De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

ProRail krijgt groen licht voor plaatsing windschermen HSL-brug

De spoorbrug over het Hollandsch Diep krijgt eind volgend jaar de langverwachte windschermen. Tot nu toe was nog onzeker of de brug het gewicht van de schermen kon dragen en moesten plaatselijke overheden nog akkoord gaan met de plannen. Inmiddels is er groen licht voor de komst van de schermen en komt er binnenkort wellicht een einde aan uitvallende of vertraagde treinen op de HSL door te harde wind.

Sinds de opening van de brug vallen er jaarlijks honderden treinen uit en worden tienduizenden reizigers gedupeerd bij storm en harde wind omdat de treinen brug niet over mogen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trok in 2016 al 40 miljoen euro uit voor het plaatsen van de schermen. Dat de schermen er nog niet staan, komt onder meer omdat tijdens vooronderzoek naar voren kwam dat de brug het gewicht van de schermen niet kon dragen. Dit blijkt bij nadere bestudering wel te kunnen. Verder moeten de schermen speciaal voor de brug ontwikkeld worden omdat er geen soortgelijke constructies bekend zijn.

Volgens ProRail is de keuze gevallen op schermen van 2,5 meter hoog over de volle lengte van de twee kilometer lange brug. Bij de oorspronkelijke berekening was volgens ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg rekening gehouden met een trein van vier meter hoog en de volle twee kilometer lengte van de brug lang. Omdat nu uitgegaan is van de werkelijke hoogte en lengte van de treinen, blijkt de constructie van de brug wel sterk genoeg te zijn. Bij de aanbesteding van de schermen mag Infraspeed als beheerder van de HSL eerst een aanbieding doen voor de bouw. Afhankelijk hiervan komt er mogelijk een openbare aanbestedingsprocedure.

HSL twaalf dagen buiten dienst

Voor de plaatsing van de schermen moet het HSL-spoor twaalf dagen buitendienst worden gesteld. Mede omdat deze buitendienststelling lang van tevoren bij de NS moet worden aangevraagd duurt het nog tot november volgend jaar tot de schermen er staan. In de tussentijd moet de gemeente Dordrecht nog een bouwvergunning afgeven voor de schermen, maar omdat de Dortse Welstandscommissie al akkoord is met het plan verwacht ProRail dat de vergunning ook snel rond kan zijn.

In 2005 stelde NedTrain Consulting al vast dat de HSL-spoorbrug over het Hollandsch Diep een risico-locatie is. Dit omdat de windsnelheden er 2,5 keer zo hoog zijn als boven land. Het spoor ligt er op 24 meter hoogte en loopt over open veld en water. Verder staat de meest voorkomende windrichting loodrecht op de brug en ligt deze dichtbij zee. Kritische windsnelheden worden daardoor regelmatig overschreden.

Windwaarschuwing

Naast het plaatsen van windschermen zijn ook andere mogelijkheden onderzocht. De snelheid tijdelijk verlagen bij harde wind bleek onvoldoende effect te hebben. Daarnaast werd het windwaarschuwingssysteem van de brug meerdere keren aangepast. Het systeem was te gevoelig ingesteld en gaf te vaak waarschuwingen. Door de aanpassingen werd het aantal snelheidsbeperkingen gereduceerd met 25 procent. Maar het bleek niet onvoldoende om treinen te laten rijden met hogere windsnelheden.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.