Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute

Om de overlast van trillingen op de Brabantroute te beperken gaat de NS vanaf medio december met een lagere snelheid rijden tussen Breda en Boxtel. Een maand eerder worden er tests gedaan met langzamer rijdende goederentreinen. De sector is sceptisch omdat dit de concurrentiepositie van het Nederlands goederenvervoer per spoor in gevaar kan brengen.

In reactie op het toenemende aantal meldingen van hinder door trillingen en geluid in de Brabantse plaatsen Dorst, Rijen en Oisterwijk, willen ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nieuwe maatregelen testen. Uit onderzoek door adviseurs- en ingenieursbureau Movares bleek dat een bepaald type reizigerstrein meer trillingen veroorzaakt dan andere treinen. Dit gebeurt vooral bij het passeren van overwegen waar door verschillen in stijfheid in de ondergrond een extra oneffenheid ontstaat. Een test met de dempende Shimlift gaf geen merkbaar verschil en daarom zoekt ProRail verder naar andere oplossingen.

Langere reistijd

Zo gaat vanaf 15 december tijdelijk de snelheid van de Intercity Den Haag – Eindhoven op het traject Breda-Boxtel terug naar 115 kilometer per uur. De dienstregeling heeft volgens ProRail voldoende ruimte om deze tijdelijke snelheidsbeperking op te vangen. Metingen moeten uitwijzen of de daling voldoende effect heeft op de reductie van trillingen. Daarnaast gaat ProRail bewoners ondervragen of ze het verschil ook ervaren. Dagelijks maken 10.000 reizigers gebruik van treinen op dit traject, die krijgen door de maatregel een iets langere reistijd.

De brancheverenigingen voor goederenvervoerders hebben al te kennen gegeven weliswaar mee te werken aan de proeven, maar het verlagen van de snelheid geen geschikte oplossing te vinden voor de lange termijn. Bij goederentreinen die het traject ’s nachts passeren zou gaan om het terugbrengen van de snelheid tot 40 kilometer per uur, waar dit normaal 90 kilometer per uur is.”We doen mee met de proef van de staatssecretaris, omdat dat is afgesproken. Maar ’s nachts met 40 km/u in plaats van 90 een goederentrein rijden, is een heilloze weg. Dat is logistiek, bedrijfseconomisch en ook qua rijtijden en veiligheid onmogelijk. We zouden ons in Nederland uit de markt prijzen. Ook past het niet in de dienstregeling”, laat directeur Hans-Willem Vroon van RailGood weten aan De Telegraaf. Volgens Evofenedex bestaat de kans dat andere vervoersvormen, zoals trucks weer interessanter worden.

Kussentjes

Naast het verlagen van de snelheid onderzoekt ProRail nog drie aanpassingen aan het spoor die voor minder trillingen en geluid zouden kunnen zorgen. Zo zou er schuim tussen de ballast gespoten kunnen worden die voor een betere verdeling van de belasting zorgt. Daarnaast is er een mogelijkheid de betonnen bevloering van een van de overwegen te vervangen door massief rubberen platen. Tot slot wil ProRail een soort ‘kussentjes’ testen die onder de dwarsligger worden bevestigd en volgens de fabrikant de trillingen zouden reduceren. Wanneer deze aanpassingen kunnen worden gedaan en getest is nog niet bekend.

SpoorPro organiseert op 30 oktober een seminar over Trillingen en Geluid op het spoor. Het ministerie van IenW, het RIVM, ProRail, lokale overheden en omwonenden organisaties laten die dag hun licht schijnen op de problematiek en de manier waarop de overheid hier mee omgaat. Zo komen onder meer het in ontwikkeling zijnde rekenmodel aan bod dat er voor moet zorgen dat overlast door trillingen beter in beeld kan worden gebracht. Ook Railforum wijdt binnenkort een bijeenkomst aan het thema trillingen en geluid. De focus van dit evenement op 9 oktober ligt op de manier waarop trillingen kunnen worden voorkomen. Meer informatie over het SpoorPro Seminar is te vinden op de evenementenpagina.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute”

Arco Sierts|19.09.19|20:11

’s nachts met 40 km/u rijden heeft nog een nadeel: de geluids- en trillingsoverlast houdt veel langer aan. Bovendien gaat de energie in het kwadraat me de snelheid, dus van 90 naar 70 levert meer op dan van 70 naar 40. Me dunkt dat 60 a 70 een prima nachtsnelheid is.

M. Romeijn|23.09.19|11:55

Alles moet tegenwoordig ‘duurzaam’, maar als het gaat om trillingen, geluidshinder en schade aan nevenzaken, waren de houten dwarsliggers toch nog niet zo’n slecht. Nu wordt steeds meer uitgevoerd in beton en dat is stukken minder absorberend, op welke manier dan ook!

Eric Struch|07.11.19|15:22

Dus we leggen in dit land voor miljarden een HSL aan, we slaan Dordrecht over om ook de Intercity Den Haag-Eindhoven er een stukje overheen te laten rijden, we zetten een kostbare maar qua tractie volstrekt overbodige tweede e-loc in alle treinen, en vervolgens gaan we even verderop met 115 km/h verder boemelen…

Eric Struch|07.11.19|15:30

Met 40 km/h over een baanvak rijden dat is ingericht voor 130 of 140 km/h heeft ook dramatische gevolgen voor de dichtligtijden van overwegen. En dus kan je er op wachten dat een ongeduldige automobilist/vrachtwagenchauffeur wordt gegrepen door een goederentrein (met gevaarlijke stoffen). Ben heel benieuwd wat ILT hiervan vindt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.