zandvoort-circuit, bron: Pexels, Aaron Cornelissen

Staatssecretaris: Overheid betaalt niet mee aan Formule 1 Zandvoort

Ook wanneer er komend voorjaar geen Formule 1 race verreden zou worden op het circuit van Zandvoort had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geld uitgetrokken voor de verbetering van de spoorverbinding tussen Zandvoort en Haarlem. Dat schrijft de staatssecretaris van het ministerie in een antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer.

De komst van de Dutch Grand Prix (DGP) heeft er wel voor gezorgd dat de kostenbaten-analyse positiever geworden is en de noodzaak nog groter aldus de staatssecretaris. Het bericht in verschillende media dat de overheid tóch miljoenen meebetaalt aan de Formule 1 in Zandvoort, ondanks eerdere ontkenningen door meerdere politici, leidde tot kamervragen.

Tweede Kamerleden William Moorlag en Gijs van Dijk (beiden PvdA) vragen zich af of de treinverbinding tussen Haarlem en Zandvoort ook zou worden verbeterd wanneer er geen Formule 1 race in Zandvoort zou worden georganiseerd. En daarnaast wanneer is besloten dat het Rijk financieel aan deze verbetering zou bijdragen.

Structureel knellend

Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven is in juni een motie aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen te kijken hoe de bereikbaarheid van Zandvoort structureel kan worden verbeterd. “Met het besluit om samen met de regio in totaal 7 miljoen euro te investeren in het spoor naar Zandvoort wordt invulling gegeven aan deze Kamermotie. De organisatie van de Grand Prix zal daarbij zorgdragen voor evenement-specifieke maatregelen.”

In de zomermaanden is de vraag naar capaciteit op het spoor rondom Zandvoort structureel knellend. “In het voorjaar van 2018, voordat sprake was van een mogelijke Formule 1 race in Zandvoort, heeft NS bij ProRail aangegeven op zomerse dagen de treinfrequentie te willen verhogen naar zes treinen per uur. Het grote aantal extra reizigers door de Dutch Grand Prix (DGP) maakt de kostenbaten-analyse om te investeren in dit traject positiever. Ook heeft de komst van de DGP de urgentie vergroot om samen met de regio in gesprek te gaan over realisatie en cofinanciering daarvan.”

Stikstofuitspraak

Naast de vraag of het Rijk wel of niet meebetaalt aan de DGP willen de kamerleden weten of de geplande werkzaamheden aan het spoor überhaupt kunnen worden uitgevoerd zonder in de knel te komen met de stikstofuitspraak van de Raad van State. De staatssecretaris wil hier niet op vooruit lopen. Zij zegt te verwachten dat de lagere uitstoot op de lange termijn door een betere treinverbinding voldoende opwegen tegen de tijdelijk hogere uitstoot tijdens het werk.

“Bij de uitwerking van de aanpassingen aan het spoor zal worden bekeken of sprake is van stikstofdepositie die schade veroorzaakt in Natura 2000-gebieden. Als blijkt dat dit het geval is, wordt bezien op welke wijze toestemmingverlening eventueel plaats kan vinden.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.