Deutsche Bahn, trein

Duitsland investeert 86 miljard euro in spooronderhoud

De Duitse overheid, de deelstaten en Deutsche Bahn investeren de komende tien jaar 86 miljard euro in een moderniseringsprogramma van het spoor. Zo worden er onder meer 2.000 bruggen vernieuwd.

De renovatie van het Duitse spoornet moet het aantal storingen verminderen. Op dit moment rijdt slechts 80 procent van de intercity’s er op tijd (maximaal zes minuten vertraging). In Nederland ligt de reizigerspunctualiteit van NS-treinen al een aantal jaren ruim boven de 90 procent.

De federale overheid steekt 62 miljard euro in het spoorwegnetwerk. Deutsche Bahn draagt zelf 24,2 miljard euro bij. Volgens Andreas Scheuer, minister van Transport, hebben de regering en de vervoerder vrijdag “overeenstemming bereikt over het grootste spoorwegmodernisatie aller tijden in Duitsland”. Dat meldt persbureau Dpa. De overheid investeert straks 6,2 miljard euro per jaar in spooronderhoud, volgens Scheuer een toename van 59 procent ten opzichte van de vorige overeenkomst. De Bondsdag moet de plannen nog goedkeuren.

Tienjarenplan

Met het nieuwe tienjarige investeringsplan heeft Deutsche Bahn een aanzienlijk hoger bedrag tot zijn beschikking dan in de huidige, nu aflopende, overeenkomst over een periode van vijf jaar. Dit voorzag in een jaarlijks gemiddeld volume van ongeveer 5,6 miljard euro voor het onderhoud van het spoorwegnet. De bedragen zullen volgens de informatie van Dpa nu geleidelijk stijgen. Zo zou er tussen 2020 en 2024 gemiddeld 7,9 miljard euro per jaar beschikbaar zijn. En van 2025 tot 2029 een jaarlijks gemiddeld bedrag van 9,2 miljard.

In de afgelopen jaren is weinig geïnvesteerd in het Duitse spoor en daardoor is ook weinig onderhoud gepleegd. Op federaal niveau ging de aandacht vooral uit naar het verminderen van de staatsschuld. Mede als gevolg van het begrotingsbeleid verkeert de railinfrastructuur in een matige staat van onderhoud. De defecten en storingen aan bruggen, wissels en beveiligingssystemen veroorzaken de nodige vertragingen op het net.

Geen nieuwe lijnen

In de komende tien jaar moeten in de nieuwe plannen onder meer 2.000 bruggen vernieuwd worden. In de oude planning stonden er slechts 875 op het programma. Het nieuwe investeringsprogramma wordt volgens Dpa alleen ingezet voor het bestaande net. Uitgaven voor de aanleg van nieuwe spoorwegen zijn er niet in opgenomen.

Naast meer punctualiteit moeten de investeringen ook helpen om meer mensen in de trein te krijgen. De Duitse regering heeft zich voorgenomen om tot 2030 het aantal treinreizigers te verdubbelen. Dat zou moeten bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen.

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Duitsland investeert 86 miljard euro in spooronderhoud”

Pat Rick|29.07.19|17:47

Het wordt politiek verkocht als de grootste investering ooit, maar volgens de Duitse rekenkamer is het niet eens genoeg om verdere achteruitgang van het spoornet te stoppen.

‘Op tijd’ is ook relatief: dit kan tot 6 minuten na de geplande aankomsttijd, dus de situatie is nu rooskleuriger dan geschetst.

Men wil spoorfrequenties verhogen, maar dit is ook relatief: Hamburg-Berlijn gaat bijv van 1 x per uur naar 2 x per uur. Een soort afgezwakte versie van Programma Hoogfrequent Spoor in Nederland

John rdam|30.07.19|00:37

meneer van den Boogaard: u husselt reizigerspunctualiteit en punctualiteit van reizigerstreinen op een unieke manier door elkaar. Zo maakt u er een appels met peren vergelijking van.
DB heeft het over de punctuele aankomst van Intercitytreinen. Bij NS wordt de punctualiteit niet meer gemeten in de aankomst van treinen maar in de punctuele aankomst van de reizigers. Als je schrijft ‘in Nederland’ klopt dat ook niet, want de reizigerspunctualiteit boven de 90% betreft alleen de klanten van NS.

Marc Busio|30.07.19|09:48

Vergelijkingen tussen het Duitse en Nederlandse spoor zijn ook in andere opzichten moeilijk te maken. DB ondervindt veel concurrentie van de luchtvaart (binnenlandse vluchten) en busondernemingen (Flixbus). Het Nederlandse spoor lijkt wat dat betreft op een metronet, dat hier nauwelijks van te lijden heeft. Opmerkelijk is wel dat DB in dichtbevolkte regio’s als het Ruhrgebied er niet in slaagt om treinen met meer capaciteit in een hogere frequentie te laten rijden. De toekomst voor DB is somber.

Paul van den Bogaard|30.07.19|14:30

Beste John rdam, de zin over de Nederlandse situatie is inmiddels aangepast om duidelijk te maken dat het om de reizigerspunctualiteit van de NS gaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.