SBB-operational-centre, bron: SBB

‘Eulynx vervangt lappendeken nationale treinbeveiligingssystemen’

De ontwikkeling van Europese spoorwegen in de richting van een gezamenlijk ERTMS-netwerk is onmogelijk zonder standaardisatie van de systeemarchitectuur. Voor deze uitdaging richten een aantal Europese spoorbeheerders in  2014 Eulynx op. Sindsdien zijn er drie hoofdspecificaties vrijgegeven. De laatste daarvan, Baseline 3, wordt eind dit jaar voltooid.

Aanvankelijk werd Eulynx gelanceerd als project, maar inmiddels is het een permanente organisatie. “Dit is om er zeker van te zijn dat infrastructuurbeheerders ondersteuning krijgen bij de implementatie en om de standaard toekomstbestendig te houden. Dit vanwege de ‘gamechangers’ in de wereld van treinbeveiliging, zoals ERTMS hybrid Level 3, ATO en FRMCS,” vertelt Bob Janssen, senior data-architect bij Eulynx. Janssen geeft een presentatie op de Intelligent Rail Summit 2019 dat van 19 tot en met 21 november plaatsvindt in Parijs.

Lappendeken

Op dit moment hebben Europese landen een groot aantal verschillende systemen in gebruik. Dit gaat binnenkort veranderen. “Moderne treinbeveiligingssystemen zijn in de basis landelijke IT-systemen en Eulynx zorgt ervoor dat deze worden beschermd door de meest geavanceerde en toekomstbestendige techniek. Eulynx vervangt een lappendeken aan interfaces door specificaties te verenigen in een standaard systeemarchitectuur.” Volgens Janssen zal apparatuur in baan die voldoet aan de Eulynx-standaarden gebruikelijk worden.

Infrastructuurmanagers verwachten dat er met gebruik van deze standaarden minder behoefte zal zijn aan maatwerk en minder problemen ontstaan door onderdelen die niet meer te krijgen zijn. Dit zal leiden tot lagere kosten gedurende de levensduur. “Toeleveranciers, ook de nicespelers, kunnen naar verwachting een groter marktaandeel realiseren tegen lagere ontwikkelingskosten”, aldus Bob Janssen.

Het volledige verhaal is te lezen in het ATO & Digital Railway Magazine. Download hier een gratis exemplaar.

ATO & Digital Railway Magazine

Auteur: Mykola Zasiadko

1 reactie op “‘Eulynx vervangt lappendeken nationale treinbeveiligingssystemen’”

Arco Sierts|26.09.19|13:52

De spraakverwarring binnen het Nederlandse taaldomein begint nu toch wel heel ernstige vormen aan te nemen. Want we hadden toch al ERTMS/ETCS voor treinbeveiliging? Wat is EuLynx dan nu weer???

De oorzaak van deze hopeloze spraakverwarring is dat ProRail de term ‘treinbeveiliging’ OOK gebruikt voor de INFRAzijdige beveiliging, oftewel het subsysteem dat zorgdraagt voor de veilige *aansturing* van alle infrazijdige elementen (detectie, wissels, spoorbruggen, grendels, overwegen, baanseinen etc)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.