Luchtopname van het spoor bij Utrecht Centraal, foto: ProRail

Helikopter maakt luchtfoto’s en laserscans van spoor

ProRail zet de komende tijd opnieuw een helikopter in om luchtfoto’s en laserscans te maken van het spoor. Deze opnamen maakt de spoorbeheerder om eigen kaartmateriaal, zoals de basisbeheerkaart, te updaten. Daarnaast wordt met de verzamelde gegevens 3D-weergaven van stations gemaakt.

De helikopter vliegt op een hoogte van ongeveer 190 meter om de spoorlijnen goed in kaart te kunnen brengen.

Wanneer er wordt gevlogen hangt af van het weer en de toestemming van de luchtverkeersleiding. ProRail wil de komende tijd tien voorkeurstrajecten in kaart wil brengen. Wanneer er boven een voorkeurstraject niet kan worden gevlogen, dan wordt uitgeweken naar een van de reservetrajecten.

Basisbeheerkaart

De basisbeheerkaart (BBK) wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. De data kan ook gebruikt worden voor 3D-modellen van bijvoorbeeld stations. ProRail verwacht begin 2020 alle gegevens met de spoorsector te kunnen delen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.