maasvlakte, bron; Port of Rotterdam

Goederenvervoerder APM Terminals voert frequentie op tussen Rotterdam en Venlo

De spoorgoederenverbinding tussen de haven van Rotterdam en de logistieke hubs aan de Duitse grens bij Venlo wordt uitgebreid tot veertien per week. Dat meldt vervoerder APM terminals. Tot nu toe rijdt de trein vijf keer per week tussen de twee steden.

De verbinding tussen de goederenterminals Maasvlakte II en Cabooter Blerick werd in 2018 in gebruik genomen. Aanvankelijk werden er als pilot drie ritten per week gemaakt. In juli schroefde de vervoerder de frequentie nog op  tot acht keer per week, maar nu is dus besloten om er veertien van te maken. Volgens Roy de Haan, commercieel manager van Maasvlakte II, heeft de verbinding zijn succes met name te danken aan de snelheid ten opzichte van het transport per binnenvaartschip.

“In vergelijking met de zes tot zeven dagen die transport per schip in beslag nemen, spreekt de nieuwe verbinding in één nacht met name klanten aan uit bijvoorbeeld de modebranche”, zegt De Haan in een persbericht. Onder meer C&A, Primark, Tommy Hilfiger, Esprit en Zalando maken er gebruik van. “Snel kunnen leveren zorgt in die branche voor een belangrijk concurrentievoordeel.” De terminal Maasvlakte II is onder meer uitgerust met een volledig geautomatiseerde 500-meter ligplaats voor schepen.

Toegevoegde waarde

“Als vervoerder heeft APM Terminals een directe invloed op beide goederenterminals (Maasvlakte II en Cabooter Blerick), dat maakt het mogelijk dat het bedrijf zelf kan bepalen welke containers voorrang krijgen bij het laden en lossen. De directe point-to-point service biedt ook grotere betrouwbaarheid omdat er geen tussenstops zijn die potentieel vertraging veroorzaken”, aldus De Haan.

“Iedere rit heeft een capaciteit van 96 TEU, wat neerkomt op het vervangen van 48 vrachtwagens op de weg. Het  geëlektrificeerde spoornet draait op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen en biedt daarmee een helder klimaatvoordeel voor onze klanten.”

Naast de Rotterdam-Venlo heeft APM Terminals volgens Seatrade Maritime News ook plannen voor een spoorgoederenverbinding met Duisburg. Dit vanwege de ligging op het kruispunt van de rivieren Rijn en Ruhr en de verbinding met de Duitse Noordzee-havens via het Rijn-Herne kanaal.

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.