Kantelwagon ETS Spoor

Voorgemonteerde wissels sneller op hun plek met kantelwagons

Wissels kunnen efficiënter op hun plek worden gelegd door een nieuwe transportmethode die de afgelopen periode is toegepast door Vossloh Rail Services en ETS Spoor. Beide partijen deden ervaring op met het vervoeren van voorgemonteerde wissels per kantelwagons naar een spoorprojecten in Arnhem, Den Haag en Rotterdam. Met deze werkwijze kunnen meer wissels in korte tijd worden gelegd en de overlast door wegtransporten worden verminderd.

Het proces is in het afgelopen jaar geëvalueerd en geoptimaliseerd. De speciale kantelwagons zijn succesvol bij meerdere spoorprojecten ingezet en binnenkort volgen er nieuwe projecten. Sander Schulmeister van ETS Spoor blikt terug: “Het voordeel van deze kantelwagons is dat zij naar plekken kunnen rijden die moeilijk bereikbaar zijn zoals grote stations. Daarnaast biedt deze werkwijze de mogelijkheid om enkelsporig te werken, omdat de kraan voor zich uit kan werken. In België en Zweden passen de infrabeheerders deze methode al jaren met succes toe.”

Kortere buitendienststelling

Door het gebruik van kantelwagons kunnen meerdere voor gemonteerde wissels in één keer getransporteerd worden en direct in grote secties in het spoor worden gelegd. Het voordeel van deze transportmethode is dat de wissels in grotere delen kunnen worden voor gemonteerd waarna ze naar het werk worden getransporteerd. Met als gevolg, een beter reizigerscomfort doordat het treinverkeer weer snel kan worden hervat.

Ook levert het milieuvoordelen op, vertelt de directeur. “Doordat de aan- en afvoer in een flow plaatsvindt, zijn wegtransporten niet nodig en kunnen wij de oude wissel direct op de wagon laden, waarna wij ze door onze wissel-vakspecialisten laten reviseren. Daarna kunnen ze weer als bruikbare wissels worden toegepast in het spoor.”

Schulmeister wijst op een recentelijk project, waarbij kantelwagons vanuit Rotterdam wissels op station Den Haag Centraal aanleverden. “Deze werkwijze bood voordelen op het gebied van tijd en ruimte. De wissels werden in Rotterdam voorgemonteerd, waardoor er minder tijd nodig was in het spoor. Daarnaast konden we over één spoor rijden en was het niet nodig om meerdere sporen buiten dienst te stellen.”

Pilot

Vossloh, VolkerRail en ETS Spoor voerden begin 2017 een proef uit, waarbij  kantelwagons werden ingezet bij het aanleveren van wissels bij een spoorproject in Arnhem. Uit het experiment bleek dat aanpak ervoor zorgde dat de opbouwtijd en het aantal verstoringen afnamen op de spoortrajecten van en naar de stad.

Lees ook:

Succesvolle pilot met voorgemonteerde wissels in Arnhem

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorgemonteerde wissels sneller op hun plek met kantelwagons | SpoorPro.nl
Kantelwagon ETS Spoor

Voorgemonteerde wissels sneller op hun plek met kantelwagons

Wissels kunnen efficiënter op hun plek worden gelegd door een nieuwe transportmethode die de afgelopen periode is toegepast door Vossloh Rail Services en ETS Spoor. Beide partijen deden ervaring op met het vervoeren van voorgemonteerde wissels per kantelwagons naar een spoorprojecten in Arnhem, Den Haag en Rotterdam. Met deze werkwijze kunnen meer wissels in korte tijd worden gelegd en de overlast door wegtransporten worden verminderd.

Het proces is in het afgelopen jaar geëvalueerd en geoptimaliseerd. De speciale kantelwagons zijn succesvol bij meerdere spoorprojecten ingezet en binnenkort volgen er nieuwe projecten. Sander Schulmeister van ETS Spoor blikt terug: “Het voordeel van deze kantelwagons is dat zij naar plekken kunnen rijden die moeilijk bereikbaar zijn zoals grote stations. Daarnaast biedt deze werkwijze de mogelijkheid om enkelsporig te werken, omdat de kraan voor zich uit kan werken. In België en Zweden passen de infrabeheerders deze methode al jaren met succes toe.”

Kortere buitendienststelling

Door het gebruik van kantelwagons kunnen meerdere voor gemonteerde wissels in één keer getransporteerd worden en direct in grote secties in het spoor worden gelegd. Het voordeel van deze transportmethode is dat de wissels in grotere delen kunnen worden voor gemonteerd waarna ze naar het werk worden getransporteerd. Met als gevolg, een beter reizigerscomfort doordat het treinverkeer weer snel kan worden hervat.

Ook levert het milieuvoordelen op, vertelt de directeur. “Doordat de aan- en afvoer in een flow plaatsvindt, zijn wegtransporten niet nodig en kunnen wij de oude wissel direct op de wagon laden, waarna wij ze door onze wissel-vakspecialisten laten reviseren. Daarna kunnen ze weer als bruikbare wissels worden toegepast in het spoor.”

Schulmeister wijst op een recentelijk project, waarbij kantelwagons vanuit Rotterdam wissels op station Den Haag Centraal aanleverden. “Deze werkwijze bood voordelen op het gebied van tijd en ruimte. De wissels werden in Rotterdam voorgemonteerd, waardoor er minder tijd nodig was in het spoor. Daarnaast konden we over één spoor rijden en was het niet nodig om meerdere sporen buiten dienst te stellen.”

Pilot

Vossloh, VolkerRail en ETS Spoor voerden begin 2017 een proef uit, waarbij  kantelwagons werden ingezet bij het aanleveren van wissels bij een spoorproject in Arnhem. Uit het experiment bleek dat aanpak ervoor zorgde dat de opbouwtijd en het aantal verstoringen afnamen op de spoortrajecten van en naar de stad.

Lees ook:

Succesvolle pilot met voorgemonteerde wissels in Arnhem

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.