Seinen, wissels, NS, treinen

ProRail rondt marktconsultatie testen ATB-EG af [update]

Er komt later dit jaar een aanbesteding voor het meten, analyseren en rapporteren van de kwaliteit van de code van het systeem Automatische Trein Beïnvloeding Eerste Generatie (ATB-EG). Uit een mededeling van ProRail blijkt dat de marktconsultatie is afgerond en er voldoende belangstelling en kennis in de markt is om de werkzaamheden aan te besteden. 

De spoorbeheerder nodigde marktpartijen halverwege juni uit om advies te geven over de manier waarop ATB-EG het beste gecontroleerd kan worden. Dit als voorbereiding op een eventuele aanbesteding. Daarnaast wilde ProRail inventariseren welke partijen beschikken over meettreinen die voor dit doel kunnen worden ingezet. Die aanbestedingsprocedure leek er op basis van eerdere berichtgeving vanuit ProRail niet te komen, maar het tegenovergestelde blijkt waar.

“We hebben reacties op de consultatie gekregen van vier bedrijven. Er blijkt een markt voor de metingen te zijn en een aantal van deze partijen zijn ook geschikt om ze uit te voeren”, aldus ProRail. Naar verwachting gaat de aanbestedingsprocedure in het vierde kwartaal van start. De spoorbeheerder wil in ieder geval voor 2020 en tot maximaal zeven jaar daarna een contract sluiten voor het hele Nederlandse spoornet waar ATB-EG is geïnstalleerd.

Saneren

ATB-EG is sinds de jaren 60 in gebruik in Nederland en wordt in de komende jaren uitgefaseerd. BAM gaat ATB-EG in een deel van Nederlandse spoornetwerk deactiveren. Zo worden onder meer alle ATB-EG inschakelsecties en uitschakelsecties gesaneerd. Ook de bijbehorende ATB-borden moeten worden aangepast. Het gaat om trajecten in Haren, Zwolle – Olst, Tiel – Elst, Apeldoorn – Klarenbeek – Zutphen, Hengelo – Delden, Zutphen – Laren – Almen, Tegelen – Venlo en Sloe.

Naast ATB-EG is een nieuwere versie, ATB-NG en een aangepaste versie, ATB-Vv, in gebruik op verschillende trajecten van het Nederlandse hoofdspoornet. Uiteindelijk moeten alle ATB generaties worden vervangen door ERTMS. Maar vooralsnog blijft onderhoud en controle van de bestaande installaties noodzakelijk.

Magnetische veldsterkte

ATN-EG bewaakt de maximumsnelheid van de trein en grijpt in wanneer de machinist niet of onvoldoende remt. De ATB-EG code is het signaal dat gemeten moet worden in beide spoorstaven. Het systeem heeft zowel een component in de railinfrastructuur als in de treinen. De werking van de ATB-baanapparatuur wordt jaarlijks met een meettrein gemeten.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ProRail rondt marktconsultatie testen ATB-EG af [update]”

Arco Sierts|08.08.19|12:08

[nog 2 tips voor de redactie, in het tekstblokje ‘magnetische verdsterkte’ staan 2 onjuistheden. Er staat:

1. ‘grijpt in wanneer de machinist sneller rijdt dan dat het systeem toelaat’. Dat is onjuist.
-> Moet zijn: ‘grijpt ondermeer in als de machinist niet of onvoldoende remt’.

2. ‘De ATB-EG code is de frequentie die gemeten moet worden in beide spoorstaven.’ Dat is onjuist.
-> Moet zijn: ‘De ATB-EG code is het amplitude-gemoduleerde signaal dat gemeten moet worden in beide spoorstaven.’

Arco Sierts|08.08.19|12:20

[nog een laatste tip voor de redactie, onderaan in het blokje ‘saneren’ staat:

‘Naast ATB-NG’ (moet zijn: EG) ‘zijn er verschillende nieuwe versies die gebruikt worden op verschillende trajecten van het Nederlandse hoofdspoornet.’
Ook dat is niet juist. Er is naast ATB-EG alleen nog ATB-NG. Er zijn dus slechts 2 ATB-versies. ATB-Vv is nadrukkelijk GEEN nieuwe ATB-versie, maar is een losstaande aanvulling (‘patch’) op ATB-EG om een tekortkoming van deze eerste versie te ondervangen.

Wijnand Schwarte|08.08.19|13:07

We hebben ook nog zoiets als Indusi by the way…

Paul van den Bogaard|08.08.19|14:59

Bedankt voor je oplettendheid Arco, het is aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.