Thalys, hogesnelheidstrein

SNCF wil Thalys en Eurostar samenvoegen

Het Franse spoorbedrijf SNCF wil de vervoerders Thalys en Eurostar, waar het meerderheidsaandeelhouder van is, laten fuseren. Er moet zo één bedrijf ontstaan met een netwerk van Europese hogesnelheidstreinen.

SNCF presenteerde hiervoor afgelopen vrijdag zijn plannen aan de rest van de aandeelhouders. De Europese Commissie, de raden van bestuur en de ondernemingsraden van de betrokken bedrijven moeten nog akkoord gaan met de plannen. Ook is er nog geen datum genoemd wanneer de fusie moet plaatsvinden.

De Eurostar verzorgt het treinvervoer tussen Amsterdam en Londen via Brussel en Parijs. De Thalys rijdt ook tussen Amsterdam en Parijs, maar daarnaast bijvoorbeeld ook naar Keulen in Duitsland. De twee vervoerders rijden samen 112 treinen per dag en jaarlijks meer dan 18,5 miljoen passagiers. “De gecombineerde kennis en expertise van de collega’s van beide bedrijven, zal zorgen voor een krachtig platform om het Europese netwerk voor hogesnelheidstreinen verder te laten groeien”, aldus SNCF in een persbericht.

Milieu

Door de verschillende middelen van Eurostar en Thalys samen te voegen – met name de treinvloten en de informatie- en distributiesystemen – kunnen ze beide efficiënter opereren en klanten een betere dienstverlening aanbieden, meent SNCF. Hierdoor moet de trein een aantrekkelijker alternatief worden voor het vliegtuig.

Het spoorbedrijf wil hiermee inspelen op de actualiteit waarbij de vraag naar duurzaam vervoer vanuit consumenten en het bedrijfsleven toeneemt. Reizigers lijken steeds vaker op zoek naar goede verbindingen per trein en Europese overheden stimuleren de verbetering van grensoverschrijdende treinverbindingen.

Hogesnelheidsspoorbedrijf

“De uitdaging van de klimaatverandering en de wens voor meer milieuvriendelijk vervoer, vraagt om een ambitieuze reactie”, aldus Guillaume Pepy, de voorzitter van SNCF. “Het samenbrengen van de krachten van Eurostar en Thalys is onze krachtige reactie hierop. De oprichting van een gecombineerd Europees hogesnelheidsspoorbedrijf zorgt voor een goed alternatief voor wegtransport en vluchten.”

Ook de NMBS is voorstander. “Dit komt op het juiste moment en kan voor alle reizigers voordelig uitpakken”, aldus topvrouw Sophie Dutordoir van de Belgische vervoerder. Het zou spoorexpertise combineren met stabiele aandeelhouders. De combinatie is gebaseerd op de sterke overtuiging dat, meer dan ooit tevoren, de trein de veiligste, duurzaamste, snelste en meest efficiënte manier is om binnen Europa te reizen.”

Aandeelhouders

De Franse SNCF heeft bij zowel Thalys als Eurostar het grootste deel van de aandelen in handen, namelijk 62 procent bij Thalys en 55 procent bij Eurostar. Ook de NMBS is aandeelhouder bij beide vervoerders. NS is geen aandeelhouder, maar is bij de Thalys wel stategisch partner en voert de treindiensten in Nederland uit.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.