Station Hoek van Holland Strand, ontwerp, Hoekse Lijn

Provincie trekt 15 miljoen euro uit voor laatste stuk Hoekse Lijn

De provincie Zuid-Holland betaalt verspreid over drie jaar ruim 15 miljoen euro aan de gemeente Rotterdam voor het laatste stukje van de Hoekse Lijn tussen station Hoek van Holland Haven en het Noordzeestrand. Zonder deze subsidie was volgens de provincie de kans groot dat de verlenging er helemaal niet zou komen. 

Het gaat om een enkelspoor vanaf de haven tot aan het strand Hoek van Holland over een lengte van 1.100 meter dat volgens planning in 2021 in gebruik wordt genomen. Op het tracé Strandweg-Strandboulevard wordt een tunnelbak van 248 meter lang half verdiept aangelegd, afgedekt met zand en ingericht als duin. Direct na de bouwvak beginnen de eerste werkzaamheden aan kabels en leidingen.

Met de aanleg van het laatste stuk en de bouw van het station Hoek van Holland Strand is een bedrag van 75 miljoen euro gemoeid. Hiervan wordt nu 20,13 procent gesubsidieerd door de provincie. De oorspronkelijke aanvraag van de gemeente Rotterdam was een subsidie van ruim 25 miljoen euro, maar een deel daarvan werd afgewezen. “Er was maximaal 15,1 miljoen euro gereserveerd voor de Hoekse Lijn op de begroting van 2019”, aldus de Gedeputeerde Staten in een brief aan de gemeente Rotterdam.

Tegenvallers

De miljoenenbijdrage van de provincie is volgens de gemeente nodig om de tegenvallers bij de ombouw van de voormalige spoorlijn tot metrolijn op te vangen. Onder meer problemen met de software van het beveiligingssysteem leidden tot een vertraging van 2,5 jaar en 90 miljoen euro extra kosten. Oorspronkelijk zou de ombouw 337 miljoen euro gaan kosten. De totale kosten komen nu uit op 427 miljoen euro.

Volgens provincie wordt de subsidie toegekend omdat de ombouw het gebruik van het openbaar vervoer zal stimuleren, de bereikbaarheid van de regio verbetert en het toerisme een impuls geeft. “Hoek van Holland kan zich door de spoorverlenging verder ontwikkelen tot een vierseizoenenbadplaats”, aldus voorzitter Smit van de Gedeputeerde Staten. “Met de verlenging van de Hoekse Lijn wordt de duurzame bereikbaarheid van het strand van Hoek van Holland substantieel verbeterd. Het verlengen van de lijn en het openen van een nieuw station Hoek van Holland Strand zal ook diverse positieve economische effecten voor de regio opleveren.”

Redding

Het resterende tekort en risico’s liggen bij de gemeente Rotterdam, schrijft de provincie. De 15 miljoen euro subsidie komt er omdat er zonder hulp van de provincie een zeer grote kans zou bestaan dat de verlenging niet kon worden gerealiseerd. In afwachting van de voltooiing van de verlenging gaat de metro vanaf 30 september al wel rijden tussen op het stuk Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland Haven.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “Provincie trekt 15 miljoen euro uit voor laatste stuk Hoekse Lijn”

Rob Scharroo|29.07.19|13:33

Weddenschappen lopen…. ik zeg 15 miljoen wordt 45 miljoen, omdat…overheids projectje!!!

Mark van Dooren|29.07.19|14:16

Het totaalbedrag is niet 427 miljoen, maar 462 miljoen, waar nu dus nog 15.1 miljoen bijkomt.
Totaal 475 miljoen gemeenschapsgeld en al dik twee jaar uitloop; er is nog geen meter met reizigers gereden op een metrolijn waar helemaal niemand om gevraagd heeft.
En het is nog maar de vraag of -ie uberhaubt gaat rijden dit jaar; al twee jaar worden de omwonenden aan het lijntje gehouden met nog nooit gehaalde deadlines. De Hoekse Lijn is een blamage van een half miljard.

Derk van Bodegom|29.07.19|15:29

Het zijn bedragen die ik niet meer kan volgen, het lijkt wel of er een compleet niewe lijn door het oerwoud of de polder is aangelegd…. In mijn perceptie lag de hele infrastructuur er toch in feite al ? En dan dat laatste stukje met een neptunnel om het op een duin te laten lijken…..

Arco Sierts|29.07.19|18:56

Reflecterend op de voorgaande twee reacties: misschien kan SpoorPro ‘es op een rijtje zetten waar al dat geld concreet aan uitgegeven is. Want het is inderdaad een verbijsterende smak geld. En met ruim een halfuur Googlen heb ik de getallen niet boven water gekregen.

Eric Horst|31.07.19|10:26

Is een metro nu echt een verbetering voor de reiziger?Men had hier nooit aan moeten beginnen.

Donovan van Amsterdam|20.08.19|17:08

En dan te bedenken dat de aanleg van de Hanzelijn (50 km), Zwolle – Lelystad, met de Drontermeertunnel slechts 700 miljoen gekost heeft

Jan de Rijcke|22.08.19|00:47

@Donovan
De getallen van Spoorpro krijg ik ook niet boven water, maar het zijn wezelijk verschillende projecten. De Hoekse Lijn ligt in 1 van de drukste gebieden van Europa. In dit gebied zijn vele miljarden aan belastinggeld verdient, dat kun je van de Hanzelijn niet zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.