Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute

Om de overlast van trillingen op de Brabantroute te beperken gaat de NS vanaf medio december met een lagere snelheid rijden tussen Breda en Boxtel. Een maand eerder worden er tests gedaan met langzamer rijdende goederentreinen. De sector is sceptisch omdat dit de concurrentiepositie van het Nederlands goederenvervoer per spoor in gevaar kan brengen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute”

Arco Sierts|19.09.19|20:11

’s nachts met 40 km/u rijden heeft nog een nadeel: de geluids- en trillingsoverlast houdt veel langer aan. Bovendien gaat de energie in het kwadraat me de snelheid, dus van 90 naar 70 levert meer op dan van 70 naar 40. Me dunkt dat 60 a 70 een prima nachtsnelheid is.

M. Romeijn|23.09.19|11:55

Alles moet tegenwoordig ‘duurzaam’, maar als het gaat om trillingen, geluidshinder en schade aan nevenzaken, waren de houten dwarsliggers toch nog niet zo’n slecht. Nu wordt steeds meer uitgevoerd in beton en dat is stukken minder absorberend, op welke manier dan ook!

Eric Struch|07.11.19|15:22

Dus we leggen in dit land voor miljarden een HSL aan, we slaan Dordrecht over om ook de Intercity Den Haag-Eindhoven er een stukje overheen te laten rijden, we zetten een kostbare maar qua tractie volstrekt overbodige tweede e-loc in alle treinen, en vervolgens gaan we even verderop met 115 km/h verder boemelen…

Eric Struch|07.11.19|15:30

Met 40 km/h over een baanvak rijden dat is ingericht voor 130 of 140 km/h heeft ook dramatische gevolgen voor de dichtligtijden van overwegen. En dus kan je er op wachten dat een ongeduldige automobilist/vrachtwagenchauffeur wordt gegrepen door een goederentrein (met gevaarlijke stoffen). Ben heel benieuwd wat ILT hiervan vindt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute | SpoorPro.nl

Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute

Om de overlast van trillingen op de Brabantroute te beperken gaat de NS vanaf medio december met een lagere snelheid rijden tussen Breda en Boxtel. Een maand eerder worden er tests gedaan met langzamer rijdende goederentreinen. De sector is sceptisch omdat dit de concurrentiepositie van het Nederlands goederenvervoer per spoor in gevaar kan brengen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Sector sceptisch over lagere snelheid op Brabantroute”

Arco Sierts|19.09.19|20:11

’s nachts met 40 km/u rijden heeft nog een nadeel: de geluids- en trillingsoverlast houdt veel langer aan. Bovendien gaat de energie in het kwadraat me de snelheid, dus van 90 naar 70 levert meer op dan van 70 naar 40. Me dunkt dat 60 a 70 een prima nachtsnelheid is.

M. Romeijn|23.09.19|11:55

Alles moet tegenwoordig ‘duurzaam’, maar als het gaat om trillingen, geluidshinder en schade aan nevenzaken, waren de houten dwarsliggers toch nog niet zo’n slecht. Nu wordt steeds meer uitgevoerd in beton en dat is stukken minder absorberend, op welke manier dan ook!

Eric Struch|07.11.19|15:22

Dus we leggen in dit land voor miljarden een HSL aan, we slaan Dordrecht over om ook de Intercity Den Haag-Eindhoven er een stukje overheen te laten rijden, we zetten een kostbare maar qua tractie volstrekt overbodige tweede e-loc in alle treinen, en vervolgens gaan we even verderop met 115 km/h verder boemelen…

Eric Struch|07.11.19|15:30

Met 40 km/h over een baanvak rijden dat is ingericht voor 130 of 140 km/h heeft ook dramatische gevolgen voor de dichtligtijden van overwegen. En dus kan je er op wachten dat een ongeduldige automobilist/vrachtwagenchauffeur wordt gegrepen door een goederentrein (met gevaarlijke stoffen). Ben heel benieuwd wat ILT hiervan vindt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.