkers voor Ricardo Certification met kantoren in onder andere Denemarken, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Azië.

Volgens Van Gisbergen liepen er tientallen projecten waar de Brexit op van invloed had kunnen zijn wanneer de verhuizing niet had plaatsgevonden. Het gaat daarbij om projecten in zowel Infrastructuur, goederenmaterieel als reizigersmaterieel. “Bijvoorbeeld de vergunning voor nieuw of gemoderniseerd materieel dat in Nederland rijdt, komt in gevaar indien de NoBo niet langer gemachtigd zou zijn om een certificaat af te geven. De wet verbiedt namelijk aan ILT om zonder zo’n certificaat een vergunning voor het gewijzigde materieel te verstrekken. Wij zagen dit risico lang van tevoren aankomen en hebben hier in een zeer vroeg stadium naar gehandeld. Dit door de accreditaties naar Nederland te halen.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.