Extreme hitte stelt Europese spoorbedrijven voor uitdaging

De extreme temperaturen waar een groot deel van Europa deze zomer mee te maken heeft, vraagt grote inspanningen van de sector. In alle landen staan storingsdiensten op scherp en vooral in de alpenlanden wordt druk geëxperimenteerd met nieuwe oplossingen.

De hitte heeft gevolgen voor zowel het rollend materieel als de infrastructuur. In de reizigerstreinen is de grootste uitdaging om de temperatuur in de rijtuigen op een comfortabel niveau te houden. Airconditioning is een inmiddels een standaardvoorwaarde bij de aankoop van nieuw materieel. Vrijwel alle vervoerders zijn voornemens om nieuw materieel aan te schaffen met airconditioning. Aan de andere kant wordt veel van het bestaande materieel gemoderniseerd en daarbij meteen van airco voorzien. Zo heeft nu nog 6 procent van de treinen die door de Zwitserse vervoerder SBB worden ingezet geen airconditioning aan boord. Tegen 2020, wil de vervoerder dit aandeel terugbrengen tot 3 procent.

Tekst loopt door onder de foto

Infrastructuur monitoring

Een andere belangrijke vraag voor de spoorsector zijn oververhitte spoorstaven. Bij hoge buitentemperaturen kunnen zo zo’n 70 graden celsius worden. Dit kan vervorming van het spoor veroorzaken die uiteindelijk leidt tot vertragingen en treinenuitval. Om kronkelende spoorstaven te voorkomen, houden de spoorbedrijven de infrastructuur nauwlettend in de gaten en repareren en vervangen waar nodig.

SBB zegt vijf tot vijftien spoorstaven per jaar preventief te vervangen bij zomerse temperaturen, om vervormingen te voorkomen. Een andere optie is het tijdelijk verlagen van de snelheden van treinen op sommige trajecten. Hierdoor worden de spoorstaven ook minder snel heet. Verder vervangen infrastructuurbeheerders de houten dwarsliggers zo veel mogelijk door betonnen exemplaren. Deze kunnen de krachten beter absorberen die ontstaan als gevolg van het uitzetten van spoorstaven door de hitte.

Tekst loopt door onder de foto.

De witte spoorstaven van ÖBB in Vorarlberg, bron: ÖBB

Witte spoorstaven

In 2003 experimenteerde de Rhatische Bahn (RhB), die lijnen exploiteert in het Zwitserse kanton Graubünden, met het koelen van het spoor met water. Het water werd daarbij direct over de spoorstaven gegoten. Het effect was minimaal en daarom werd een vervolg van de proef afgeblazen. Afgelopen jaar testte RhB een nieuwe oplossing. Het bedrijf schilderde een spoorsectie van 300 meter lang wit. Het spoor bleef daardoor vijf tot zeven graden koeler. Deze proef wordt dit jaar verder uitgewerkt.

Het experiment met de witte spoorstaven wordt ook door andere spoorbedrijven gedaan. Midden juli probeerde de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB het op een vijf kilometer lang traject in de buurt van Bludenz in Vorarlberg. Op dit moment is de vervoerder aan het onderzoeken of de witte kleur werkelijk invloed heeft op de temperatuur van de spoorstaven. Het gebruik van een wit spoor wordt ook overwogen door de grootste vervoerder van Zwitserland SBB.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

2 reacties op “Extreme hitte stelt Europese spoorbedrijven voor uitdaging”

Annemarie V van Meerssen|01.08.19|16:09

Vroeger toen ik met mijn ouders naar Italië ging als kind, viel het me op dat ze daar de rails – voornamelijk bij emplacementen – ook al wit hadden geschilderd. En dan spreek ik over meer dan 30 jaar geleden.

Paul Hampsink|02.08.19|14:47

De reden dat de spoorbielzen worden vervangen heeft niets te maken met spoorspating.de houten bielzen zijn namelijk doordrenkt met een speciale Beits, alleen is deze Beits kanker verwekkend, zowel bij heet weer, verdamping, als bij aanraking. Dit probleem is al langer bekend, maar word door de betreffende instanties verzwegen, anders moeten ze hiervoor verantwoording afleggen.. zelfs de spoormedewerkers zijn hier niet van op de hoogte. Wederom word met mensenlevens gespeeld….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.