Mobiliteitsalliantie positief over investeringsfonds kabinet

Het kabinet maakte dinsdag tijdens Prinsjesdag bekend voor het einde van het jaar met een opzet te komen voor een investeringsfonds van tientallen miljarden euro’s dat onder meer ten goede komt aan infrastructuur. De Mobiliteitsalliantie is positief over de plannen en wil graag meedenken over welke knelpunten als eerste aangepakt kunnen worden.

Het investeringsfonds is bedoeld om de Nederlandse economie de komende twintig of dertig jaar duurzaam te laten groeien. Minister van Financiën Wopke Hoekstra meldde dinsdag dat er “zeker tientallen miljarden euro’s in het fonds komen”. Hij gaf aan dat het concept er voor het einde van het jaar ligt.

Deltaplan mobiliteit

De Mobiliteitsalliantie presenteerde in juni van dit jaar het Deltaplan Mobiliteit, waaraan 25 mobiliteitspartijen meewerkten, waaronder NS, RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), KNV en Rover.

Aan deze plannen is een investeringsagenda gekoppeld waarin staat dat er 3 à 4 miljard per jaar nodig is om de toekomstige reizigersgroei op te vangen. “In verschillende steden in Nederland loopt het verkeer en het openbaar vervoer nu al vast. Als we vandaag beslissen om te investeren in infrastructuur, dan duurt het tien jaar voordat het in gebruik kan worden genomen. De aanleg van RandstadRail heeft vijftien jaar geduurd. Het gaat om lange termijn-beslissingen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je ze nu neemt.”

In het Deltaplan worden diverse voorstellen gedaan om knelpunten in het spoor op te lossen, zoals de verlenging van de Noord/Zuidlijn, het robuuster maken van de HSL-Zuid, het opwaarderen van de verbinding Den Haag/Rotterdam – Utrecht, uitbreiding van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, de snelle Intercity Amsterdam-Berlijn, een Randstadrailverbinding tussen Scheveningen, Madurodam, de Binckhorst, Den Haag Centraal, en de regio Zoetermeer en Delft.

Zelfrijdende treinen

Ook zelfrijdende treinen en metro’s kunnen helpen om het toekomstige mobiliteitsprobleem op te lossen. “Rotterdam kijkt bijvoorbeeld op dit moment naar de mogelijkheden om met zelfrijdende metro’s te laten rijden. De systemen die nu aangekocht zijn en de infrastructuur die is aangelegd, maken het mogelijk om in de toekomst bestuurderloos te rijden. Het bestaande metronetwerk is aan zijn grenzen en met zelfrijdende metro’s is het mogelijk om met hogere frequenties te rijden”, aldus Peters.

Ook op het ProRail-spoor is het afgelopen jaar geëxperimenteerd met zelfrijdende treinen. Arriva reed met een zelfrijdende passagierstrein tussen Groningen en Zuidhorn. En eind vorig jaar reed Rotterdam Rail Feeding met een zelfrijdende goederentrein op de Betuweroute. Op dit moment worden de resultaten van deze proeven geanalyseerd.

Investeringsfonds

Ook NS, die aangesloten is bij de Mobiliteitsalliantie, is positief over de plannen voor het investeringsfonds. “Het is mooi om te zien dat alle mobiliteitspartijen voldoende hebben kunnen aantonen dat als je investeert in bereikbaarheid dat het ontzettend veel doet voor het klimaat, de mobiliteitsbehoefte in regio’s en de internationale ambitie om niet meer naar Londen, Antwerpen en Brussel te vliegen maar de trein te nemen”, aldus Communicatiedirecteur Bartho Boer van NS.

Een concrete prioriteitslijst van de investeringsagenda van de Mobiliteitsalliantie is er op dit moment nog niet, zegt Boer. “We moeten nu in gezamenlijkheid bepalen welke projecten uit het Deltaplan Mobilteit op dit moment de hoogste prioriteit hebben. Daarbij kijken we naar de mate waarin mobiliteitsknelpunten worden opgelost en de bijdrage aan het klimaat.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.